ПРОБЛЕМА

Асоціація міст України вважає новий порядок реєстрації прав власності на нерухомість недосконалим. З міськими головами солідарні фахівці та експерти
 

У червні цього року Верховна Рада ухвалила Закон України «Про облік та технічну інвентаризацію об’єктів нерухомого майна», розробники якого ставили перед собою мету забезпечити зручне, оперативне і доступне надання облікових, інвентаризаційних та інформаційних послуг громадянам в одній установі. Проте цьому документу не судилося набути сили закону, оскільки Президент його заветував. Причина, як зазначено в обгрунтуванні, та, що здійснення органами місцевого самоврядування повноважень з обліку та технічної інвентаризації нерухомого майна через комунальні підприємства – БТІ призведе до запровадження монополії на надання цих послуг, яке не відповідає принципу забезпечення державою конкуренції в підприємницькій діяльності.

 У зв’язку з цим, головним, так би мовити, стратегічним документом залишається Закон «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень». Прийнятий він сім років тому, а останні зміни і доповнення внесені на початку минулого року. Згідно з його положеннями, з 1 січня 2012 року повноваження з реєстрації та обліку нерухомого майна будуть розділені між органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування. Проте питання обліку та технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна досі законодавчо не врегульовані. І саме це, на думку Асоціації міст України, яка об’єднує майже 600 територіальних громад, може призвести у майбутньому до негативних наслідків. До таких висновків після відповідної експертизи дійшло на своєму засіданні правління цього громадського об’єднання за участі голови Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Олександра Омельченка. Саме його прізвище стоїть першим, а під ним підписи майже півтори сотні міських голів у зверненні до глави держави з приводу проблем, які можуть виникнути внаслідок передачі функцій обліку та технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна у приватний сектор.

 На думку представників місцевого самоврядування, таке реформування може завершитися руйнуванням системи реєстрації права власності об’єктів нерухомого майна спільно з їхньою технічною інвентаризацією. Тому вони пропонують поглянути на проблему дещо під іншим кутом і розглядати облік та технічну інвентаризацію об’єктів нерухомого майна не як надання послуг населенню, а як забезпечення державою реалізації конституційного права громадян на власність. Передусім необхідно захистити конституційне право українців на власність та не допустити переваги корпоративних інтересів над інтересами територіальних громад. В іншому випадку органи місцевого самоврядування втратять достовірну інформацію про об’єкти нерухомого майна всіх форм власності, вкрай необхідну їм для справляння податку на нерухоме майно, формування містобудівного кадастру, розробки програм соціально-економічного і культурного розвитку територій, нарахування субсидій, розподілу житла та надання інших життєво важливих послуг населенню. Існує також ризик утворення приватної монополії та подорожчання послуг з метою одержання надприбутків приватними структурами, що позбавить громади будь-якої можливості впливати на вартість і якість надання послуг. Тому природно, щоб ці послуги надавалися найближчою до людей владою – органами місцевого самоврядування.

Одностайні не лише представники місцевого самоврядування, а й експерти та фахівці «Укрдержреєстру» в тому, що після цього так званого реформування різко впаде якість надання послуг через відсутність кваліфікованих кадрів та навчальних програм з їхньої підготовки. Експерти звертають увагу на те, що в Україні немає вищого навчального закладу, який готував би фахівців у сфері реєстрації прав. Водночас, як свідчить практика, для підготовки повноцінного реєстратора необхідно понад півтора року. Якщо врахувати, що новостворений «Укрдержреєстр» наприкінці серпня цього року зазначав, що «структурні підрозділи територіальних органів Мін’юсту перебувають у стадії формування» і навіть якщо цю структуру встигнуть заповнити кадрами, то перший рік у своїй роботі вони нагадуватимуть сліпих кошенят. Щодо аргументів – новації потрібні, аби дати по руках чиновникам-хабарникам, – як висловився один з представників адміністрації Президента в телеефірі, то варто зазначити, що працівники БТІ ніколи не були чиновниками. А щодо економії бюджетних коштів, то, як відомо, більшість БТІ перебувають у комунальній власності і всі вони є госпрозрахунковими. Проте утримання новоствореної структури Мін’юсту — Укрдержреєстру вже обійшлося держбюджету в десятки мільйонів гривень. Оскільки міністерством не було розроблено ані концепції, ані правового аналізу наслідків від самої реформи, то представники місцевого самоврядування, фахівці Української асоціації бюро технічної інвентаризації «Укртехінвентаризація», експерти готові спільно з адміністрацією глави держави, секретаріатом уряду, відповідним парламентським комітетом та іншими структурами долучитися до розробки нового законопроекту, який би не ставив корпоративні інтереси вище за конституційні права наших громадян і поставив надійний бар’єр на шляху шахрайського відчуження майна, рейдерського захоплення житла та інших негативних явищ.