УСІМ МИРОМ

Підготовка до Євро-2012 засвідчила: за розумної концентрації ресурсів можемо в стислі терміни реалізовувати масштабні проривні проекти

Ми не чарівники, ми лише вчимося. Коли Україна виграла право на проведення фінальної частини європейської першості з футболу, в державі, як і в усьому світі, була одна економічна ситуація, потім вона істотно змінилася. Однак економічна та фінансова криза ніколи не ставала приводом для перенесення спортивних змагань. Радше навпаки, футбол не раз допомагав у скруті, бо сам є потужним антидепресантом. 

Трохи менш ніж три місяці відділяють всіх нас від першого матчу чемпіонату. Важко сказати, мало це чи багато. Адже цей час відведено не лише для запуску незавершених проектів, а й для наведення глянцю в містах-господарях, моральної підготовки всіх українців до великого футбольного свята.

На переконання віце-прем’єр-міністра — міністра інфраструктури Бориса Колеснікова, найбільше досягнення країни — стовідсоткова готовність євроарен. Водночас у переліку найважливіших справ не лише завершення підготовки об’єктів, а й вишкіл кадрів.

У Львівському аеропорту пасажирів зустрічатимуть ось такі прикордонники. Фото з сайту dailyviv.com

Головний транспорт — літак

Одне з найважливіших завдань нині — повний запуск нових терміналів у містах-господарях (деякі об’єкти на 100% будуть запущені в березні, Донецький термінал — наприкінці квітня), адже саме вони прийматимуть основний потік фанів з Європи та світу. Наразі Борис Колесніков оцінює готовність аеропортів у 95%. «Незабаром пишатимемося своїми аеропортами. Тішить, що з 2011 року ми спостерігаємо також зростання показників перевезень. Зокрема, міжнародні авіаційні перевезення виросли на 40%. Враховуючи, що за останні півтора року Україна побудувала чотири надсучасні аеропорти, які щогодини можуть приймати до 22 тисяч гостей, ці показники зростатимуть і надалі», — переконаний посадовець.

А в «Борисполі» митники готові піти назустріч. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Щодо готельного буму, то він, схоже, розпочнеться наприкінці березня. На відміну від 2011-го, коли в українських євромістах відкрили 9 готелів на 1044 номери, у 2012 році в Донецькій, Київській, Львівській та Харківській областях планують здати в експлуатацію 49 готелів на 4,6 тис. номерів.

Харківський аеровокзал: місць вистачить усім. Фото з сайту hrk.aero

З настанням весни постає найголовніше завдання — завершення у квітні-травні дорожніх проектів. За останні два роки виконано велетенський обсяг роботи. Сьогодні можна констатувати, що у 2011 році було збудовано та відремонтовано понад 2000 км автодоріг, 101 км під’їзних контрольно-пропускних пунктів. Однак спростувати слова операційного директора турніру Мартіна Каллена про те, що на приведення українських доріг у належний стан знадобиться років тридцять-сорок, мабуть, не вдасться.

Загалом у 2012-му міста-господарі закуплять 400 одиниць транспорту. Це має сприяти налагодженню пересування значних людських потоків. Міські бюджети вже розкошелились: торік було придбано 152 одиниці міського транспорту. З них у Києві — 22 одиниці (19 автобусів та 3 тролейбуси), Донецьку — 83 тролейбуси, Харкові — 52 тролейбуси.

Від о’кей до вері гуд

Для спілкування з гостями майбутнього чемпіонату Європи з футболу 2012 року базову англійську знатимуть 35 тисяч міліціонерів, 3 тисячі прикордонників, усі медики, які чергуватимуть на об’єктах під час турніру. Навчання кадрів триває, однак як підстраховка розглядається варіант залучення до спільної роботи з правоохоронцями волонтерів з числа молоді та студентів, які володіють іноземними мовами.

До завершення тренінгів і навчань персоналу за європейськими стандартами, який працюватиме не лише в аеропортах і на стадіонах, а й на залізниці, в ресторанах, таксі та інших сервісних службах, ще є час. А отже, й надія, що, запитуючи, як пройти, приміром, до готелю, іноземні гості не почують у відповідь, що найближчий супермаркет за рогом.

