ЗАТОР
 

Ситуація з розмитненням контейнерів у портах Великої Одеси нормалізується, проте далеко не всі питання можна вважати закритими
 

Побоювання перевізників з приводу того, що в роботі портів можливі нові збої, справдилися ледь не відразу по тому, як ситуація почала входити в нормальне русло. 3 лютого вранці в Одеському та Іллічівському морських портах знову виникла чимала черга великовагових автівок. Одеський порт знову був готовий дати червоне світло суднам-контейнеровозам, що стояли на рейді. І хоча вже до вечора того дня ситуацію, загалом, вдалося розрулити, перевізники отримали ще одне свідчення того, що прощатися з митними сюрпризами їм вочевидь зарано.

"Немає жодних гарантій, що цього не повториться завтра, адже висновків із ситуації зроблено не було", - переконаний член правління Спілки перевізників півдня України Олександр Захаров. Він вважає, що винні у простоях, котрі трапилися у середині січня, мають не лише пояснити причини затримок, а й нести за них відповідальність: "Митниця має відповісти за те, що вона зробила. В січні половина транспортників залишилася без зарплати, без засобів до існування, поки стояли в портах, очікуючи рішення митниці". Керівники митниці затори у портах пояснювали оперативними діями СБУ, запевняючи, що незабаром суспільство поінформують про результат цих дій.

Сьогодні вже є повідомлення про те, що Одеське управління СБУ та Південна митниця порушили дві кримінальні справи за підсумками перевірок в Одеському порту. Справи порушено за статтею "контрабанда". В рамках операції, що мала назву "Щит", виявлено 168 порушень закону. В бюджет донараховано майже мільйон гривень, у порушників вилучено цінності на загальну суму майже 74 млн грн.

Зіставити цей "улов" із заподіяними простоями збитками наразі важко. Уявлення про їхній масштаб можна буде скласти не раніше як за місяць, коли буде зрозуміло, як відреагували на халепу іноземні вантажовласники. Але вже зараз можна казати, що втрати обчислюватимуться мільйонами. В Одеському та Іллічівському портах, де обсяг вантажообігу порівняно із 2009-м торік і так упав приблизно на 10%, додаткові сюрпризи від митниці аж ніяк не сприяють подоланню кризових явищ.

Цілком усвідомлюючи необхідність боротьби із контрабандою, колишній митник, а нині голова Одеської облдержадміністрації Едуард Матвійчук зауважує, що боротьба ця не повинна бути згубною для однієї зі стратегічних галузей регіону: "Слід розв'язувати наші спільні проблеми, не порушуючи виробничого процесу - це і є професіоналізм". Він визнав за доцільне, щоб у портовій суперечці обласна адміністрація взяла на себе роль третейського судді, а тому створив спеціальну робочу групу, одним із завдань якої є "суворо розібратися з усіма заявами стосовно незаконних дій посадових осіб". Нагадаємо, під час зустрічі з представниками перевізників, що відбулася 1 лютого, керівник області отримав від них заяву, де ті скаржилися, що митники вимагали з них хабарі - до 500 доларів за розмитнення одного контейнера.

7 лютого Едуард Матвійчук мав зустріч з керівниками силових структур Одеської області, представниками профспілкових організацій незалежних перевізників та Одеської міської профспілки митних брокерів та підприємців. Він запевнив бізнесменів, що зможе обговорити їхні проблеми на "найвищому рівні". Бізнесмени від моря сподіваються, що всі крапки над "і" у портовій катавасії зможе поставити особисто Президент, на чий візит очікують уже цього місяця.

ДО РЕЧІ


З проблемами розмитнення стикаються і меблевики. Так, на сьогодні більшість імпортерів меблів призупинили розмитнення своїх вантажів через рішення Держмитниці підвищити митну вартість на цю продукцію в 3-5 разів. Якщо раніше меблі з європейських країн завозилися по 10 дол. США за кг, то в січні тарифи підскочили до 33 дол. за кг, а з Китаю - з 4,5 до 25 дол. за кг. Окрім цього чимало імпортерів повідомляють про проблеми з митним оформленням вантажів, що призводить до збитків компаній.