Голова Державної інспекції
України з питань захисту прав
споживачів Сергій ОРЄХОВ

За тиждень реклами сигарет на теренах нашої країни поменшає. Адже з 16 вересня набуде чинності Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів» (№3778-VI).

Про те, які заборони вводить новий закон і яким чином держава стежитиме за його виконанням, розповідає голова Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів Сергій ОРЄХОВ.

— Сергію Миколайовичу, що передбачає новий закон?

— Буде повністю заборонено, по-перше, масову рекламу сигарет у місцях їх продажу — йдеться про каси в супермаркетах, про кіоски, які торгують сигаретами. По-друге, рекламу сигарет у мережі Інтернет (крім сайтів для повнолітніх). Важливим нововведенням є заборона пропонування або надання бонусів, премій, повернення готівкових коштів, права на участь у будь-якій грі, лотереї, конкурсі, події, що прямо або опосередковано пов’язані з тютюновими виробами або умовою надання чи участі в яких є придбання, вживання тютюнових виробів. Тобто вся масова реклама тютюнових виробів, яка ще донедавна могла потрапити на очі підліткам, повинна зникнути.

— Якими будуть штрафи за порушення закону і за що саме штрафуватимуть?

— Базова ставка штрафу становитиме від 30 до 50 тисяч гривень за кожне порушення. Утім, з метою остаточного правового забезпечення виконання закону потрібно внести зміни до Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу.

Держспоживінспекція та Мінекономрозвитку вже підготували проект відповідних змін до цього Порядку, що чітко визначають, який саме суб’єкт несе відповідальність залежно від обставин справи. Цей документ найближчим часом буде передано на розгляд уряду.

— Багато підприємців бояться, що їм доведеться повністю прибрати сигарети з вітрин, а це може боляче вдарити по їхньому бізнесу. Як приклад, нечітка мова закону обернеться для них самими лише штрафами, хоч би як сумлінно підприємці намагалися дотримуватися встановлених законом вимог…

— Справді, є такі побоювання, однак вони, на наше переконання, безпідставні. Адже закон, про який ідеться, не містить жодних норм, які б забороняли розміщення пачок цигарок на вітрині торговельних точок.

До того ж, в Україні споживач, зокрема тютюнових виробів, наділений певними захищеними Конституцією правами, що покликані забезпечити його обізнаність із тією продукцією, яку він бажає придбати. Мета такої інформації, зокрема й демонстрації товару на вітрині, — повідомити про наявний асортимент продукції, її споживчі характеристики, про вартість товару на ціннику, про виробника тощо. При цьому і зовнішній вигляд, і пакування тютюнових виробів має повністю відповідати вимогам законодавства. Тобто, ставити на вітрину цигарки можна, рекламувати — ні.

— Також підприємці остерігаються, що під дію нового закону можуть потрапити, в тому числі, комерційні стосунки між виробником і продавцем сигарет.

— Якщо йдеться про взаємодію двох господарюючих суб’єктів у сфері торгівлі тютюновими виробами, то немає підстав вважати рекламою обмін інформацією між ними в межах договірних відносин. Це предмет інших сфер законодавства (зокрема цивільного та господарського права). Новий закон не містить положень щодо обмеження інформаційних відносин між підприємствами.

Олександр МИКИТЕНКО
для«Урядового кур’єра»

ВАЖЛИВО ЗНАТИ

За що штрафуватимуть

Згідно із пропозиціями Держспоживінспекції щодо змін до п. 4 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженого урядовою постановою  № 693 від 26.05.2004 р.,

«... за розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби у місцях, де ці вироби реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, за винятком одного плаката розміром не більш ніж 40 х 30 см на одне місце торгівлі, у якому надається текстова інформація про наявні в продажу тютюнові вироби та ціни на них».