БРАКУВАТИМЕ РОБОЧИХ РУК
 

У 2025 році в Україні не вистачатиме майже півмільйона працюючих. Безпечний дефіцит робочої сили - 200 тисяч осіб
 

Таку думку висловила директор Інституту демографії та соціальних досліджень імені М. Птухи НАН України Елла Лібанова під час засідання круглого столу "2025 рік: нові демографічні виклики для України", яке відбулося нещодавно в Інституті економіки та прогнозування. Непроста демографічна ситуація, спроектована на ринок праці, викликає сьогодні стурбованість у фахівців, урядовців і роботодавців. Тому останні вже сьогодні, незважаючи на кризові і посткризові явища, велику увагу приділяють підбору персоналу, розбудові внутрішньо корпоративної культури, опікуються соціальним благополуччям своїх працівників.

Фінансова криза 2008-2009 років стала важким випробуванням для більшості українців. За понад мільйоном зачинилися двері їхніх підприємств, фірм, установ. Однак, починаючи з 2010 року, ситуація стала вирівнюватися.

Віце-прем'єр-міністр - міністр соціальної політики Сергій Тігіпко повідомив, що зараз кількість робочих місць не скорочується, а зростає і досить швидко. "Ми починали 2010 рік, згідно з даними незалежних міжнародних організацій, з рівнем безробіття 9,5%, а закінчили з показником 8,1%. Євросоюз завершив минулий рік з показником безробіття 10,1%", - повідомив урядовець. Якщо в країні триватиме економічне зростання на рівні 4-5%, то вже наступного року може виникнути проблема нестачі робочих рук, зокрема робочих спеціальностей, вважають в уряді.

Експерти ринку праці заявляють і про великий попит на "білі комірці" з технічною освітою.

Репутація як чинник успішності

І в складних умовах кризи, і під час економічного зростання одним з вирішальних чинників для кожного роботодавця є його репутація. У першому випадку вона дає змогу зберегти кадровий потенціал, у другому - можливість залучити кращих професіоналів.

У цьому контексті досить цікавим є проведене наприкінці минулого року компанією Reputatіon Capіtal та Міжнародним кадровим порталом Head Hanter дослідження репутацій українських компаній як роботодавців. Для участі в дослідженні дібрали 50 найвідоміших і з високим рівнем доходів українських та мультинаціональних компаній, що працюють на українському ринку, а також банків. В опитуванні взяли участь 2 875 респондентів.

У результаті виявилося, що репутаційний індекс топ-п'ятірки вітчизняних і топ-п'ятірки мультинаціональних компаній майже не відрізняється, тобто українські компанії на ринку праці цілком конкурентоспроможні. Стало відомо: чим вища репутація компанії, тим більшою мірою співробітники готові працювати в ній навіть у випадку зниження заробітної плати. Спільне для всіх українських компаній - працівники критично оцінюють співвідношення успішності організації і справедливості оплати своєї праці у ній, а також соціальний пакет.

До речі, таке цілком природне явище для розвинутих країн як соціальне забезпечення працівників в українську дійсність приходить поки що з великими труднощами. За даними дослідження, проведеного влітку минулого року, 92% наших співвітчизників цілком справедливо переконані, що роботодавці повинні піклуватися про здоров'я своїх працівників. Проте лише третина з них має соціальний пакет на робочому місці. 16% зізналися, що в їхніх компаніях соціальні переваги доступні лише обраним співробітникам. До українського соціального пакета найчастіше входить оплата мобільного зв'язку (44% респондентів засвідчили це), медичне страхування (32%), оплата транспортних послуг (17%), оплата обіду (15%) та оплата відпочинку (15%).

Роботодавці, яким довіряють

То які ж українські компанії вибудовують цивілізовані відносини зі своїми працівниками, а отже, мають добру славу серед людей? Рейтинг кращих роботодавців України-2010 очолили компанії СКМ та Метінвест. Далі йдуть Рошен, Київстар, Оболонь, ДТЕК, Нафтогаз України та Nemіroff.

Про те, яким чином у досить складних економічних умовах вдалося досягти таких вагомих успіхів, розповіла HR директор Групи Метінвест Наталя Стрелкова: "Ми вважаємо, що репутація - це не єдиний наш стратегічний пріоритет, спочатку треба намагатися будувати компанію і команду, якими можна пишатися. Метінвесту притаманні такі риси ділової репутації роботодавця: масштабні бізнес-завдання, працюючи над якими, співробітники мають змогу реалізувати найсміливіші професійні амбіції, професійна команда ТОП-менеджерів, прагнення до довірливих стосунків з внутрішнім і зовнішнім оточенням, в основі яких чесність і відкритість, поважне ставлення до історії та цінностей колективів підприємств, які ввійшли до Групи. Ці риси створюють імідж Групи на ринку праці і в колективі. Ми б хотіли бачити у своїй команді працівників, орієнтованих на побудову довготривалої кар'єри, на постійне вдосконалення своїх професійних якостей і прикладання надзусиль для досягнення цілей, які ставить перед собою Група. Метінвест - це не лише бренд вертикально інтегрованої металургійної компанії. Це знак якості, яким маркується все, що входить до сфери нашої діяльності: від продукції, що випускаємо, до відповідальності, яку ми декларуємо".

Варто зазначити, що наприкінці минулого року Метінвест очолив рейтинг "ТОП-100. Кращі компанії України", який був організований видавництвом "Економіка", а також визнаний кращою компанією України за об'ємом чистого доходу у 2009 році.

Ми потрібні один одному

"Невтішна демографічна ситуація України поставила державу перед серйозними проблемами та ризиками. Важливість цих питань надзвичайна, тому увага уряду до них має бути особливою", - зазначив Прем'єр-міністр Микола Азаров під час засідання круглого столу, на якому йшлося про ситуацію на ринку праці.

Наша країна справді має свої специфічні риси у цій сфері, починаючи з уже названої демографічної структури, гендерної нерівності, нерівномірного розподілу між столицею і регіонами і закінчуючи трудовою міграцією. Але прискіпливе вивчення ринку праці сьогодні є загальносвітовою тенденцією, адже від цього напряму залежить економічний добробут країн. Доказом є той факт, що торік Нобелівську премію з економіки вручили вченим Пітеру Даймонду, Дейлу Мортенсену та Крістоферу Піссаритдесу саме за такі дослідження.

Ці високочолі вчені, можливо, вивели ідеальну формулу того, як роботодавцеві знайти собі потрібного працівника, а йому відчувати себе щасливим на своїй роботі. Але елементарні речі, такі як соціальна захищеність, мотивація, справедлива оцінка праці, здоровий психологічний клімат, у колективі вже широко застосовують кращі українські роботодавці.