ТРИВОЖНИЙ СИГНАЛ

Низка столичних ОСББ в паніці: їм нараховують за гарячу воду більше, ніж вони споживають

— Ми споживаємо набагато менше гарячої води, ніж нам нараховують за неї до сплати. Як і більшість ОСББ в Києві, маємо (точніше, мали до 1 січня цього року) колективний договір об’єднання з «Київенерго» на постачання теплової енергії. Кошти від мешканців надходили до ОСББ, і воно перераховувало їх у «Київенерго». Майже 80% помешкань мають квартирні лічильники, люди платять лише за спожиту гарячу воду. Але «Київенерго» нам рахує за своїми методиками, ігноруючи ці лічильники. Де брати кошти на покриття різниці, тобто того, чого люди не спожили? Але «Київенерго» це не цікавить. Воно пред’явило до нас позов на 100 тис. грн боргу, плюс ще 40 тис. грн інфляційної складової, штрафних санкцій... Ми побачили, що вигідніше буде, якщо кожен власник квартири платитиме «Київенерго» напряму. Тож як і ще кілька ОСББ Києва, попросили енергетиків укласти договори із власниками квартир, як це й передбачено ст. 22 Закону «Про ОСББ». Але у «Київенерго» апелюють до своїх зачіпок і кажуть, що вони не можуть бути виконавцями послуг і не можуть працювати напряму з населенням. Ось тільки ОСББ як неприбуткова організація за статусом теж виконавцем послуг бути не може, — такий тривожний сигнал надійшов до «Урядового кур’єра» від Олександра Лавриненка, керівника столичного ОСББ «Молодіжний-15» (5 будинків, 368 квартир) з Голосіївського району. 
 

Ціла низка київських ОСББ «спілкується» з «Київенерго» за посередництва судів. Така ситуація виникла далеко не вчора. І, якщо для «Молодіжного-15» судова справа з «Київенерго» перша, то для деяких інших ОСББ столиці такі судові процеси стали вже звичною справою. Про це нам розповіла координатор проекту «Стале самоуправління багатоквартирних будинків» Вікторія Погорєлова.

Чим відрізняється «товар» від «послуги»?

За словами Вікторії, об’єднання накопичують борги з цілої низки причин. По-перше, те, що держава не відшкодовує об’єднанням кошти з виплати пільг і субсидій. По-друге, мешканці зазвичай платять за минулий місяць у наступному, а від ОСББ чомусь вимагають оплату за поточний місяць до 25 числа поточного місяця. По-третє, «Київенерго» нараховує плату за гарячу воду за встановленими нормами, не беручи до уваги квартирних лічильників.

— Суди часто ухвалюють рішення на користь «Київенерго». А ОСББ об’єктивно не можуть виконати ці рішення. Тоді рахунки об’єднань блокують, і як далі працювати? — бідкається Вікторія Погорєлова.

Вона зауважує, що ця проблема виникла, бо в Києві стосунки у сфері послуг ЖКГ не приведені у відповідність до Закону «Про житлово-комунальні послуги».

Може, ситуація розвивалась би по-іншому, якби в Києві було чітко визначено, хто є виконавцем послуг із теплопостачання та гарячої води. А цього визначення досі немає. Ось фахівці й сперечаються: хто що має робити, де закінчується така категорія теплової енергії як «товар», і де вона починається як «послуга». Одні кажуть, що «товар» — це до вводу в будинок, а далі, до квартир — послуга. Інші з цим не згодні. І кажуть, що якщо ця теплова енергія продається, то вона — вся «товар»…

— А це неправильно. З цього приводу є роз’яснення від МінЖКГ, рекомендації АМКУ. Але чомусь «Київенерго» зайняло позицію, що в нього немає послуги у вигляді гарячої води й опалення. Кажуть: нічого не знаємо, у нас товар — гігакалорія теплової енергії, — зазначає Вікторія Погорєлова.

Кожен бачить ситуацію по-своєму

Цікаво, що коли «Урядовий кур’єр» звернувся до «Київенерго» із запитанням, як можна врегулювати ситуацію, щоб було вигідно обом сторонам, нам надіслали відповідь, що сторони про все вже домовилися. «27 грудня 2011 року відбулася зустріч керівництва Компанії та керівників ОСББ і ЖБК, які прагнули припинити дію договору купівлі-продажу тепла з 01.01.2012 року. Результатом зустрічі стало визнання обома сторонами того факту, що і компанія, і споживачі (у цьому випадку ЖБК та ОСББ) є заручниками недосконалого законодавства. Тож аби не робити заручниками ситуації мешканців і запобігти припиненню постачання їм тепла, керівники ОСББ та ЖБК погодилися на відкликання своїх листів і на продовження дії чинних договорів», — ідеться у відповіді «Київенерго» «Урядовому кур’єру».

Однак виявилося, що крапку в цій справі ставити рано. Бо ті ОСББ і ЖБК, котрі хочуть «індивідуалізувати» відносини з «Київенерго», кажуть, що не лише не відкликали своїх листів, а налаштовані відстоювати свою позицію до кінця. Що це означає — чи кожна зі сторін бачить ситуацію по-своєму, а чи, може, щось інше?...

