НОВАЦІЇ

В Україні ініціюється обмеження реклами ліків та повна її заборона на тютюнові вироби

Про потребу заборони реклами ліків та біологічно-активних добавок (БАДів) в Україні почали говорити давно. Торік навіть була спроба внести відповідний законопроект у Верховну Раду, на тому й порішили. Нещодавно цю тему знову порушили до того ж, на найвищому урядовому рівні. Адже вже дійшли до ручки: щорічно через неправильне застосування медпрепаратів гине 5% українців, у 25% некоректно підібрані ліки викликають алергію, наводить жахливі цифри голова правління Спілки споживачів медичної продукції Владислав Онищенко. Тому лікарі за те, щоб дозволити рекламу медпрепаратів лише медикам.

- Лікуванням пацієнтів має займатися лікар, а не телевізор, - наголошує він.

Заборона реклами ліків приведе до значного їхнього здешевлення, переконаний голова Антимонопольного комітету Олексій Костусєв. Експерти це заперечують. Кажуть, що гроші просто перекочують у кишені лікарів, які виписуватимуть їх пацієнтам. А це подекуди ще гірше, аніж самолікування. До того, повна заборона породить монополію. Натомість наголошують на потребі більш активної роботи контролюючих органів.

- Треба виконувати те, що вже написано, - наголосив виконавчий директор Всеукраїнської рекламної коаліції Максим Лазебник. - Зокрема, рекламістам треба уникати надмірної гіперболізації властивостей препаратів, коли обіцяють за три дні вилікувати все - від заїкання до геморою.

Якщо ситуація на ринку ліків більш-менш зрозуміла, то на ринку тютюну - не зовсім. Адже Законом "Про рекламу" вже заборонена реклама тютюнових виробів на радіо, телебаченні, засобами внутрішньої та зовнішньої реклами, на транспорті, у друкованих ЗМІ, спонсорування будь-яких заходів з використанням їхніх товарних знаків. Зазначені обмеження відповідають вимогам Рамкової конвенції ВООЗ по боротьбі з тютюном. Натомість нещодавно у Верховній Раді був запропонований законопроект N 5164, який передбачає заборону розміщення будь-якої інформації про цигарки, навіть безпосередньо у місцях продажу, на упаковці, спеціалізованих виданнях тощо.

- Ніде у світі немає повної заборони реклами тютюнових виробів, що є у легальному продажі, - зазначив голова Асоціації зовнішньої реклами України Артем Біденко. - Можуть бути обмеження на зразок уже діючих в Україні, не більше. Адже повна заборона порушує права споживача на інформацію про товар і підприємців - на інформування про нього. Тютюнникам треба дати змогу інформувати про свою продукцію хоча б у професійній пресі, - переконаний він.

- Треба чітко розділяти рекламу сигарет та інформацію про них,- вважає голова Комітету ВР з питань свободи слова та інформації Андрій Шевченко. Я прихильник заборони куріння, але не варто перегинати палицю.

Адже, як спрогнозував президент Української торгово-промислової конфедерації Володимир Демчак, через відсутність будь-якої інформації про характерні ознаки оригінальної продукції споживач не зможе відрізнити її від підробленої. На вибір впливатиме лише ціна, яка у тіньовиків буде нижчою (бо не включатиме сплату податків, вартості ліцензії, сертифікації продукції тощо). Як наслідок, податкові надходження до держбюджету скоротяться.