Будь-який навчальний заклад завжди зацікавлений, щоб його випускники були затребуваними на ринку праці, могли гідно конкурувати. Однак у нинішніх реаліях це вдається далеко не завжди і не всім.

Утім, є й винятки: здебільшого там, де про працевлаштування своїх вихованців починають дбати не перед державним екзаменом, а з першого дня навчання.

Як приклад — коледж Сумського національного аграрного університету, де нещодавно стартував один із перших в Україні відповідний освітній проект.

Про новацію та особливості практичного навчання  кореспондентові «УК» розповідає директор коледжу Оксана МУСІЄНКО.

— Оксано Володимирівно,  в чому суть проекту, що запроваджується у коледжі, і чи має він аналоги в Україні?

— Прагнемо створити таку модель освітнього процесу, що максимально поєднувала б навчання з аграрнимДиректор коледжу Сумського національного аграрного університету Оксана МУСІЄНКО виробництвом, для якого і готуємо кадри. Це не якесь відкриття чи несподіванка — над проблемою працюють у багатьох закладах, однак результатів добиваються одиниці.

Життя того вимагає, і ми прагнемо відповідати потребам ринку праці, тому й поставили за мету поєднати навчання з виробничою практикою, щоб наші випускники могли максимально швидко включатись у виробничі процеси як повноцінні спеціалісти. Наш час просто не залишає їм можливості доучуватись під час професійної діяльності. 

А досягти цього можна лише за однієї умови: студенти повинні знати про свою майбутню роботу не з аудиторних розповідей чи віртуальних лекцій, а з реального життя.

Тож проект передбачає знайомство з виробництвом не на 2 чи 3 курсах, як це зазвичай відбувається, а буквально через місяць-два після початку навчання — у жовтні. І хай це знайомство нетривале — два тижні, такий практичний «епіграф» до майбутніх навчальних семестрів дасть змогу поставити все на свої місця, подивитися на майбутню фахову діяльність із прагматичної точки зору, розвіяти романтику чи хибні уявлення про професійне призначення. Нині інакше й не можна.

Проект однозначно ексклюзивний, бо кожен заклад має свою специфіку, і подібні починання повинні обов’язково її враховувати. Ми ж, готуючи фахівців економічного спрямування, намагаємося з перших днів «занурити» їх у технологічний процес рослинницької, тваринницької галузі, зберігання чи переробки сільськогосподарської продукції. Адже, вважаємо, грамотно вести облік, аналіз чи прогнозувати ефективність виробництва не можна, не знаючи основ галузевих технологій.

Такі наші наміри  виникли не на порожньому місці, а після знайомства з досвідом споріднених навчальних закладів у Білорусі. Зокрема Гомельського державного аграрно-економічного коледжу, з яким тісно співпрацюємо, а також аграрного ліцею французького міста Шартр — це також наші партнери. До слова,  студент обліково-фінансового відділення нашого коледжу  Даніель Краснянський навчався у французькому ліцеї, тож ми мали змогу «зсередини» вивчити тамтешній досвід. Хоч, повторю, ми нічого не копіювали, а лише запозичували ті чи ті елементи, прийнятні в нашому закладі.

— Недавно мені випало бути присутнім на конференції із захисту  звітів виробничої практики студентів вашого коледжу. Приємно вразила їхня обізнаність не тільки в «чистій» економіці чи бухгалтерії, а й в особливостях ведення аграрного виробництва.

— Дякую за таке спостереження. Виробничі звіти захищають третьокурсники,  і то вже завершальний етап. А на початкових — знайомство з елементами технологій галузей, особливостями ведення розрахунків, обліку, економічного аналізу на навчальних практиках, затим курсова робота після двох років навчання, як підсумковий етап — звіт про проходження виробничого навчання. Тобто від курсу до курсу завдання ускладнюються.

Важливо, що у таких підсумкових конференціях беруть участь представники агроформувань — керівники, провідні спеціалісти. Студенти захищаються в умовах, максимально наближених до виробничих, і оперують конкретними цифрами та фактами, привезеними з господарств, а не взятими з теоретичної «стелі» чи інтернет-ресурсів.

Коледж СНАУ сьогодні. Фото надано коледжем СНАУ

— Хто партнери проекту і наскільки охоче аграрії-практики підтримали починання?

— Ініціативу схвалив департамент агропромислового розвитку Сумської облдержадміністрації, а деякі сільськогосподарські підприємства, товариства, об’єднання — всього близько 20 — підтримали нас.

Істотна подробиця. Усі партнери — з числа економічно успішних, де виробництво і облік ведуть на сучасному рівні, і в них є чого повчитися: ТОВ «Маяк» Тростянецького, ТОВ АФ «Северинівське», «За мир», «Низи»  Сумського, «Вікторія» Білопільського, «Хоружівка» Недригайлівського районів та інші.

Констатуємо, що охочих розділити з нами місію підготовки висококваліфікованих майбутніх фахівців серед сільгоспвиробників не дуже багато. Шкода, але часто наших студентів-практикантів сприймають як зайвий тягар чи клопіт.

— Оксано Володимирівно, а чи підвищують свій рівень підготовки самі викладачі? Бо, погодьтеся, тепер дуже легко відстати від аграрного «поїзда».

 — Цілком погоджуюся. Проект передбачає обов’язкове стажування викладачів на провідних підприємствах Сумщини. Серед них Інститут агропромислового виробництва, Українська спілка об’єднань, організацій і підприємств з виробництва продовольчих товарів, уже згадувана агрофірма «За мир», а також наші французькі партнери — на стажування у фермерському господарстві в регіоні Атлантичні Піренеї на півдні Франції нещодавно відрядили нашого викладача.

Тобто ми не тільки навчаємо студентів, а й самі навчаємося, що є надійною запорукою підготовки висококваліфікованих спеціалістів, здатних до постійного самовдосконалення. Саме таких, які нині потрібні аграрній Україні.

Олександр ВЕРТІЛЬ, 
«Урядовий кур’єр»

ДОВІДКА «УК»

Коледж СНАУ засновано 1903 року як сільськогосподарську школу Сумського повітового земства. За цей час тут підготовлено майже 17 тисяч спеціалістів. Нині за спеціальностями освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст» освіту здобувають понад 500 студентів.

ДОСЬЄ «УК»

Оксана МУСІЄНКО. Народилася 1972 року в селі Малий Вистороп Лебединського району на Сумщині. Закінчила Сумський державний педагогічний інститут ім. А. Макаренка та Сумський національний аграрний університет.

Трудову діяльність розпочала викладачем у Маловисторопському коледжі СНАУ ім. П. С. Рибалка. Із червня 2009-го — директор коледжу СНАУ.