ДИЛЕМА

Реалізації місцевих стратегій розвитку істотно заважає централізація

Коли нива вже достигла, збиральна техніка десь затримується в дорозі, а золоте збіжжя от-от посиплеться з колосків додолу, то навіть не спеціалістові зрозуміло: втрати добірного зерна будуть неминучими. Щось подібне трапляється і з найкращими ідеями, якщо вони не реалізуються, а роками вкриваються пилом у довгих шухлядах.

Протягом останнього десятиріччя багато хто зрозумів, що втілення найсміливіших планів розвитку слід розпочинати з визначення пріоритетних напрямків, тобто стратегій, і чимало вітчизняних громад, у прямому розумінні цього слова, сіли за парти.

Справді, не було в нас цієї культури як на загальнодержавному, так і на регіональному рівнях — жити не одним лише днем, запроваджувати системне довготривале планування розвитку територій і громад, вдаватися до справедливого розподілу бюджетних коштів та розумного їх використання в інтересах конкретних громадян.

Водночас не було на наших теренах і звичної для жителів розвинених країн світу практики залучення громадськості до формування планів розвитку територій та механізмів громадського моніторингу за виконанням запланованого.

Аудиторії, про яку йтиметься нижче, свого часу поталанило на українських і канадських практиків та експертів з проблем сталого розвитку, яких об’єднав проект партнерства Канада—Україна «Регіональне врядування та розвиток» (РВР). Що з того вийшло, наш кореспондент з’ясовувала під час регіонального форуму в Дніпропетровську.

 Запорізький аеропорт, про якого йдеться у матеріалі, таки стане власністю громади. За інформацією прес-служби  Запорізької міськради, це питання нині розглядає уряд. Робочу групу за дорученням  Прем’єр-міністра очолить парший заступник міністра інфраструктури Костянтин Єфименко.
Фото з сайту news4k.com 

Поверніть  Запоріжжю крила!

За минулих часів аеропорт у цьому придніпровському місті був військовим. 1990-го тут вирішили розпочати спорудження вже цивільного об’єкта, та цій хорошій справі не судилося бути реалізованою: летовище отримало колишню інфраструктуру і набуло статусу державного. І, зрозуміло, реконструкція й добудова потрібні були підприємству, як повітря.

У 2008-му, готуючись до Євро-2012, держава вкотре згадала про нього і навіть виділила частину коштів на спорудження тут аеропорту, запасного для Дніпропетровська, якому планувалося надати статус приймаючого міста. Та змінилася політична кон’юнктура, і все знову зупинилося. Аеропорт виключили з дев’ятки стратегічних об’єктів країни, і його колектив залишився біля розбитого корита. Перевезення різко зменшилися: зі 135 тисяч чоловік до 35-ти тисяч.

Міська громада перейнялася проблемами підприємства і запалилася ідеєю взяти його до комунальної власності. Мотиви цілком слушні: муніципальні аеропорти є в Луганську, Харкові, Одесі, сусідньому Дніпропетровську, невже запоріжці не зможуть належним чином розпорядитися власним летовищем?

Однодумців працівники запорізького аеропорту знайшли в проекті «Регіональне врядування та розвиток». Тут їм допомогли розробити заявку на фінансування проекту реконструкції аеропорту, вирахувати вигоди і ризики, можливий рівень ефективності, технічну здійсненність, економічну та соціальну доцільність розпочатої справи.

Перш ніж шукати інвесторів ініціативна група докорінно вивчила проблему. Виявляється, наша країна посідає нині далеко не почесне останнє місце за кількістю аеропортів і територією, що обслуговується повітряним транспортом. У Норвегії, де існує чимала конкуренція місцевих летовищ, квиток на літак коштує всього 2 євро. В США невеликі місцеві аеропорти не платять податків за умови, що весь прибуток підприємств укладається в розбудову їхньої інфраструктури.  

А коли вже інвестори, побачивши серйозну підготовку запоріжців, почали й собі будувати плани, міська рада звернулася до Мінтрансу з проханням передати аеропорт до муніципальної власності. Відповідь не була оригінальною: нехай інвестор спершу зведе термінал, а тоді  держава готова збудувати сучасну злітну полосу. Зрозуміло, не на таке державно-приватне партнерство очікували інвестори.

Працюємо  на «портфель»

Дніпропетровцям поталанило більше, ніж їхнім сусідам. За словами начальника управління економіки Дніпропетровської облдержадміністрації Олексія Псарьова, торік у промислово-господарський комплекс залучено близько 1 млрд інвестицій, і досвід участі представників влади, громадськості та бізнесу краю в канадсько-українському проекті певною мірою сприяв цьому.

Колегу підтримав і заступник голови облради Олексій Тришкін, зазначивши, що комплексна стратегія області розроблялася із залученням досвіду канадців, став у пригоді і обмін кращими практиками, підказаними експертами проекту.

Усі, хто залучився до навчання, зазначають: час намарне не згаяли. Приміром, під час роботи секції «Альтернативне фінансування впровадження стратегії» кожен учасник звітував про участь і власні здобутки.

Йшлося не про школярський реферат: переважна більшість представників громад уже достеменно засвоїла, що без усвідомлення перспектив намарне сподіватися на успіх у конкурентному світі. Стратегічне планування дає змогу території не лише вижити, а й зростати, набуваючи якостей та сил, вкрай потрібних для досягнення визначеної мети. Без цих навичок не можливе професійне управління областю, районом, містом, селищем і навіть невеликим селом.

