ПРАВОПОРЯДОК 

«Революції» на дорогах не передбачається, хіба що всі стануть законослухняними

…Чим керувався суддя Виноградівського районного суду Закарпатської області, коли приймав рішення про неправомірність дій інспектора ДАІ, який склав протокол на лихача і виписав тому штраф, зараз достеменно невідомо. Можливо, йому самому чи комусь із близьких не подобається Державтоінспекція як така або він просто докопався до чергового законодавчого казусу, але факт залишається фактом: своїм вердиктом суддя заборонив даішникам на трасі накладати штрафи на порушників Правил дорожнього руху.

Право карати і право милувати

Фабула такого неоднозначного рішення, вже названого колегами з інших видань «революційним», у принципі проста і, так би мовити, штатна. Водія Т. за перевищення швидкості зупинив автоінспектор старший сержант К., склав протокол і оштрафував на 255 гривень. З якихось причин порушнику це не сподобалося – може, шкода було грошей або інспектор виявився занадто принциповим, але закарпатський «шумахер» оскаржив ту принциповість у суді. Знову ж таки, невідомо, як класифікувала районна Феміда дії самого заявника, але на тій підставі, що суду «не було надано підтвердження права інспектора ДАІ самостійно виносити постанови про адміністративні порушення», позов водія задовольнили. Мовляв, працівник ДАІ на дорозі міг лише скласти протокол і в кінці зміни передати його інспектору з адміністративної практики, який і повинен був викликати порушника в управління і вже там оштрафувати.

Зайве говорити, що водій відразу став героєм на все Закарпаття, а вердикт суду просто-таки спантеличив автоінспекторів. Правда, штрафи вони накладають як і раніше, та й процедура залишається незмінною (порушники сплачують штраф у банку, а квитанцію заносять у своє відділення ДАІ). Однак прецедент, яким би дивним він не здавався, створено, тож тепер даішному керівництву доводиться займатися ще й цим. Трохи оговтавшись, закарпатська Державтоінспекція подала апеляцію на рішення Виноградівського суду. Відреагували на нього і в Держдепартаменті ДАІ МВС України. Днями заступник начальника департаменту Володимир Рєзніков спростував поширену деякими ЗМІ інформацію, що «звичайний» інспектор ДАІ не має права накладати штрафи. «Відповідно до Адміністративного кодексу будь-яка посадова особа Державтоінспекції, у якої є звання від рядового до генерала, має право в ході розгляду справи про адміністративне порушення виносити постанову у справі й накладати штраф по цій справі», — зазначив полковник Рєзніков.

Порушувати правила руху стає все дорожче. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ   

На думку керівництва ДАІ, в ході розгляду суддя порушив низку норм матеріального і процесуального права, бо ухвалив рішення, посилаючись не на ту статтю Кодексу про адміністративні порушення, яка регулює дані правовідносини. Справді, у ст. 122 Кодексу виписані порушення Правил руху, за які на винних накладається певний лімітований законом штраф без уточнення, хто конкретно. Але цю норму – право працівників ДАІ розглядати адмінпорушення і виносити постанови про штрафи – врегульовано пунктом 3 частини ІІ статті 222. Там же визначені види правопорушень, які дійсно може розглядати лише керівник того чи того підрозділу, а які й просто інспектор дорожньо-патрульної служби: перевищення швидкості руху, порушення правил проїзду перехресть, обгону тощо. Одне слово, те, чим в основному і грішать наші водії і на що припадає до 90% складених протоколів та постанов про штрафи.

…Судячи з усього почутого, ініційована окремо взятим районним судом «революція на дорогах» так і залишиться в анналах того самого району, а порушників Правил руху, як і раніше, каратимуть гривнею у повній відповідності до  закону. Єдине, що може змінитися, – зростуть суми штрафів…

ДАІ закон не коментує, а виконує

Володимир Рєзніков прокоментував ще одну, пов’язану зі штрафами  ситуацію, цього разу оприлюднену таким серйозним виданням, як «Дорожній контроль». Йдеться про те, що «…співробітники ДАІ організували злочинну схему вимагання грошей у водіїв в аеропорту «Бориспіль». По суті, описана «схема» проста: мовляв, прямо при в’їзді на стоянку аеропорту чергує патруль ДАІ, який з допомогою спеціального приладу «Рубіж» сканує всі автомобілі, що паркуються. Якщо машина перебуває в розшуку, її затримують.

Як стверджує видання, найпоширеніша причина розшуку автомобіля – несплата штрафу за порушення ПДР. Приміром, власника оштрафували на певну суму, але він оскаржує покарання в суді. Тим часом ДАІ направляє постанову про штраф, яка не набула чинності, виконавчій службі. Остання відкриває виконавче провадження, накладає арешт на автомобіль і оголошує його в розшук, повідомивши про це в Державтоінспекцію. Маючи таку інформацію у своїй базі даних, ДАІ, виявивши заявлене в розшук авто, забирає його на штрафний майданчик. «Виходить, що кожен, хто отримав штраф і оскаржив це в суді, потенційно може втратити свою машину», лякає автовласників «Дорожній контроль». Більше того, «… навіть якщо ви оплатили штраф або виграли суд, даішник однаково забере машину на штрафний майданчик, бо формально вона значиться в розшуку. Вихід – заплатити хабар, сума якого може перевищувати сам штраф…», — резюмує видання. 

«Це дуже вільне трактування чинних правил, якщо не сказати більше. Ніхто безпідставно не вносить у базу даних ДАІ оголошення про розшук того чи того авто – це прерогатива Державної виконавчої служби, яка на підставі Закону про виконавче провадження (ст. 40) виносить постанову про розшук майна боржника, і вона є обов’язковою для виконання всіма державними органами. Отже, ДАІ діє виключно в рамках своїх повноважень. У цьому разі – на підставі ст. 11 Закону про міліцію, згідно з якою автоінспектор повинен виявити і вилучити транспортний засіб у 12 передбачених випадках, у тому числі й коли цей засіб перебуває в розшуку. Після цього ми в триденний термін мусимо повідомити Державну виконавчу службу, яка й займається впритул цими питаннями», — пояснив Володимир Рєзніков.

Зрозуміла річ, взаємостосунки водіїв і автоінспекторів ніколи не були безхмарними. Особливо в порушників Правил дорожнього руху. І все-таки практика підтверджує: аби уникнути різних непорозумінь з ДАІ, потрібно небагато — бути дисциплінованим на дорогах.