Не менш важливою є й психологічна підготовка, а за великим рахунком, підняття морального духу всіх українців. Показовим в оцінці зробленого до Євро-2012 може бути нещодавнє опитування, проведене місцевими журналістами в одному з українських міст, не пов’язаних напряму з майбутньою європейською першістю. Серед іншого на запитання «Чого ви очікуєте від Євро?» там траплялися й такі відповіді:

«Для України Євро-2012 принесе кілька нових доріг та стадіонів, на які після чемпіонату чекає доля португальських чи південноафриканських… Але, незважаючи на будівництво стадіонів, створення потужної інфраструктури до проведення чемпіонату, пересічні люди нічого доброго від цього не матимуть… Як завжди: хто будує, хто годує — той і заробляє… Нам залишається лише радіти з того, що до нас приїдуть зірки футболу та купа вболівальників з різних країн світу».

Важко сперечатися з тим, що хліб насущний первинніший за видовища. Та, одначе, не хлібом єдиним... Щоб підняти спортивний дух, у березні-квітні Україна проведе шкільний чемпіонат-2012 з футболу. Фінал всеукраїнського турніру віце-прем’єр-міністр — міністр інфраструктури Борис Колесніков запропонував провести на полі НСК «Олімпійський».

ПРЯМА МОВА                  
                                   
Борис КОЛЕСНІКОВ, 
Віце-прем’єр-міністр —
міністр інфраструктури:

— Україна має чотири нових аеропорти з трьома новими злітно-посадковими смугами, а також підготувала чотири стадіони. Ми зробили це фактично за 18 місяців. Ніхто в Європі не має подібного досвіду. Перша гра, можливо, пройде нелегко, друга буде вже кращою, а фінал буде ідеальним.

                                   
Мішель ПЛАТІНІ,
Президент УЄФА:

— Звісно, це не Німеччина. Ми опинились у такій самій ситуації, як Південна Африка, Бразилія та всі інші країни, які ніколи не проводили великих футбольних турнірів. Вони не мали досвіду в організації свята, проте УЄФА надав усі можливі сприяння та допомогу експертів на всіх етапах підготовки. Для всіх нас важливо, що стадіони готові — вони дуже красиві. Переконаний, що Євро-2012 буде великим футбольним святом.

ДУМКА ЕКСПЕРТА
                                   
Андрій ЄРМОЛАЄВ, 
директор Національного інституту
стратегічних досліджень:

— Багато уваги приділялося підготовці об’єктів турніру, але ще залишилася низка питань, над якими варто попрацювати.

Одне з них — створення якісної системи інформування та підтримки для туристів, які зараз цікавляться житловим фондом, готелями. Варто було б провести роботу з упорядкування ціноутворення на готельні послуги. Є сигнали про те, що власники готелів переоцінюють можливості наших європейських гостей, розглядаючи їх як рясний золотий дощ. Це може стати причиною непорозумінь. Держава могла б виступити в ролі координатора та організатора цієї сфери.

На мій погляд, варто організувати активнішу взаємодію уряду з нашими дипломатами у країнах, звідки ми чекаємо гостей. Вони можуть взяти на себе роль провайдерів футбольних програм, інформування, комунікації. Знаю, що дипломати були б зацікавлені в тому, аби мати можливість проведення конкурсів на отримання призових квитків на матчі. Це посилило б інтерес до України і, водночас, було б елементом іміджевої програми.

Найбільший зиск для України від чемпіонату ми вже отримали. Підготовка до турніру показала, що за розумної концентрації ресурсів ми можемо в стислі терміни реалізовувати масштабні проривні проекти. Цей досвід доцільно використовувати і для втілення інших програм.

ДОВІДКА «УК»

Підготовка до Євро-2012 в Україні дала роботу 500 тисячам людей — це загальна кількість працівників, залучених у всі проекти підготовки до турніру з урахуванням суміжних галузей.

Середня місячна зарплата на основних об'єктах майбутнього турніру становить 3280 гривень, а фонд щомісячної заробітної плати сягнув понад 130 мільйонів гривень.

Загалом інвестиції держави в підготовку України до проведення чемпіонату Євро-2012 становили майже 20 мільярдів гривень.

Згідно з Держпрограмою підготовки й проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи з футболу 2012 року, на підготовку до чемпіонату передбачено 26 млрд грн.

Євро-2012 проходитиме з 8 червня по 1 липня у чотирьох польських та чотирьох українських містах. Фінальний матч відбудеться на НСК «Олімпійський» у Києві.