Нещодавно розроблене Мін’юстом законодавство забезпечить запровадження інституту приватних виконавців, які переберуть на себе обов’язки з виконання судових рішень і забезпечать конкуренцію на ринку. Спочатку під час перехідного етапу приватні й державні виконавці функціонуватимуть одночасно.

Схожа система нині діє в Болгарії. Вивчаючи досвід цієї країни, можна сказати, що приватні виконавці — це активні люди, які хочуть заробити й не бояться попрацювати 3—4 години понад норму. В Болгарії приватними виконавцями стали працювати не лише колишні державні виконавці, а й адвокати, арбітражні керуючі й банківські співробітники.

«Не чекаючи на ухвалення парламентом розроблених законопроектів, які забезпечать реформу виконавчої служби, Мін’юст розпочав підготовку конкурсу для кандидатів у приватні виконавці. Також триває робота над нормативно-правовими актами, які забезпечать імплементацію законів щодо реформи виконавчої служби одразу після їх прийняття, — зазначив заступник міністра юстиції Сергій Шкляр. — Уже готуємося до проведення анонімного тестування, яке проходитимуть нові спеціалісти. Також ми проводимо постійну роботу з колегами та експертами, зокрема й міжнародними, які допомагають у запровадженні системи приватних виконавців. Чекаємо, коли парламент проголосує за ці законопроекти».

Представник Адміністрації Президента Костянтин Красовський наголошує, що реформа виконання судових рішень є частиною глобальної судової реформи в Україні й однією з основних її складових.

Підтримали реформу, яку реалізує Мін’юст, і в комітеті з питань захисту прав кредиторів Незалежної асоціації банків. «Банківська система, представники якої серед тих, хто найбільше страждає від недосконалості роботи судових виконавців, підтримують реформу, — каже голова комітету Сергій Панов. — Це хороший знак, і ми, безумовно, підтримуємо ухвалення законопроектів. Звісно, їх можна критикувати, але ми погоджуємося з тим, що з чогось потрібно починати. Проте реформа з нашою допомогою має рухатися вперед».

Глава експертної місії Проекту ЄС «Підтримка реформ у сфері юстиції» Давідас Віткаускас нагадав, що запровадження судової реформи дуже важливе для всієї системи українського правосуддя.

«Хочу зупинитися на основних питаннях реформи, які потребують вирішення, — зазначив Давідас Віткаускас. — Передовсім йдеться про так званий дизайн-екзамен. Міжнародні експерти допомагають українським колегам чітко виписати зміст і процедуру цих екзаменів. Крім того, варто звернути увагу на те, що в майбутньому обов’язково виникнуть питання з узгодженням законодавчої бази з іншими нормативними документами. Ми вже намагаємося над цими питаннями працювати. Окрім того, потрібно буде розв’язувати завдання щодо ролі суду в питанні виконання судових рішень. Логіка реформи зводиться до того, щоб забрати у судів функцію, яка їм не притаманна. Це функція виконання. Ще одне важливе питання — необхідність дій судових виконавців, наприклад у частині арешту банківських рахунків боржника і охорони його інтересів. Тут потрібно буде дотриматися балансу інтересів».

«Сьогодні у нас в країні у виконанні судового рішення передовсім зацікавлений кредитор, який всіляко допомагає в цьому процесі виконавцям, — зазначає старший юрист департаменту судової практики ЮК «Алексєєв, Боярчуков і партнери» Олександр Ткачук. — Тобто кредитор сам шукає майно, отримує інформацію про джерела прибутку боржника і повідомляє її державному виконавцю, який потім оформлює всі необхідні документи для стягнення. Фактично роль державної виконавчої служби зводиться до формального пошуку майна: відправка запитів і отримання відповідей на них. Інститут приватних виконавців все може змінити».

На думку Олександра Ткачука, на даному етапі роботи над законопроектом важливо розуміти необхідність його доопрацювання, щоб він був справді ефективним та безпечним для бізнесу. «Важливо не допустити можливість використання приватних виконавців у різних конфліктних ситуаціях, рейдерських захопленнях бізнесу тощо, — переконує юрист. — Для цього потрібно законодавчо обмежити коло повноважень приватних виконавців у переліку рішень, які вони зможуть виконувати».

Тож роботи над реформуванням виконавчої служби ще багато.

ДОВІДКА «УК»

Згідно з редакцією законопроекту, підготовленого до другого читання, приватним виконавцем в Україні може бути будь-який громадянин нашої країни, якому вже виповнилось 25 років, та який має вищу юридичну освіту не нижче другого рівня та володіє державною мовою. Також претендент після отримання диплома магістра повинен мати стаж роботи в галузі права не менше двох років і здати кваліфікаційний іспит. Водночас передбачається, що винагорода приватного виконавця складатиметься із основної і додаткової частин. Розмір основної винагороди визначатиме Кабмін.

Від редакції. Важко не погодитись з тим, що реформувати систему виконання судових рішень потрібно. Згідно зі статистичними даними, в Україні щороку не виконується декілька мільйонів судових рішень, навіть тих, що знаходяться в примусовому виконанні. Через це страждають законні інтереси фізичних та юридичних осіб. Причин цьому багато — велике навантаження на державних виконавців, низький рівень оплати праці, що зумовлює дефіцит кваліфікованих кадрів в органах Державної виконавчої служби, і недосконалість законодавства. Ускладнюють ситуацію й суперечливі судові рішення.

Тому лише запровадження інституту приватних виконавців не дасть 100% гарантії виконання судових рішень. Окрім того, поки що є питання щодо організації діяльності приватних судових виконавців. Тож реформувати систему потрібно, але ще треба попрацювати над законопроектами, аби не вийшло як в тому прислів’ї «хотіли як краще, а вийшло як завжди».

У деяких країнах система приватних виконавців діє досить ефективно, а судові виконавці – це приватні особи, які діють на підставі ліцензій. Тож, можливо, під час впровадження інституту приватних виконавців варто було б скористатись досвідом таких європейських країн, як Бельгія, Франція.