4 червня 2015 року постановою Кабміну №367 затверджено порядок в’їзду на тимчасово окуповану територію АРК та виїзду з неї.

— Цей документ багато в чому допоможе нам організованіше здійснювати пропуск людей на окуповану територію і з неї, — каже помічник голови Держприкрдонслужби України Олег Слободян. — Ним визначаються деякі нормативні аспекти. Наприклад, визначено перелік контрольних пунктів в’їзду-виїзду, які не призначені для перетинання держкордону України.

Іноземці зможуть в’їхати на окуповану територію, маючи паспорт і спецдозвіл. Фото з сайту dpsu.gov.ua

Також цей порядок встановлює особливості проходження прикордонного контролю на в’їзд-виїзд на тимчасово окуповану територію. Так, для іноземців та осіб без громадянства рух буде дозволено за паспортом та спеціальним дозволом, виданим територіальним органом Державної міграційної служби. Громадяни України проходитимуть прикордонний контроль за умови пред’явлення будь-якого документа, визначеного ст. 5 Закону «Про громадянство України» або ст. 2 «Про порядок виїзду і в’їзду в Україну громадян України».

У цьому порядку визначено й умови видачі територіальними органами Державної міграційної служби іноземцям та особам без громадянства спеціальних дозволів для одноразового та багаторазового в’їзду на тимчасово окуповану територію і виїзду з неї, а також форму цього документа.

— Контроль за в’їздом-виїздом на тимчасово окуповану територію нашої країни, а також переміщенням транспорту та вантажів здійснюється у контрольних пунктах, — роз’яснює Олег Слободян.

Встановлено й перелік підстав для відмови людині у в’їзді до тимчасово окупованої території та виїзді з неї і форму відповідного письмового рішення. Людина зможе оскаржити це рішення в суді або в начальника органу охорони контролю.

— Документ зачіпає питання свободи пересування, — зазначає експерт Української Гельсінської спілки з прав людини Сергій Заєць. — У ньому позитивних пунктів аж… півтора. Перший — передбачення створення технологічної схеми проходження пунктів пропуску. Тепер має з’явитися щось на зразок окремих зон паспортного і митного контролю, лінії з написом, що після її перетину може наставати відповідальність за наявність не задекларованих товарів тощо. І половинка — це те, що відмови в пропуску до Криму або з нього, оформлятимуть письмово. Я оцінюю це не як ще один позитивний момент, а саме як половину, тому що в цій письмовій відмові міститиметься лише посилання на конкретний пункт порядку без зазначення фактичних підстав, які призвели до такої відмови. Пункти, на які посилатимуться, зазвичай містять кілька положень. Якщо йтиметься про паспорти, то вони можуть бути, наприклад, недійсними, підробленими тощо. І все це зазначено в одному пункті. Тобто посилання у письмовій відмові на цей пункт не дає змоги визначати, про що йшлося в конкретному випадку, — впевнений експерт.

Та Олег Слободян, опонуючи експертові, наголосив, що Україна нині в ситуації, коли змушена захищати національні інтереси й зупинити поширення так званої «руської весни», зокрема з території Криму. Тож такі заходи певною мірою мають обмежувальний характер.