ЛОБІЗМ

Вітчизняні автопромівці вимагають від уряду встановити
34-відсоткове мито на найпопулярніші імпортні авто

Попри те, що зростання виробництва авто в Україні цього року (так, у червні було складено на 30% машин більше, ніж за аналогічний місяць минулого) відбувається досить стрімкими темпами, керівники галузі  занепокоєні доволі високою конкуренцією з боку імпортерів. Більше того, вітчизняні виробники вимагають від Міністерства економічного розвитку та торгівлі проведення спеціального розслідування щодо дій імпортерів авто. В чому ж річ, адже вітчизняні автівки є значно дешевшими за ціною, ніж їхні «заморські брати»?

Лише автобуси попереду

За даними Асоціації автовиробників України «Укравтопром», через вкрай низьку купівельну спроможність населення, яке сьогодні фінансово не в змозі придбати авто, виробничі потужності наших заводів завантажено лише на 20%.  Як зазначив директор департаменту маркетингу та промислового аналізу «Укравтопрому» Георгій Овсянников, найбільш вразливим сегментом вітчизняного автопрому виявилось виробництво комерційних автомобілів, де порівняно до першого півріччя 2008 року воно впало на 81%. А деякі фахівці вважають, що загальне зростання обсягів виробництва у галузі відбувалося останнім роком  завдяки існуванню державних та муніципальних програм закупок автобусів, що дало змогу продемонструвати найвищий показник відновлення. І лише на ринку автобусів українські автовиробники можуть почуватися більш-менш впевнено, маючи частку в 67% проти 33% імпорту. Таке превалювання можна пояснити державними — під футбольний чемпіонат Євро-2012 — та муніципальними програмами з оновлення парку, а також активізацією програми «Шкільний автобус» та експортом нашої автобусної продукції до сусідніх країн.

Однак структура продажів нових автотранспортних засобів у першому півріччі 2011 року, що демонструє явне домінування імпорту над внутрішнім виробництвом, показує цифри 70% та 30% — у сегменті легкових автомобілів; 86% та 14% — у вантажному відповідно.

Утім, за інформацією Г. Овсянникова, можна зробити висновок, що галузь непогано почуває себе і зараз, попри кризові часи. Так, згідно із даними асоціації виробництво автомобілів у першому півріччі поточного року демонструє 55% зростання порівняно з аналогічним періодом 2010 року. Значно збільшилось у першому півріччі 2011 року порівняно до аналогічного періоду минулого виробництво легкових автомобілів (на 67%, або 45,460 тис. од.).

Кваліфікована оцінка чи експортна стратегія?

Однак в  асоціації вважають, що потенційний покупець досить зацікавлений придбанням імпортних автівок, у підсумку в багатьох випадках віддаючи перевагу саме заморським «залізним коням».

Це можна пояснити лише тим, що часто-густо продукція імпортерів відрізняється неабиякою якістю, про яку вітчизняний автопром зараз може лише мріяти. Хоча, на думку генерального директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олега Назаренка, «Укравтопрому» не слід так сильно хвилюватися, а треба наполегливо працювати. «Втім, уже зараз деякі автівки, зібрані в Україні, можуть неабияк конкурувати зі своїми «колегами» за кордоном. Приміром, «Ланос». Його залюбки купуватимуть у Німеччині, бо він там коштуватиме набагато дешевше, ніж німецькі авто. Отож автопром повинен шукати ринки збуту не лише в Україні, а й за кордоном, як це роблять усі автокомпанії світу», — наголосив О. Назаренко кореспонденту «Урядового кур’єра».

Одначе «Укравтопром» вимагає від урядовців надати кваліфіковану оцінку сьогоднішній ситуації на автомобільному ринку України. На думку фахівців, йдеться про те, що в процесі таких дій може бути виявлено збитки, які було нанесено нашій державі  західними компаніями у період із 2009 року по 1 квітня 2011 року. До того ж таке розслідування стосуватиметься легкових авто об’ємом двигуна 1000-2200 куб. см. Треба зазначити, що до таких категорій відносяться найпопулярніші імпортні авто, які завозяться в Україну.

Обурені автопромівці у своєму посланні до уряду зазначають, що всі ці складнощі призвели до значного скорочення працівників галузі, майже 30 тис. осіб.

Мито для недоступності

«Укравтопром» у світлі цих подій пропонує встановити 34-відсоткове мито на ввезення імпортних автівок терміном на 4 роки. Лише такі дії, на думку вітчизняних автопромівців, дадуть змогу товаровиробникам утримувати позиції на нашому ринку.

О. Назаренко вбачає в цьому намагання вітчизняних виробників зробити все задля зростання цін на імпортні автомобілі. Втім, фахівець не дуже сумує із цього приводу. Так, за його словами, Мінекономторгівлі вже двічі відмовляло «Укравтопрому» у порушенні спеціального розслідування і визнавало їхні аргументи щодо значного збільшення співвідношення між імпортом та власним виробництвом , а також стрімкого падіння обсягів продажу на ринку України недостатніми та необгрунтованими.

«Це відбувалося у період з 2001 по 2006 роки, коли проти російських авто діяло спочатку спецмито, а потім його було замінено на квотування», — зазначає він.

Скільки ж коштуватимуть імпортні авто в тому разі, якщо вони обкладатимуться 34-відсотковим митом? Експерт Вадим Шумейко зазначає, що авто з об’ємом двигуна 1000-2200 куб. см  зростуть в ціні на 40-50%. «Однак ще треба враховувати акциз та ПДВ. Якщо це все «приплюсувати», то торгівля західними авто взагалі втрачає будь-який сенс. А от у разі квот, які, напевне, будуть дуже мізерними, авто цього сегменту стануть просто дефіцитом або їх узагалі перестануть завозити в нашу країну», — зазначає він.

Лобісти імпортерів також повідомляють, що начебто наші автозаводи знайшли під цю справу і відповідний Закон «Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну», який не порушує правил ВТО і у випадку загрози значних збитків національним виробникам з боку імпорту дає змогу їм проводити спецрозслідування та застосовувати засоби захисту.

До речі, не лише О. Назаренко, а й інші експерти, наприклад, В. Шумейко, вважають, що останніми роками вітчизняний автопром був просто «заколисаний» увагою та «тепличними» умовами, створеними для них можновладцями. «Автопром мав безліч усіляких преференцій, які негативно позначалися на імпорті авто, — надвисоке мито, акцизи, квотування, пільги із податків. Завдяки цьому за 10-12 років можна було б зробити автомобільну галузь України однією із провідних у державі. Але цього не сталося. Гадаю і не станеться надалі, бо керманичі галузі неправильно розуміють тактику і стратегію її розвитку», — констатує він.

Втім, намагання керівників вітчизняного автопрому можна зрозуміти — галузь повинна розвиватися і надавати робочі місця фахівцям та автомобілі споживачам. Особливо в тому разі, якщо понад десятиліття тому можновладці вирішили, що Україна є і буде надалі автомобільною державою. До речі, це добре розуміють і візаві «Укравтопрому». Тому треба знаходити, можливо, більш цивілізований консенсус. А поки що конкурентна суперечка триває.