Закарпатці з унікального комунального підприємства «Агенція місцевого розвитку Виноградівщини» розповідали, як «інтуїтивно» писали перші проекти, а нині вже навчилися залучати кошти на реалізацію своїх стратегічних планів.

Сумчани створили при обласній раді Фонд підтримки підприємництва і нині активно займаються створенням молодіжного бізнес-інкубатора, шукаючи однодумців для інвестиційних програм. У Донецькій облраді започаткували відділ розвитку місцевого самоврядування: вивчають проблеми тамтешніх сільських і селищних громад і допомагають їм готувати плани стратегічного розвитку. А от луганчани, яких організатори вперше запросили на регіональний форум до Дніпропетровська, чесно зізналися, що не знали про проект і дуже шкодують за втраченими можливостями.

І ще одне спостереження: чимало проектантів виявили таку грунтовну підготовку, що, схоже, надалі можуть і самі виступати в ролі експертів і вчити інших на зарубіжному і власному досвіді. Щоправда, допоки успішно реалізуються невеликі мікро-проекти. У Запорізькій області це такі, зокрема, як збір і переробка сміття, зелений туризм або маркетинговий проект «Купуй запорізьке!»

А от щодо масштабніших новацій, то на заваді стає не відсутність ділових підприємливих людей і не нестача коштів. Ініціатива територій найчастіше впирається в небажання центру передавати повноваження і фінанси на місця.

ДО РЕЧІ

Запорізький аеропорт, про який йдеться в матеріалі, таки стане власністю громади.  За інформацією прес-служби Запорізької міськради, це питання нині розглядає уряд.  Робочу групу за дорученням Прем’єр-міністра очолить перший заступник міністра  інфраструктури Костянтин Єфименко.

ПРЯМА МОВА

Нам потрібний синхрон з Європою

Ігор САНЖАРОВСЬКИЙ,
керівник проекту РВР  в Україні:

— Знаменно, що плани стратегічного розвитку сьогодні мають уже не лише окремі міські чи сільські громади, а й великі регіони — області, райони. Узагальнити ці напрацювання мала б Стратегія розвитку всієї країни, яка стане великим поштовхом до оновлення нашої держави. Останній документ щодо цього було ухвалено ще 2006 року. Нині робочою групою Мінекономіки готується новий документ. Він має бути синхронізований зі Стратегією розвитку ЄС «Європа-2020».

Реалізація цього завдання, до речі, є складовою Національного плану дій з реалізації президентської програми реформ на 2012 рік. Згідно з ним і започатковується Фонд державного розвитку, гроші з якого виділятимуться на реалізацію регіональних та місцевих проектів розвитку.

Наш проект, який здійснюється Канадським інститутом урбаністики за підтримки уряду Канади, наданої через Канадське агентство міжнародного розвитку, впродовж останніх семи років готує кадри для місцевих громад.

За цей час уже вдалося підготувати та об’єднати потужний загал людей, що живуть перспективою своїх громад, районів, областей, великих і малих міст.

Зламати закон Паркинсона

Сергій СЕРЬОГІН, 
директор  Дніпропетровського 
регіонального інституту
державного управління НАДУ:

— Дедалі більший загал розуміє: реформування країни без децентралізації — малоефективне. Треба рішучіше віддавати більше повноважень на місця. Так, у центрі виробляється політика, але економіка робиться на територіях. Ми ж узвичаєно тримаємося за старе адмінуправління.

Візьмемо аграрне питання. Земля перебуває у підпорядкуванні місцевої влади, а земельний кадастр — у Києві. Державні акти на право володіння землею видаються, як мокре горить. На мою думку, це робиться для того, щоб чиновники, які відповідають за цю сферу, мали роботу.

Реформи не працюватимуть, допоки існуватимуть десятки установ, чиновники яких, за відомим законом Паркинсона, працюють самі на себе і при цьому створюють видимість активної роботи. Чимало адмінпослуг, які надає центр, давно вже можна передати в область.

Не розгубіть напрацьоване

Ганна ШИПТУР, 
експерт проекту РВР, 
Канада:

— Приємно, коли твій досвід не втрачається намарне, а стає надбанням інших. Багато років я працювала над цією проблемою в  уряді однієї з канадських провінцій. А  2008-го мене запросили до  українсько-канадського проекту «Регіональне врядування та розвиток» як експерта з питань суспільних змін і гендерного розвитку.

На моїх очах люди, що прийшли до нас, змінювалися. Стратегічне планування дало їм можливість створити нинішню і майбутню моделі розвитку їхнього селища, міста, регіону, те, чим вони є і чим можуть та повинні стати завтра. І не лише в суто економічному плані.

До кожного проекту ми включали соціальні аспекти: як зміни вплинуть на молодь, старше покоління, чи сприятимуть збільшенню зайнятості серед жінок, чи не завдадуть вони шкоди довкіллю. Без врахування цього не можна братися за планування, бо головна мета будь-яких нововведень — покращення життя конкретних людей, конкретної громади. Тепер надзвичайно актуально, щоб ті, хто пройшов підготовку в проекті, зберегли, примножили і, найважливіше, реалізували свої плани.