Пенсійна реформа: громадське обговорення

Народний депутат України
Уляна МОСТІПАН

Головна мета пенсійної реформи - забезпечити справедливу систему розподілу пенсійних коштів. Важливо створити для людей можливість накопичувати максимальний розмір пенсії, а також гарантувати виплати пенсій на довгострокову перспективу.

Внески сплачувати чесно

- Як член Комітету Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів почну з базового пенсійного Закону "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Пенсійна система України вже давно потребує суттєвих змін, а точніше - комплексного реформування. Найголовніше в ній - економічна складова, тобто сплата пенсійних страхових внесків як роботодавцями, так і найманими працівниками. Адже саме за ці кошти фінансується виплата пенсій сьогоднішнім пенсіонерам і створюються передумови запровадження майбутньої обов'язкової накопичувальної пенсійної системи, без якої наші діти не будуть мати гідного пенсійного забезпечення.

А що ж відбувається? А відбуваються такі симптоми: кількість платників внесків постійно зменшується, роботодавці ховають фактичну заробітну плату у конверти, виплачуючи працівникам мінімальну зарплату. І статистика дуже тривожна. Працездатного населення в Україні близько 22 млн, а платників внесків майже 14 млн, пенсіонерів понад 13 млн.

За таких умов держава має стимулювати розвиток національної економіки, створювати нові робочі місця, підтримувати малий та середній бізнес тощо.

Але з деяких джерел знаю, що у м. Києві щодня закривають свою офіційну діяльність близько 60-70 осіб, які працюють на спрощеній системі оподаткування. Вважаю, такого не повинно бути.

Змінити солідарну систему

Розглянемо законопроект N7455 "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи". Підняття пенсійного віку, зміна правил обрахування заробітку та страхового стажу для призначення пенсій, зміна умов їх виплати працюючим пенсіонерам тощо - це не реформа, а лише деяка зміна діючої солідарної системи.

Зупинюсь на основних аспектах цього законопроекту:

З 1 лютого 2011 року пропонується підвищення пенсійного віку для жінок у солідарній системі (поступово на 6 місяців на рік) до 60-річного віку, а для призначення соціальної допомоги (у випадках, коли людині, незалежно від статі, бракує необхідного страхового стажу роботи для призначення пенсії) - до 63 років.

Відбудеться підвищення мінімального страхового стажу, потрібного для призначення пенсії за віком, - з 5 до 15 років, а для призначення повного розміру мінімальної пенсії за віком: для жінок - з 20 до 30 років, для чоловіків - з 25 до 35 років, що призведе до пониження розміру призначеної пенсії.

Для обчислення пенсії пропонується враховувати заробітну плату тільки за даними персоніфікованого обліку за періоди починаючи з 1 липня 2000 року (тобто з часу запровадження такої системи), що в багатьох випадках призведе до зниження розміру пенсії. І в першу чергу це буде стосуватись тих працівників, які погоджувались отримувати офіційну заробітну плату в мінімальному розмірі, а додаткову - в конвертах. Тобто до Пенсійного фонду відраховувались внески лише з офіційної зарплати.

Значні зміни відбудуться також при коригуванні заробітної плати для обчислення розміру пенсії. Пропонується враховувати середню заробітну плату, з якої сплачені страхові внески, за 3 попередні роки, а не за останній рік, як передбачено в чинному Законі "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Ця норма також негативно позначиться на рівні пенсійного забезпечення.

На мою думку, не на краще зміняться умови пенсіонерам, які продовжують працювати після призначення пенсії. Заробітна плата для перерахунку пенсії їм буде враховуватись лише у випадках, якщо після призначення пенсії вони одержували заробітну плату не меншу, ніж до призначення пенсії.

Захмарні виплати "заморозять"

Особам, які працевлаштувались після призначення пенсії згідно із Законом України "Про зайнятість населення" (за 1,5 року до пенсійного віку), пенсії виплачуватимуться лише після досягнення ними загальновстановленого пенсійного віку.

Особливу увагу хочу звернути на те, що терміни запровадження обов'язкової накопичувальної системи в законопроекті вказані дуже розмито - "у рік, коли буде забезпечено бездефіцитність бюджету Пенсійного фонду", а це значить, що держава не надає відповідного значення цьому надзвичайно важливому факту, ставлячи у майбутньому за межу пенсійної бідності молоде покоління.

Додам ще, що певні зміни вносяться і в інші закони, які регулюють призначення спеціальних пенсій державним службовцям, народним депутатам, прокурорам, суддям, журналістам, науковим працівникам, митникам. У багатьох випадках порядок призначення та виплати пенсій цій категорії людей буде також змінено не на краще.

Передусім зміни торкнуться надто великих пенсій. Встановлюється обмеження максимального розміру на рівні 12 прожиткових мінімумів для непрацездатних громадян (станом на грудень 2010 року - 8808 грн). Однак це стосуватиметься лише тих пенсіонерів, яким пенсія буде призначена після введення в дію вказаного законопроекту. А тим пенсіонерам, які на сьогодні отримують більше вказаної межі, розміри пенсій будуть "заморожені", тобто до них не застосовуватимуться перерахунки та індексація.

Що стосується пенсійного віку, для "спецпенсій" він підвищується (поступово) жінкам до 60, а чоловікам до 62 років. Хоча чоловікам у 2011 та 2012 роках такі пенсії будуть призначатись ще при досягненні 60 років. Виплата "спецпенсій" вказаній категорії пенсіонерів буде проводитись тільки після припинення роботи на держслужбі. Працюючим же буде можливість отримувати пенсію, призначену на загальних підставах.

І насамкінець. Новий законопроект ще не розглядався Верховною Радою в першому читанні. На 16 лютого 2011 року у ВР призначено парламентські слухання з цього питання. А тому сподіваюсь, що при проведенні заходу будуть озвучені, а в подальшому враховані ефективні пропозиції досвідчених спеціалістів у сфері пенсійного реформування, економістів, науковців, міжнародних експертів, представників громадськості.