Звертається до вас інвалід І групи, ветеран праці та Збройних сил, дитина війни. Мій трудовий стаж понад 45 років.

Протягом останніх чотирьох років (квітень 2007-го — травень 2011 року) я працював контролером при Житомирському науково-дослідному інституті радіосистем. Чергування були цілодобові, і я завжди на них з’являвся за графіком. Проте усі чотири роки заробітної плати не отримував. Не видали її і нині. Я звертався до різних інстанцій та посадовців, але мені лише повідомили, що ще з 2007-го чиновники порушують процедуру банкрутства інституту. Але що з того, якщо ця установа заборгувала мені зарплати на понад 30 тисяч гривень та не бажає її виплачувати?

А у мене нині великі проблеми зі здоров’ям, потрібні кошти на лікування. Чи є  бодай якась надія повернути чесно зароблені гроші?

І. ВОВК, м. Житомир

Василь ІВАНЧАК, заступник голови
Державної інспекції
України з питань праці:

— Територіальна державна інспекція з питань праці у Житомирській області (далі — ТДІП) у 2011 році двічі проводила перевірки додержання законодавства про працю на ДП «Науково-дослідний інститут радіосистем» (далі — підприємство).

Перевірками виявлені численні порушення законодавства про працю, в тому числі і заборгованість із виплати заробітної плати працівникам. Так, станом на 01.07.2011 року загальна сума заборгованості із зарплати становила 2360,4 тис. гривень. Заборгованість вам на день звільнення становила понад 32 тис. гривень.

За результатами перевірок керівнику підприємства внесено припис на усунення виявлених порушень законодавства про працю та стосовно нього складено та передано до місцевого суду протокол про адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена частиною першою статті 41 КУпАП.

Крім того, матеріали основної перевірки у порядку статті 95ПКП направлені до правоохоронних органів для відповідного реагування.

Тобто ТДІП у межах компетенції вживає заходів для усунення порушень законодавства про працю на підприємстві. Також зазначу, що механізм примусового виконання припису державного інспектора праці відсутній.

За інформацією ТДІП, трудовий спір між вами і підприємством вирішувався у судовому порядку. 20.07.2010 року Богунським районним судом Житомирської області винесено рішення про стягнення з підприємства на вашу користь заборгованої заробітної плати.

Згідно зі статтею 124 Конституції правосуддя в Україні здійснюється виключно судами. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.

Частиною другою статті 13 Закону «Про судоустрій та статус суддів» передбачено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, об’єднаннями громадян  та іншими організаціями, громадянами та юридичними особами на всій території України.

Відповідно до статті 2 Закону «Про виконавче провадження» примусове виконання судових рішень в Україні покладається на Державну виконавчу службу, яка входить до системи органів Міністерства юстиції.

Статтею 83 названого закону передбачено, що контроль за своєчасністю, правильністю, повнотою виконання рішень державним виконавцем здійснюють  начальник відділу, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець, а також керівник вищестоящого органу державної виконавчої служби.

Контроль за законністю виконавчого провадження здійснюють Міністерство юстиції через  Департамент державної виконавчої служби, а Головне управління юстиції в Автономній Республіці Крим, головні управління юстиції в областях, містах Києві та Севастополі — через відповідні управління державної виконавчої служби.

Забороняється втручання інших державних або недержавних органів та їх посадових осіб у виконавче провадження, крім випадків, передбачених цим законом.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, у межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Можливість участі представників органів виконавчої влади, в тому числі Держпраці, у процедурі поновлення порушених трудових прав працівників нормативно-правовими актами не передбачена.