ОСББ сподіваються, що конфлікт їм допоможе розв’язати столична влада. На початку січня представники кількох ОСББ зустрілися з першим заступником начальника Головного управління житлового господарства Києва Сергієм Крушановським і попросили втручання КМДА в урегулювання ситуації. Ми теж звернулися до столичних чиновників із запитанням: як можна врегулювати конфлікт між ОСББ і «Київенерго»?

Влада теж розводить руками

Ось що відповів нам Сергій Крушановський: «Задля вдосконалення чинного правового поля та створення умов для переходу на прямі договори між виробниками та споживачами щодо постачання комунальних послуг в м. Києві КМДА неодноразово зверталася до Мінрегіону щодо необхідності внесення змін до Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді, затвердженого наказом, з проханням якнайшвидшого внесення змін до п. 4.2 наказу Держкомітету України з питань ЖКГ від 25.04.2005 р. №60, вилучивши слова «за згодою суб’єкта господарювання», та низки інших нормативно-правових актів. Це б дало можливість у найкоротші терміни визначити в Києві виконавців комунальних послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та створило реальні умови для прискорення процесів реформування ЖКГ Києва. На жаль, це питання досі залишається не вирішеним».

Також Сергій Крушановський повідомив, що нині розпочато поетапну роботу з переходу на прямі договори між мешканцями квартир та «Київводоканалом» і зауважив: «Щодо визначення теплопостачальних організацій виконавцями послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання, то нині з цими суб’єктами господарювання триває переговорний процес щодо узгодження умов відповідного рішення Київської міської ради».

Втім, «Київенерго», як повідомляє його прес-служба, і не проти прямих договорів з населенням. Але…

«Складнощі переходу на прямі договори зі споживачами-мешканцями полягають здебільшого у відсутності відповідних нормативно-правових актів. Наприклад, в Україні досі не визначено, що таке «гаряча вода» і хто такий «виробник послуги», величезні прогалини в методиках і нормативах. За таких умов бути легальним виконавцем послуг неможливо. Щоб заповнити ці прогалини, Верховна Рада, АМКУ, НКРЕ та КМДА повинні прийняти цілий пакет документів».

Якась кумедна виходить ситуація: всі за, ніхто не проти. А справа ніяк не зрушує з місця. А тим часом у будинку ОСББ «Молодіжний-15» з 1 січня закінчився договір між об’єднанням і «Київенерго», і люди чекають, коли ж енергетики укладуть новий договір — але вже з мешканцями кожної квартири. Вони готові оплатити за використані ресурси, а поки що гадають, що ж важливіше для «Київенерго»: отримати від людей гроші чи продовжувати «боротьбу з вітряками».

ПРЯМА МОВА                                
                                   
Анатолій БЛИЗНЮК, 

міністр регіонального розвитку,

будівництва та ЖКГ: 

— Сплачувати слід тільки за фактично надані послуги. Для цього потрібен дієвий громадський контроль споживачів.

 

БЛІЦ-ІНТЕРВ’Ю

«Справа може закінчитися ліквідацією об’єднання»

                                 
Конфліктна ситуація між теплоенергетиками та ОСББ характерна для Києва. А в більшості міст України такої проблеми немає. В цьому переконаний експерт з питань ЖКГ Дмитро ЛЕВИЦЬКИЙ, який вивчав це питання. Він погодився розповісти «Урядовому кур’єру» про «іногородній досвід». 

— Дмитре Миколайовичу, як вибудовують ОСББ інших міст стосунки з тепловиками?

— За моїми даними, у більшості міст України населення у багатоквартирному житловому фонді має так звані прямі договори з теплоенергетиками, а самі підприємства теплопостачання є виконавцями відповідних комунальних послуг. Тож проблема не в юридичних питаннях, а в бажанні чи небажанні працювати. Наприклад, за прямими договорами з найближчих до нас районних центрів працюють Бровари, з обласних — Чернігів, туди можна поїхати і вивчити досвід. Це недалеко. Бо в Києві ця проблема може закінчитися банальною ліквідацією ОСББ-боржників. У такому разі «Київенерго» так і не отримає погашення «боргів», у які за його участі заганяють ці ОСББ. Адже ОСББ як юридична особа не має жодного власного майна.

— У такому разі чи не трапиться так, що після ліквідації ОСББ люди залишаться без квартир?

— Можливо, хтось і думає, що цим може закінчитися, але так не буде. Адже власники квартир за зобов’язаннями ОСББ відповідальності не несуть. Більш того, люди свої зобов’язання виконали, заплатили за те, що спожили. ОСББ ці кошти до «Київенерго» перерахувало. А різниця — це ті «надуті», приписані суми, і я переконаний, що в жодному суді ніхто не зможе довести людині, яка має лічильник, що вона спожила більше. Та все-таки сподіваємося на здоровий глузд і економічну розсудливість «Київенерго».

— А як складаються стосунки ОСББ з іншими монополістами у сфері ЖКГ у Києві?

— Із пропозицією укласти договори напряму з власниками квартир у будинках низка ОСББ звернулася також до «Київводоканалу». І від цього підприємства отримали абсолютно іншу відповідь, ніж від «Київенерго». Їм повідомили, що нині створено підприємство «Водоканал-сервіс», яке починає роботу з укладання прямих договорів зі споживачами в багатоквартирних будинках. І на сьогодні ОСББ з «Водоканал-сервісом» уже ведуть предметні переговори. Якщо «Київводоканал» готовий так працювати, то не зрозуміло, чому не готове «Київенерго».