ПЕРСПЕКТИВИ

Експерти ринку нафтопродуктів прогнозують кілька варіантів його розвитку

Наступного року популярний бензин марки А-95 може подорожчати майже в 1,5 раза - до 14 грн за літр, а вартість дизпального сягне понад 13 грн за той самий літр. Це, так би мовити, песимістичний розвиток цінових подій. Аргументація прогнозу така — все буде залежати від державної політики в цьому питанні, зокрема, від податків, від того, якими вони будуть, адже нині вони складають понад 30% вартості пального. Мінінфраструктури пропонує підвищити акциз на окремі марки дизпального в 2-3 рази (до 110 євро/т), а на бензин на 10% (майже до 200 євро/т). Лише внаслідок введення нових ставок акцизу дизпальне може подорожчати на 60-70 коп./л, бензин — на 10-20 коп. (нині середні ціни на А-95 10,30 грн/л, на ДП — 9,65 грн/л). Другий чинник, який може призвести до росту цін, — введення чергового мита на імпортний бензин, — таке припущення висловив директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. Якщо рішення приймуть у грудні, то з січня до ціни бензину можна буде додати 1,3 грн/л, до ціни ДП — 80 коп./л. Враховуючи, що імпортне пальне та нафта закуповуються за долари, а валюта також може подорожчати, а в сукупності це призведе до підняття цінової планки на таку висоту, що подолати її не зможе більшість українських власників автотранспорту.

Оптимістичний варіант передбачає зниження світової ціни на нафту, стабільність національної валюти і збереження існуючих податків на нафтопродукти. Фінансові експерти Олександр Жолудь та Микола Івченко прогнозують у 2012 році курс 8,20-8,25 грн за долар, а керівник НБУ Сергій Арбузов переконаний, що у держави є всі важелі утримати курс на нинішньому рівні. За таким розкладом ціна на А-95 становитиме 8,37 грн, ДП — 7,80.

«Прогнозувати на рік вперед складно, адже ринок України залежний як від внутрішніх, так і від зовнішніх постачальників, — заперечує аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко. — Зараз є передумови для зниження цін на нафту, після того як стабілізувалася ситуація в Лівії. Так, кілька депутатів запропонували у зв’язку з інфляцією проіндексувати акциз на бензин на 10% — з $180 до $198 за тонну, але невідомо, чи ухвалить Верховна Рада таке рішення. Тому ми поки що виходимо з існуючих реалій: ціна бензину в січні-лютому має залишитися на нинішньому рівні, а як буде далі, подивимося».

У прес-службі Міністерства інфраструктури України уточнили, що там підтримують підвищення акцизів на пальне, адже ці гроші мають піти на будівництво і ремонт доріг, як і планувалося, коли скасовували транспортний збір з автовласників. Але захід цей вимушений. «Нині на будівництво та реконструкцію доріг виділяється недостатньо коштів, половина акцизу розкрадається або недоплачується трейдерами, роботи гальмуються через контрабанду пального з якого не платять акциз. Буде контрабанда — не буде за що будувати дороги», — сказав керівник міністерства, віце-прем’єр Борис Колесников.

Середньозважений сценарій передбачає: курс долара — 8,20 грн, ціну нафти $100 за барель, акциз на А-95 — $182 тонна, ДП — $90 тонна. У підсумку бензин — 9,84 грн, дизпальне — 9,56 грн. Такі розклади прогнозують експерти. Оптимістичний варіант, звичайно, задовольнить усіх, але за умови, якщо держава не ввімкне фіскальні важелі впливу на формування ціни на пальне. А такі передумови вже спостерігаються.

КОМЕНТАР

Леонід КОСЯНЧУК,
президент об’єднання «Асоціація операторів
ринку нафтопродуктів України»:

— Ініціатива Міністерства енергетики та вугільної промисловості України звільнити НАК «Нафтогаз України» від податків при імпорті нафти і продажу пального призведе до перерозподілу власності на українському нафтогазовому ринку і колосальних бюджетних втрат, оскільки дає змогу на законних підставах ухилятися від сплати ПДВ по всьому ланцюжку — від постачання нафти до оптової та роздрібної реалізації нафтопродуктів. Приміром, НАК зможе отримувати «неоподатковану» нафту і переробляти її на приватних підприємствах, а потім, використовуючи договори комісії, реалізовувати нафтопродукти через наближених до неї учасників ринку. А це означає, що державний бюджет недоотримає значні кошти.

Місцевий нафторинок у своєму розвитку буде відкинутий на десятиліття назад, а про інвестиції та модернізацію галузі доведеться забути. Легальні поставки якісних імпортних нафтопродуктів, що цього року можуть забезпечити до 15 млрд грн надходжень до скарбниці, будуть заблоковані. Нерентабельним стане і видобуток нафти всередині країни, оскільки такі операції обкладаються податками на загальних підставах. Працюючи в нерівних умовах, трейдери, вітчизняні нафтовидобувники і великі міжнародні компанії, які виходять на український ринок, змушені будуть згорнути свою діяльність, що поставить хрест на перспективах України стати енергетично незалежною державою.

Звісно, ніхто не зможе конкурувати зі звільненим від податків НАКом, і за кілька місяців сфера поставок нафти і нафтопродуктів буде повністю монополізована цією компанією. Переконаний, що запропонований Міненерговугілля законопроект суперечить принципам відкритої і чесної конкурентної боротьби і в кінцевому підсумку призведе до дестабілізації паливного ринку, виникнення дефіциту якісного палива і зростання його ціни.