Забруднена вода губить більше людей, ніж війни і всі інші форми насильства разом узяті. Про це йшлося в доповіді ООН, опублікованій з нагоди Всесвітнього дня води, що відзначається щороку 22 березня ось уже двадцять чотири роки поспіль.
Експерти відзначають, що близько двох млрд. тонн відпрацьованої води, що є сумішшю з перероблених добрив, нечистот, промислових відходів та відходів, що виробляються в результаті життєдіяльності людини, щоденно скидається в річки і моря, викликаючи поширення хвороб і завдаючи непоправної шкоди екосистемам. Тому перетворення забрудненої води з загрози для здоров'я і навколишнього середовища в чистий, безпечний і економічно привабливий ресурс є одним з ключових викликів для світового співтовариства в ХХI столітті.
Нині ми є свідками того, що практично всі поверхневі, а в окремих регіонах і підземні, води в Україні за рівнем забруднення не відповідають гігієнічним нормам якості питної води. Це є результатом неадекватного рівня очищення природної води для подальшого її споживання. Значною мірою через застарілі очисні споруди і технології очищення води. Найбільшими забруднювачами поверхневих водних об’єктів продовжують залишатися промислові підприємства енергетичної галузі, чорної металургії, хімії і нафтохімії, комунальне та сільське господарство.
Наразі понад 75 відсотків населення України споживає воду з поверхневих джерел водопостачання, а забезпечення населення України якісною питною водою щороку ускладнюється. За даними ВООЗ близько 80% захворювань людей пов’язані саме з якістю питної води. Кричущою ілюстрацією такої надзвичайної ситуації було отруєння недоброякісною водою понад 150 осіб у мікрорайоні Бортничі Києва, яке трапилося у січні минулого року. За даними Головного управління санітарно-епідеміологічної служби в м. Київ це сталося через зараження води збудником кишкової інфекції.
Вже у лютому поточного року Кабінет Міністрів України вніс зміни до Порядку підготовки Національної доповіді про якість питної води та стан питного водопостачання в Україні.Таким чином, підготовка Національної доповіді здійснюватиметься протягом лютого – жовтня. Оприлюднення документа планується у листопаді на офіційному веб-сайті Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.
Як повідомили в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру (Центр), у більшості звернень громадян, що надійшли на урядову «гарячу лінію», порушувалися проблеми надходження забруднених стоків у поверхневі водойми, зверталася увага на незадовільний стан гідротехнічних споруд, зменшення рівня води у ріках і водосховищах, йшлося про якість питної води тощо.
Так, громадянка з м. Дніпропетровськ зателефонувала на урядову «гарячу лінію» із запитанням щодо якості водопровідної води у багатоповерхівках, яка вже не вперше має запах нечистот. Жінка прохала вирішити цю проблему, яка є спільною для декількох районів міста. Адже вживання неякісної питної води може спровокувати епідемію кишкових захворювань серед значної кількості населення. Звернення було надіслано Дніпропетровській обласній державній адміністрації, яка нарешті відреагувала на проблему.
Житель з Івано-Франківської області зателефонував на урядову «гарячу лінію»із скаргою на забруднення місцевої річки Турка пивним заводом, що розташований поблизу водойми. Заявник повідомив, що від такого тривалого «сусідства» колись чиста вода в річці має сіре забарвлення, а все живе у ній гине. Громадянин вимагав вжити відповідних заходів до керівників підприємства та допомогти очистити водойму від забруднення. Цю проблему було взято на контроль Державною екологічною інспекцією України.
Заявник із Вінницької області звернувся на урядову «гарячу лінію» з проханням допомогти врятувати озеро біля с. Майдан, бо там, через забруднення стічними водами підприємства, що його орендує, вмирає риба. Така вода, переконаний чоловік, загрожує і людині.Тому звернення громадянина терміново було направлене до Вінницької обласної державної адміністрації на реагування.
Наведені приклади свідчать, що порушені у зверненнях громадян проблеми є актуальними, але для їх вирішення потрібні певні організаційні заходи та фінансові вкладення. Робота ж урядової «гарячої лінії» дає можливість громадянам впливати на оперативність реагування на проблемні питання, а також скоротити строки з моменту їх надходження до моменту вирішення певної проблеми.
Загалом за період з 10 по 15 травня на урядову «гарячу лінію» надійшло 47 180 дзвінків, через Інтернет зареєстровано 654 звернення.
0-800-507-309 – урядова «гаряча лінія» працює цілодобово. 0-800-503-045 – «гаряча лінія» для підприємців.
0-800-505-607 – спеціалізована «гаряча лінія» для постраждалих під час Революції Гідності.044-284-19-15 – для жителів Києва. +380-44-284-19-15 – для громадян, які перебувають за кордоном.
Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua