ІНІЦІАТИВА

На Миколаївщині адміністративні послуги надаватимуть через Укрпошту 

На Миколаївщині впроваджується пілотний проект «Адміністративні послуги: спрощений доступ через пошту». Область стала першою, яка взялася за реалізацію такого проекту в повному обсязі, охоплюючи всю територію, — райони, міста, села та селища. Подібні спроби робили Одеса, Дніпропетровськ, Кіровоград. Але в цих регіонах експеримент розповсюджувався або тільки на обласний центр, або з додаванням одного-двох сільських районів. У Миколаївській області вирішено однозначно: до кінця року охопити зручною системою надання адміністративних послуг всю область. Такий підхід, безумовно, сприятиме прозорому державному управлінню й дасть змогу заощадити час і чиновників, і громадян або бізнес-структур.  

Самі прийдуть і самі дадуть

Новий документ визначає два напрями реалізації мети: організація надання адміністративних послуг на базі центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) та «електронний уряд». У поняття адміністративна послуга вкладаємо такий сенс:  конкретні та зрозумілі дії органів влади. Тобто надання різних статусів, дозволів, реєстрація, призначення допомоги, взяття на облік, видача документів і різних довідок, оформлення субсидій і багато іншого. Здається фантастикою, але коли система запрацює на повну силу, не потрібно буде вистоювати в чергах, щоб отримати якийсь папірець, не треба буде вислуховувати від чиновника: «піди туди — не знаю куди» і збирати по різних конторах довідки «про те, що ти не верблюд». 

Органи влади, уповноважені надавати послуги, самі мають усе зробити через центр надання адміністративних послуг. Фактично від особи вимагається тільки звернутися в центр і надати необхідні документи. Причому перелік документів вичерпний. Ніхто не може вимагати більше, ніж передбачено законом. 

Як повідомила начальник відділу державних адміністраторів та забезпечення їх діяльності Миколаївської облдержадміністрації Людмила Мураховська, перший крок — це проведення інвентаризації адміністративних послуг. «Тобто ми чітко визначаємо, які послуги надаються на території області. На жаль, поки що є лише проект закону «Про перелік адміністративних послуг», у якому налічується близько двох тисяч адміністративних послуг для всієї України. Коли закон буде ухвалено, не знаємо. Доки його нема, ми самостійно визначилися з кількістю і змістом послуг. Уже можна сказати, що на регіональному рівні надаватимуть 171 послугу, на міському — 148, на районному — 106», — зазначила вона.

Щоправда, не обійшлося і без казусів. Так, наприклад, у деяких районах вважають, що адмінпослугою є ксерокопіювання. Або переконують, що надання статусу дитини-сироти не належить до адмінпослуг. Заперечують його надання і архівні установи. Чому? Все дуже просто. До цієї категорії послуг надто високі вимоги, і відповідальність за їхнє надання теж висока.

Також на першому етапі в області розроблено технологічні та готують інформаційні картки. Скажімо, у картці з адміністративної послуги «Надання статусу учасника війни» вказано місце надання послуги, режим роботи установи, адреса і телефони, на підставі яких законодавчих і нормативних актів надається ця послуга, вичерпний перелік документів. Якщо ж вказано надати архівну довідку, то її має передати адміністраторові архів, а не людина, яка звернулася із заявою.

«Єдине вікно» надання адмінпослуг значно полегшить життя громадян. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

З вигодою для себе, з користю для людей

Усього на території Миколаївської області до кінця 2013 року буде створено 25 центрів надання адміністративних послуг (за кількістю районів і міст), які повинні забезпечити обслуговування населення всієї області.

— Ми вважаємо, — зазначає керівник Миколаївської дирекції УДППЗ «Укрпошта» Андрій Мишкін, — що поштова мережа може допомогти. І найбільш оптимальним рішенням буде залучення УДППЗ «Укрпошта» до виконання окремих етапів процесу оптимізації надання адміністративних послуг.

До того ж таку практику вже запроваджено у країнах СНД (Росія, Молдова, Казахстан) і далекого зарубіжжя (Швейцарія, Італія, США, Великобританія). Вона підтверджує доцільність співпраці поштових операторів із державними органами влади у сфері надання адміністративних послуг як агента. Так, для поштових операторів Італії та Центральної Ірландії регіональні й місцеві урядові послуги займають істотну частку їхнього «портфеля», і асортимент розширюється. Поштові оператори в Австралії, Швейцарії й Канаді також розглядають надання адміністративних послуг через свої мережі як можливість збільшити доходи, підвищити доступність послуг для споживачів та встановити контакт із населенням.

У результаті запровадження такої системи в Україні виграє, безперечно, пошта, але й держава,  фізичні та юридичні особи теж не прогадають. Держава зможе за коротший термін завершити процес реформування процедури надання адміністративних послуг, удосконалити систему їхнього надання за принципом «єдиного вікна», а також максимально децентралізувати й підвищити їхню якість, створити доступні та зручні умови отримання адміністративних послуг фізичними і юридичними особами на всій території України.

Для фізичних та юридичних осіб теж є зиски: одержання доступних адміністративних послуг за принципом «єдиного вікна» з гарантованими державою термінами та якістю, комплексне обслуговування за місцем проживання, швидка гарантована доставка документів, вирішення питання оплати за надання адміністративних послуг у населених пунктах, в яких немає банків, — це й економія особистого часу.

— Ми починаємо з мінімуму, — пояснює Людмила Мураховська. — Тобто беремо за основу 20—30 послуг, найелементарніших і найбільш затребуваних. А потім до кінця року під час введення електронного обігу їх кількість доведемо до максимуму. Тобто всі можливі послуги надаватимуть через пошту.

Легко підрахувати вигоди від сучасної системи надання адмінпослуг для абстрактного заявника. Якщо, скажімо, проживає він у Первомайську, а необхідну довідку слід отримати в Миколаєві, то спочатку потрібно відвезти заяву з документами (проїзд в один бік — 50 гривень), повернутися — ще 50 гривень. Невідомо, скільки буде витрачено часу на те, щоб здати документи. А раптом у конторі неприйомний день? Але навіть якщо все складається добре, потім слід приїхати по документи. Отже виходить двісті гривень, змарнований час та, імовірно, поганий настрій.

Через пошту ж усе просто. Витрати будуть тільки на конверт, марки, за потреби — ксерокопіювання. До того ж оператор чи адміністратор дадуть повну консультацію з будь-якого питання.

І ще про одну перевагу запропонованої системи. Вона фактично не дає жодного шансу корупційним діям. Складно уявити, що надавач послуги вимагатиме за неї хабар «у конверті».  Так усе має бути в ідеалі.

— Нині згідно з графіком, — продовжує Людмила Петрівна, — починаємо відкривати центри надання адміністративних послуг у районах області. Перші — у Снігурівці, Новій Одесі, Жовтневому районі. Одночасно «підтягується» й пошта.