ПЕРЕВЕЗЕННЯ

У Сумах пасажиропотік спрямують за новою схемою

Цими днями на пасажирських зупинках обласного центру особливе пожвавлення. Пасажири, побачивши те чи те маршрутне таксі, виявляють неприховане занепокоєння. Адже номери маршрутів змінилися, і спробуй тепер упіймати саме те авто, яке потрібне. Добре, що водії завбачливо вказали на табличках і нову, і стару (в дужках) цифри — так хоч трохи простіше зорієнтуватися. Однак у міській раді переконані, що всі ці незручності тимчасові і не йдуть у жодне порівняння з тими вигодами і комфортом, які обіцяє жителям і гостям Сум транспортна «революція». 

Низи  не заперечували, верхи ініціювали

Питання реорганізації транспортної схеми назріло давно. І хоч пересічні громадяни здебільшого просто ремствували на незручності та інші негаразди, міська влада вирішила діяти негайно і конкретно.

По-перше, останніми місяцями  на маршрутах стали працювати майже 700 (!) транспортних одиниць, що для такого невеликого міста, як Суми, стало вельми загрозливим. У центральній частині міста утворювалися затори і машини розминалися на відстані кількох сантиметрів. А якщо додати ще й екологічно-чадний аспект, то стане очевидною вся гострота ситуації.

По-друге, з отих кількох сотень машин значна частина мала високий ступінь зношеності. Пасажирів возили старенькі «Газелі», «Дельфіни», в яких треба згинатися в три погибелі, аби дістатися сидіння.

По-третє, у надзвичайно скрутному становищі опинився колектив КП  «Електроавтотранс» — дублювання руху тролейбусів з маршрутними таксі й автобусами призводило до значних фінансових збитків комунального транспорту. І якби подібне тривало надалі, то невдовзі місто розпрощалося б із тролейбусами, якими користуються пенсіонери та інші пільгові категорії громадян.

Усе це стало приводом для міської влади  звернутися до фахівців Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, аби ті розробили якісно нову транспортну схему. Головне, щоб вона передбачала  не косметичну, а докорінну реорганізацію пасажирських перевезень. Невдовзі така програма була  надана виконавчій владі міста.

На основі конкурсного фільтру

За словами міського голови Сум Геннадія Мінаєва, маючи на руках конкретні розрахунки і відповідні рекомендації, залишалося тільки втілити їх у життя. Оголосивши конкурс на право перевозити пасажирів, організатори запровадили низку нових вимог до претендентів. Насамперед об’єктом розгляду став окремий маршрут або ж кілька маршрутів міського автобусного сполучення загального користування з визначеним режимом руху. Аби уникнути непорозумінь, на кожному з них працюватиме лише один перевізник. Незмінними залишилися тролейбусні маршрути, до яких «прив’язувалися» всі інші.

Окремі жорсткі вимоги до якості транспорту — автобуси і маршрутні таксі мають відповідати стандартам безпеки та охорони праці, санітарним і технічним нормам стосовно шкідливих викидів в атмосферу. А ще — мати «молодий» вік: у конкурсі могли  брати участь лише ті підприємства і підприємці, в яких є сертифіковані авто для пасажирських перевезень 2011 року випуску.

І коли на площі Незалежності вишикувалися понад 300 машин і автобусів, що виблискували свіжою фарбою і тішили око охайністю, стало очевидним: анонсований транспорт значно кращий за той, що мали Суми ще кілька днів тому.

Сьогодні, коли конкурс позаду і місто потроху звикає до новацій, можна підбити попередні підсумки. Здебільшого оптимістично-позитивні. Так, відтепер кількість транспортних засобів скоротилася майже вдвічі і становить 364 одиниці. А ось місткість при цьому зросла на 9%. Тобто спрацьовує відомий принцип: краще менше, та краще.

Зайве говорити про те, наскільки просторіше стало на міських дорогах і поменшало чаду в повітрі. Щоправда, як визнає начальник відділу логістики і зв’язку Сумської міськради  Валерій Семесенко, залишаються окремі «вузькі» місця. Скажімо, якщо раніше інтервал руху між машинами становив від 3 до 5 хвилин, то зараз від 10 до 15.

Відкритим залишається питання перевезень у центральній частині міста. Поки що не вдалося реконструювати міст по вулиці Горького і прилегле до нього перехрестя, хоча цю вимогу передбачала розроблена схема. Як один із можливих варіантів — запровадження однобічного руху вулицями Кооперативною та Набережною річки Стрілка.