СИТУАЦІЯ 

Якщо проблемні питання, що гальмують експорт зернових, не будуть вирішені,  до кінця маркетингового року  аграрії втратять 2,5—3 млрд грн

Таке переконання висловив голова Ради підприємців при Кабміні, президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко під час «круглого столу» в УСПП за участю представників ринку зерна, громадських організацій, міністерств і відомств. Передовсім ішлося про нестачу вагонів для експорту, надання преференцій Укрзалізницею окремим учасникам ринку та недосконалу роботу дозвільних центрів, що працюють за принципом «єдиного вікна», але не задовольняють експортерів  ні  темпами, ні графіком роботи. Крім того, трейдерам знову нав’язують проведення дезінфекції вагонів за власний кошт.

Щоб кукурудза не згнила  в коморах

 — Ми повинні експортувати 16 млн тонн збіжжя, здебільшого це кукурудза, майже 12 млн тонн, — уточнив Леонід Козаченко. — Та  якщо врахувати темпи роботи Укрзалізниці та дозвільних центрів, зробити це до кінця маркетингового року ми вже не встигнемо. Я буду дуже здивований, якщо ми хоча б 12 млн експортуємо. Хоч як  прикро, але мінімальні втрати аграріїв становитимуть 2,5—3 млрд грн. І це не враховуючи, що кукурудза, яка залишиться на наступний сезон, не буде придатна для експорту. Бо це єдиний продукт, що псується, на відміну від пшениці, яка може зберігатися два-три роки. Усе це ляже на плечі селян, які і без того потребуватимуть навесні на 30% більше коштів, ніж торік, для пересіву озимих.  А де їх брати без експорту?

Аби не залежати від Укрзалізниці, трейдери планують придбати зерновозів на $ 30 млн. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

За словами президента Української зернової асоціації (УЗА) Володимира Клименка, наша східна сусідка Росія на сьогоднішній момент експортувала вдвічі більше, ніж Україна. А все тому, що, за його словами, нашим урядом було  прийнято два помилкові рішення — скасування повернення ПДВ експортерам з 1 липня і введення мита, що призвело до падіння закупівельних цін на зернові і фактичної зупинки експортних операцій. Натомість у липні ціни впали  на $60 і досі не піднялися, про що попереджала УЗА. Наразі знову може спрацювати подвійний удар, переконаний В. Клименко. З одного боку, експорт гальмують дозвільні центри, з іншого — нестача вагонів.

— Ось дивіться: вагони і судна із зерном ідуть цілодобово, без свят, а документи в «єдиному вікні» видають в одну зміну — з 9-00 до 18-00, — пояснив В.Клименко. — При цьому треба їхати кудись у район і висидіти в черзі, в якій люди сидять за абсолютно іншими документами, тоді як мають діяти спеціалізовані вікна у портах. Так ми можемо дійти до того, що в «єдиному вікні» нам продаватимуть квитки на літаки й поїзди. Кабмін має дати команду привести дозвільні центри у бойову готовність та працювати день і ніч на експорт, — переконаний  В. Клименко. — Крім того, склалась якась незрозуміла ситуація з вагонами, які Укрзалізниця передала незрозумілим новоствореним структурам, які пропонують трейдерам підписувати з ними угоди. При цьому вартість перевезення зросла на 30%, і в угоді прописані навіть такі пункти, як відповідальність трейдера за ремонт вагонів, які тепер треба брати в оренду. Складається враження, що угоду писали некомпетентні люди. Відправити тонну борошна їхніми вагонами коштує $80. Яка економіка це витримає? З огляду на такі умови роботи і темпи експорту, на 1 липня (початок нового маркетингового року. — Авт.) можемо зависнути з 20 млн тонн зерна, після чого задумаємося, що натворили. Є ще 5 місяців, за які треба відвантажити мінімум 5 млн тонн зерна, інакше потрапляємо в надзвичайну ситуацію, яка вплине і на курс гривні, і на ВВП. До речі, Світовий банк уже зробив заяву, що наближається фінансова криза, — набагато гірша, ніж була у 2008 році, і тому треба  пильніше ставитися до подібних ситуацій.

І це при від’ємному сальдо зовнішньої торгівлі в 2011 році, що виросло до $14 млрд, додав президент УСПП Анатолій Кінах.

Зерновозам  очікування  не товариш

Натомість заступник начальника головного управління перевезень ДАЗТ «Укрзалізниця» Петро Лимарчук зазначив, що у вагонному парку України є 11150 зерновозів, і за ефективного їх використання можна вивезти до  30 млн тонн збіжжя.

 — Під час обігу зерновоз (від завантаження до завантаження) лише 15% часу перебуває у русі, весь інший час стоїть  в очікуванні карантинних сертифікатів та інших супровідних документів, буває й до трьох діб, чи в очікуванні відвантаження (у портах чи припортових елеваторах), — пояснив представник Укрзалізниці. — Крім того, за можливості щоденно вантажити  1,2—1,3 тис. вагонів, маємо наступну ситуацію:  у першу декаду місяця працюємо на рівні 40—50% від можливостей, а з другої декади з’являється вал, а все через неправильне планування. Тоді трейдери готові вивезти 1,8—2 тис. вагонів, а Укрзалізниця може забезпечити лише 1,2—1,3 тис. Та й можливості припортових елеваторів обмежені 1,5 тис. вагонів, за більших обсягів відвантаження вони зупиняються.

За ефективної спільної роботи з трейдерами — вчасних їхніх заявок на зерновози — зможемо перевозити на 30% більше, переконаний фахівець. Крім того, треба переглянути список супровідних документів і оперативність їх видачі, щоб уже завантажені вагони не простоювали в очікуванні.

У найближчі роки Укрзалізниця не планує закуповувати зерновози, повідомив П. Лимарчук. Цього парку на обсяги вантажу, які нам замовляють, достатньо на відміну від ситуації з напіввагонами, якими перевозять вугілля, будматеріали, інші вантажі і яких справді бракує. Якщо трейдерам бракує зерновозів, хай залучають  приватний капітал на їх придбання. 

Володимир Клименко зауважив, що не може погодитись із твердженнями, що вагонів вистачає і що за вчасних заявок 100% трейдерів отримували б вагони. Він навів приклад «Нібулона», який  при замовленні на жовтень-грудень вагонів отримав лише 46% від замовлених, зірвав контракти за програмою всесвітньої продовольчої допомоги, і це за наявності у компанії власних елеваторів, перевалки… Аби не залежати від Укрзалізниці, вже сьогодні трейдери розглядають можливість придбання зерновозів на $30 млн.

Підсумком «круглого столу» стало підписання УСПП, УЗА і УАК звернення до перших осіб держави з проханням вплинути на ситуацію. Зокрема збільшити кількість дозвільних центрів та внести зміни до графіка їх роботи. А саме — впровадити другу зміну для отримання дозволів на відвантаження у вечірній час,  або подовження роботи органу до 20.00, забезпечити роботу центру у вихідні і святкові дні. Крім того, оптимізувати їх роботу, щоб аграрії могли отримувати дозволи на партію товару (кілька вагонів), виключаючи проведення однакової процедури на кожен окремий вагон, залучення спеціалістів усіх органів сертифікаціі для  відвантаження (карантинної, фітосанітарної служби тощо). А також виключити з переліку документів дозвільного характеру, які значаться у Законі України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності», 10 документів. Доцільним також є підписання учасниками ринку зерна та Укрзалізницею спільного плану дій, аби трейдери мали рівні умови доступу до рухомого складу, а вагони першочергово надавались для експорту  переробленої зернової продукції (борошна, круп, висівок тощо), що має високу додану вартість.