ТОЧКА ЗОРУ 

Влада і громада розходяться в оцінці чинних законодавчих норм
 

Державна податкова служба вперше за 20 років існування матиме власну місію та стратегію. Доробок експертів буде не теорією і декларацією, а принципами, якими неухильно керуватимуться у діяльності всі співробітники — від вищих посадовців до пересічних інспекторів, запевнив голова ДПС Олександр Клименко. Він наголосив, що адміністрування вітчизняної податкової системи і надання послуг платникам мають сприяти наповненню бюджету і є пріоритетними у місії відомства. 

Аверс значно привабливіший…

— Я глибоко переконаний, — зазначив О. Клименко, — що реалізація цих двох положень приведе до перетворення ДПС з фіскального органу на сервісну службу. Як наслідок, очікуємо підвищення позицій України у міжнародних рейтингах з оцінки інвестиційного клімату (в першу чергу, у рейтингу Світового банку Doing Business). Для нас важливо, щоб світова бізнес-спільнота обирала нашу країну для інвестицій.

Саме на основі місії та стратегічних напрямів роботи ДПСУ розроблені ключові показники ефективності, за якими оцінюватимуться результати діяльності кожного департаменту, в тому числі регіональних підрозділів податкової служби. Вони засвідчуватимуть внесок кожного співробітника у реалізацією накресленої мети. Наскільки вона досягається, покаже зворотний зв’язок з платниками податків,  пояснив  О. Клименко.

Найближчим часом податківці перейдуть до практичного втілення принципів у життя. Уже в травні ДПС презентує такі інноваційні проекти, як Центр сертифікації електронних ключів та Центральний офіс з обслуговування великих платників податків. Однак і нині є помітний поступ. Так, за чотири місяці 2012-го платники отримали 15,1 млрд грн бюджетної компенсації ПДВ при заявлених 14 млрд. Порівняно з минулим роком ця сума зросла майже на 23%. Причому, понад 57% відшкодувань повернули в автоматичному режимі. У такий спосіб розрахувалися з 351 платником на майже 8,6 млрд грн. Це були підприємства різних  галузей економіки: будівельної, гірничо-металургійної, машино-, суднобудування, електротехнічної, енергетичної, легкої та хімічної, сільського господарства та торгівлі. За період дії механізму автоматичного відшкодування кількість платників, які отримали таку бюджетну компенсацію, збільшилася в 10,3 раза.

Є чим похвалитися й у сфері звітності. За чотири місяці цього року кількість платників, які оцінили переваги електронного звітування, зросла ще на 3% і тепер їх уже понад 94%. Якщо порівнювати з 2011-м, то кількість таких звітів зросла вдвічі.  Це й не дивно, оскільки  економиться час і витрати на придбання бланків. Легше працювати і податківцям: безконтактне спілкування з платниками  поклало край чергам у звітний період.

За чотири місяці цього року прийнято 30,7 млн звітів від 341,5 тис. платників податків. Торік 322 тис. осіб надіслали 17,1 млн звітів.

… за реверс

Як усі ці досягнення вітчизняних податківців оцінюються платниками, можна судити з недавно оприлюдненого Європейською бізнес асоціацією (ЄБА) результатів Податкового індексу. Це перше дослідження української податкової системи, яке грунтується на експертних оцінках безпосередньо платників податків щодо ефективності та легкості оподаткування в 2011 році. В опитуванні взяли участь 117 представників великих, малих і середніх компаній-членів ЄБА.

Виконавчий директор ЄБА Анна Дерев’янко заявила, що метою дослідження була не критика і статична констатація недоліків, а бажання допомогти у розв’язанні проблем оподаткування в Україні в нинішніх непростих умовах. Отримані результати свідчать, що ДПС ще є над чим працювати, і що розв’язання проблем з наближення вітчизняної системи оподаткування до євростандартів — спільне завдання бізнесу і влади. 

Щодо самої методології Податкового індексу, то вона побудована на оцінюванні чотирьох основних факторів, з якими стикається кожен платник податків — від рівня складності податкової звітності та адміністрування до рівня якості роботи податківців. Респонденти оцінювали якість податкового законодавства, обслуговування платників, обтяжливість/легкість адміністрування податків, ступінь фіскального тиску. Окрім того, респонденти окремо оцінили ефективність податкової реформи 2011 року та прокоментували плюси і мінуси нового Податкового кодексу.

1,90 бала з п’яти можливих — таку оцінку поставили представники бізнесу якості оподаткування в Україні.

На запитання «чи сприяв податковий режим в Україні в 2011 році розвитку та підтримці бізнесу» жоден з респондентів відповісти однозначно ствердно не зміг. Зате 78% негативно оцінили якість і ефективність податкового законодавства. Щодо системи адміністрування податків, то більшість опитаних (84%) зазначили, що вона  складна. Обтяжливі процедури податкової звітності призводять до часових і фінансових витрат, а електронна система звітності ще недосконала та слабка.

Про фіскальний тиск, який істотно перешкоджає розвитку бізнесу, заявило чимало учасників дослідження. 77% респондентів стикалися з «пропозиціями» сплатити податки заздалегідь, 50% отримували необгрунтовані та часті запити від податківців, а 41% — «завдання» наповнити бюджет своїми податковими платежами. 

Трохи кращі справи з якістю податкового обслуговування. Коментуючи професійність, компетентність і рівень сервісу, які надають бізнесу податківці, 42% респондентів висловлювали незадоволення. Однак і нейтральних висловлювань було майже чверть. Щодо оцінки Податкового кодексу, то 37% учасників не змогли назвати позитивних змін, привнесених реформою, 21% заявили про певне полегшення процедур податкової звітності, 13% побачили плюси від кодифікації та систематизації розрізнених підзаконних актів у рамках кодексу і лише 9% назвали позитивні зміни в оподаткуванні агросектору і відсутність штрафних санкцій у перші півроку дії нового законодавства.

На переконання директора з правових питань і корпоративних відносин ПАТ «САН ІнБев Україна» Дениса Хрєнова, кодифікація податкового законодавства є істотним кроком на шляху до створення якісної та розвиненої системи оподаткування. Однак і законодавча база, і фактичне адміністрування сплати податків у нашій країні досі недосконалі. Основна причина слабкого прогресу реформування — недостатня увага влади до зворотного зв’язку з бізнесом. Часто розгляд звернень (як приватних, так і публічних) є формальним. Тому, на думку представників європейського бізнесу, результат буде лише тоді, коли впровадиться конструктивний діалог бізнесу і влади.

ДОВІДКА «УК»

ЄБА — неприбуткова організація, що об’єднує понад 900 іноземних і вітчизняних компаній в Україні. Створена у 1999 р., за ініціативи Європейської Комісії, для підтримки і створення сприятливих умов для європейського бізнесу в Україні, налагодження двосторонніх зв’язків Україна-ЄС, залучення прямих іноземних інвестицій в економіку країни.