У неділю 18 жовтня Одеса і вся область одягла жалобу. Трагедія, яка забрала 14 життів, починалася як звичайна розвага. Чоловіки вирушили у море половити бичка заради задоволення. 17 жовтня приватне прогулянкове судно «Іволга» вийшло із приватної бази на прогулянку акваторією Чорного моря поблизу міста Білгород-Дністровський. На борту нібито перебувало 36 осіб замість дозволених за паспортом 12. Повертаючись на базу і потрапивши у сильний шторм, о 15:38 катер перекинувся приблизно за кілометр від берега. У результаті пошукових робіт вдалося врятувати 22 людини, знайдено 14 тіл. Інформація, що на борту людей, тобто потенційних жертв було більше, не підтверджується. Утім, крапки над «і» розставлять лише після того, як «Іволгу» піднімуть із дна, що й почали робити в понеділок, застосувавши плавкран.

Чому ж сталася ця трагедія? Хто винен, що за цілком мирних обставин пішли з життя 14 людей?

За що відповідає капітан?

Так, був шторм. Так, він посилився вже під час прогулянки. Так, від примх стихії не застрахований ніхто. Але в ситуації з «Іволгою» ніяк не можна все списати на негоду.

Насамперед не було нагальної потреби виходити в море. Більшість експертів схиляється до думки, що за такої погоди судно такого класу не мало б виходити в море. Кажуть, що воно було призначене для експлуатації на річках. Та навіть втрапивши в халепу, можна уникнути жертв, вважає міністр інфраструктури Андрій Пивоварський.

«Якби капітан, виходячи в море, дотримався всіх інструкцій, на судні не було б 36 людей, — наголошує урядовець. — Воно розраховане на 12 пасажирів і трьох членів екіпажу, бо і рятувальний засіб витримує 14 людей, якого було б достатньо, щоб урятувати всіх».

У рекламних оголошеннях «Іволги» нормальним навантаженням вважалося 20 пасажирів, але й ця цифра не відповідає паспорту. «Це результат халатності, злочинне ставлення до людей», — обурювався голова Одеської ОДА Міхеіл Саакашвілі, який прибув на місце події в суботу увечері, перервавши свій візит до Львова. Він наголосив на тому, що не було рятувальних засобів, а також сказав, що капітан судна був «п’яним як чіп».  Проте останнє правоохоронці не підтвердили.

Суперечливою виявилася й інформація про рятувальні засоби. Спочатку повідомляли, що їх зовсім не було. Потім стало відомо про пліт, якого вистачило б, якби не перевантаження. Тепер відомо, що на борту було й чимало рятувальних жилетів, якими просто не встигли скористатися. Це з’ясовуватимуть правоохоронці. Уже відкрито кримінальне провадження за ч. 3 ст. 276 Кримінального кодексу (порушення правил безпеки руху чи експлуатації залізничного, водного чи повітряного транспорту), якою передбачено санкції у вигляді ув’язнення на строк від 5 до 10 років. Поки що очевидне порушення — перевантаження судна. Чому капітан так і не подав сигналу SOS, теж невідомо.

А затонув кораблик зовсім недалеко від берега. Фото з сайту wnp.in.ua

Чи не забарилися рятувальники?

Чи вдалося б уникнути такої кількості жертв, якби краще спрацювали рятувальні служби? Високу оцінку діям рятувальників дав Андрій Пивоварський: «З огляду на те, що температура води була приблизно 10 градусів, якби вони не відреагували швидко і вчасно, жертв було б набагато більше».

Біла пляма трагедії — ситуація із рятувальним буксиром, що перебував у лимані за десять хвилин ходу від місця аварії, але не міг вийти через нерозведений міст. Чи була змога і потреба це зробити, з’ясовуватимуть. Хоч розраховувати на порятунок судном, для якого потрібно розводити міст, — не зовсім логічно. Реальніше передбачити судна, що можуть курсувати під мостом. У ситуації з «Іволгою» критично те, що людям не вдалося скористатися засобами, які давали б змогу дочекатися рятувальників. Тому слід усвідомлювати, що з нехтуванням безпекою на самому судні встигнути з порятунком навіть для найшвидших катерів малореально.

Хто ще винен?

Ситуація з «Іволгою» не та, коли сліпі сили природи та лихий збіг обставин здолали виважену систему безпеки. Старі судна, з яких власники витискують прибуток за максимумом, — це нині норма. Одесити обурюються, що контролери вимагають ставити на облік навіть певного розміру надувні човни, а ось перевірити «Іволгу» не беруться. Ідеальним вирішенням  тут було б створення муніципального прогулянкового бізнесу із певним рівнем відповідальності й адекватною безпекою.

Цікаво, що ненадійні суденця виходять у море, тому що є попит на такі розваги. Дехто з очевидців трагедії згадує, що пасажири злощасного рейсу ледве не змушували капітана вийти в море, бо той не дуже поривався. І це теж системний момент — людям із грошима чи зв’язками не прийнято відмовляти навіть заради їхньої ж безпеки. У цьому разі не вистачило твердої позиції капітана. Дуже прикро, коли до жертв, що їх країна приносить на полі бою, додаються смерті, для яких жодних причин не було.

А ТИМ ЧАСОМ

Ситуація — під контролем уряду

У неділю після завершення термінового засідання уряду віце-прем’єр-міністр — міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко заявив, що причиною трагедії судна «Іволга» в Одеській області стала недбалість капітана та порушення всіх правил безпеки. За словами урядовця, фактично з першої хвилини координували всі дії із проведення рятувальної операції з Києва, ситуацію тримає під контролем Президент України, а Прем’єр-міністр дав відповідні доручення всім міністерствам та службам щодо розслідування причин трагедії.

За словами Геннадія Зубка, розслідування має чітко встановити винних у трагедії. З наступного тижня за результатами розслідування буде напрацьовано рекомендації та внесено зміни у чинні інструкції щодо уникнення подібного в майбутньому. На рівні області створено штаб цивільного захисту, який перевірить ліцензії суден, сертифікати капітанів та проконтролює бази, з яких виходять у море.

Встановлено, що судно вийшло в море із порушенням усіх інструкцій і вимог: перевищено завантаження судна, не проведено його попереднього огляду. Єдине, що зробили, — повідомили у Державну прикордонну службу про вихід у море. Коли сталася трагедія, капітан не подав сигналу SOS, про неї стало відомо з перемовин по радіо. Радіолокаційна система взагалі була вимкнена. З моменту аварії до госпіталізації потерпілих минуло 2 години 40 хвилин. Зараз їхній стан задовільний.

Потерпілим та сім’ям загиблих буде надано кошти з резервного фонду держбюджету.

У понеділок Геннадій Зубко заявив, що на судні могло перебувати не 36 осіб, а 44. На березі є транспортні засоби, в яких немає власників. Правоохоронці звертаються, щоб люди повідомили про родичів, які, можливо, зникли.