ПРОБЛЕМА

Україна приєднується до резолюції ООН "Десятиріччя дій за безпеку дорожнього руху в 2011-2020 рр."

За даними спеціалістів Світового банку, Україна посідає четверте місце в регіоні за еконономічними втратами від дорожньо-транспортних пригод (5 млрд дол.), залишаючи позаду лише Росію, Туреччину та Польщу. Загалом же за 20 років унаслідок ДТП на автошляхах країни загинуло понад 137 тис. громадян, майже 1 млн отримало тяжкі тілесні ушкодження, 500 тис. залишилось інвалідами. Ймовірність потрапити в ДТП із смертельним наслідком в Україні в 5 разів вища, ніж у західноєвропейських країнах.

Але такі сумні показники притаманні сьогодні для багатьох країн, особливо для тих, що розвиваються. Щороку на дорогах світу гине 1,3 млн людей і близько 50 млн отримують травми.

За словами президента ВГО "Асоціація безпеки дорожнього руху" Михайла Берліна, зважаючи на такі загрозливі тенденції, 2 березня 2010 року Генеральна Асамблея ООН прийняла резолюцію, якою проголосила 2011-2020 роки десятиріччям дій з безпеки дорожнього руху. "Мета такого заходу - істотно скоротити втрати на дорогах. Урочистий запуск цієї програми відбудеться 11 травня цього року. Україна також приєднається до неї своїми акціями", - зазначає він.

Фахівці ООН вважають, що позитивних результатів у досягненні мети десятиріччя можна досягнути лише тоді, коли участь у реалізації всіх цих завдань братимуть не тільки уряди та місцеві органи самоврядування, а й громадянське суспільство і приватні фірми.

Так, на думку регіонального менеджера Глобального партнерства з безпеки дорожнього руху Кетліна Елсіга, ми всі матимемо змогу, вкладаючи невеликі інвестиції, значно скоротити кількість загиблих і поранених на дорогах. "Подібні програми вже розроблено у Великобританії та Швеції. Наприклад, у першій з цих країн кожен громадянин віддає 50 центів на рік на вирішення питань безпеки дорожнього руху. А в Швеції вже під таку програму інвестовано 1,5 млрд дол. Ця країна як джерела використовує частину коштів від зібраних податків", - зазначив він.

Чимало великих компаній світу також долучилися до вирішення цього наболілого питання. Так, за словами віце-президента корпорації "Мішлен" (яка виробляє шини) Патріка Леперка, його фірма вже протягом кількох років підтримує різні програми. "У нас є непоганий досвід розвитку таких програм за останні п'ять років у Бразилії і Китаї. Саме в цих країнах щороку значно збільшується кількість автомобілів і була дуже гострою проблема смерності в ДТП молодих людей віком 16-29 років", - підкреслив він.

Голова Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг Василь Волга вважає, що Україні слід перейняти досвід розвинених держав. "Наприклад, для нас цікавий насамперед досвід роботи страхових компаній Австралії, які 2% від валових страхових премій віддають на розвиток безпеки дорожнього руху", - зазначає він.

Утім, В. Волга впевнений у тому, що Україна може широко приєднатися до таких програм, змінивши положення Податкового кодексу. До того ж, як вважає М. Берлін, у нашій державі функції, пов'язані з контролем за безпекою дорожнього руху, покладено одразу на кілька відомств. І це розпорошення не можна вважати позитивним фактом.

Тим паче, Україні в цьому питанні активно допомагатиме Світовий банк. Так, його директор у справах України, Білорусі та Молдови Мартін Райзер повідомив, що його структура надаватиме технічну і фінансову підтримку українському уряду в реалізації національних планів з безпеки дорожнього руху.