ДЕМОКРАТИЧНІ СТАНДАРТИ

Офіційні представники РЄ презентували Додатковий протокол
до Європейської хартії місцевого самоврядування

"Європейська культура демократичної участі громадян у місцевому суспільному житті є важливою рисою нашого спільного розуміння та відданості демократії ХХІ століття на нашому континенті. Тому вона заслуговує закріплення у пан'європейському юридичному документі (конвенції)" - таке рішення ухвалила конференція Комітету міністрів Ради Європи восени 2007 року.

Наступним кроком стало запровадження юридичних стандартів участі громадян у суспільному житті на місцевому і регіональному рівні: 9 вересня 2009 року було ухвалено Додатковий протокол, який відкрили для підписання державами-сторонами Хартії на 16-й сесії Конференції міністрів держав-членів РЄ в Утрехті.

Й ось цей документ в Україні, котра, як повноправний член континентальної спільноти, ратифікувала Європейську хартію місцевого самоврядування. А отже, також поділяє її визначальні демократичні принципи, зокрема і право громадян на участь у веденні суспільних справ.

Чому це так важливо сьогодні? Відповідаючи на це запитання, керівник департаменту місцевої і регіональної демократії та доброго врядування Генерального секретаріату Ради Європи п. Альфонсо Зарді під час презентації Додаткового протоколу на "круглому столі" у Комітеті Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування 26 січня зауважив, що запровадження права особи на участь у справах місцевої влади - рішення не одного дня. Всі країни різними шляхами прийшли до розуміння фундаментальної важливості залучення громадян до суспільного життя.

Три причини на користь цього розкривають сутність проблеми. Перша - без урахування особистої думки громадян рішенням місцевої ради не вистачає легітимності, водночас очільники влади мусять звітувати перед громадою про зроблене. Другий, визначальний аргумент: публічна влада має обов'язково прислухатися до людей і навчатися або удосконалюватися в своїй роботі, щоб реалізовувати кращу політику і надавати якісніші послуги громадянам. Третя передумова - активна участь жителів території у громадських справах дає їм відчуття належності до спільноти, як до місця, де люди бажають жити і працювати сьогодні і в майбутньому.

Погодьтеся, вітчизняній місцевій демократії також не вистачає законодавчої бази, щоб належним чином гарантувати право наших громадян на участь у суспільному житті. Чимало перепон цьому праву можна знайти в змінах до виборчого законодавства про місцеві вибори, що наочно продемонстрували останні виборчі перегони. Ще й досі пересічним людям вкрай важко отримати будь-яку інформацію в органах місцевого самоврядування. Що вже й казати про невикорінне відчуття "підлеглості" у взаєминах громадян з чиновниками місцевих рад та обраними посадовими особами. Хоча йдеться не про "старшого" і "меншого", а лише про надавача і отримувача послуг.

Додатковий протокол до Європейської хартії місцевого самоврядування істотно розширює права громадян, містить застороги проти хабарництва чи використання силових або примусових форм участі особи в суспільному житті місцевих громад, тобто зобов'язує сторону (країну-підписанта) запровадити такі формальності, умови та обмеження, які гарантуватимуть, що реалізація права участі громадянина не загрожує етичній доброчинності та прозорості здійснення функцій та повноважень місцевих влад.

Представники офіційного Страсбурга гадають, що ми, українці, виросли з "коротких штанців" і спроможні ширше впроваджувати європейські засади демократії, зокрема й щодо права участі громадян у справах місцевої влади на своїх теренах. Тестом на зрілість буде підписання Додаткового протоколу, імплементація його в наше законодавство і, певна річ, практичне застосування передбачених в ньому стандартів.