ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

Чи допоможе енергозбереження й укрупнення водоканалів знизити ціну і поліпшити якість послуг?

Весняний «подарунок» — зростання тарифів на водопостачання і водовідведення у більшості регіонів України — аж ніяк не йшов паралельно з іншим, більш очікуваним подарунком: підвищенням якості цих послуг. Кажуть, що оплата за воду зростатиме і надалі (бо дорожчають енергоносії). Ось тільки як бути зі зворотним боком «тарифної медалі» — якістю? У Мінрегіоні шукають відповідь на це запитання. І вже навіть можна говорити про перші кроки у розв’язанні проблеми. А допомогти Україні в цьому можуть іноземні партнери, запропонувавши свій досвід, експертні оцінки і навіть фінанові ресурси.

Нові труби мають бути енергозберігаючими. Фото Володимира ЗАЇКИ

Шведи йшли до цього 75 років

Так, нещодавно міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Анатолій Близнюк та голова правління «Swedish Water Experience AB» Пер Йоханссон підписали Меморандум про взаєморозуміння. Згідно з ним, Україна організовуватиме процес реконструкції водоочисних та каналізаційних споруд у деяких містах України з використанням шведського підходу, дотриманням екологічних стандартів та використанням найбільш енергоефективних технологій.

Пер Йоханссон зауважив, що Україна — дуже важливий ринок для Швеції. Адже в обох країн є спільна історія, подібний клімат, що важливо для систем водопостачання. За його словами, до досягнення нинішнього рівня якості водопостачання та водоочищення Швеція поступово йшла понад 75 років і накопичила значний досвід в енергозбереженні та водоочищенні, яким готова поділитися.

— Упевнений, що запропоновані шведською стороною підходи до реконструкції систем водопідготовки, водопостачання та водовідведення для міст найкраще реалізовувати у рамках публічно-приватного партнерства. Муніципалітети та міські громади повинні брати активну участь у поліпшенні свого життєвого середовища. Реалізація проектів у Житомирі, Димитрові та Горлівці має стати позитивним прикладом для решти українських міст. Але наполягаю: після реконструкції водоканалів там повинен запрацювати нормальний цивілізований бізнес, який бореться за споживача високою якістю своїх послуг. Кажу вам і міським головам: якщо я вже підписався, то контролюватиму, і міста отримають гроші тільки під конкретні добре прораховані проекти. Мінрегіон пропонуватиме працювати із тими муніципалітетами і міськими головами, які працюватимуть на стратегічну перспективу, для людей. Нам усім потрібен справжній результат, який покаже країні, як саме треба діяти, — підкреслив Анатолій Близнюк.

Представник Шведської торгової ради Гунілла Хульт зазначила, що мета шведської сторони в цьому проекті — модернізація обладнання водоканалів, аби вони працювали на рівні високих екологічних стандартів, таких, як у Швеції. Це має відбутися із використанням найефективніших енергоощадних технологій, а в перспективі — із можливістю використання відновлювальних джерел енергії.

Потрібні додаткові стимули

Окрім енергозбереження, фахівці рекомендують звернути увагу і на структурні питання. Українські експерти у сфері ЖКГ зауважують, що наше водопостачання та водовідведення потерпає від надзвичайної подрібненості водоканалів, яка істотно обмежує їх можливість залучати ресурси для модернізації основних фондів, проведення єдиної технічної, ресурсної й тарифної політики. З ними погоджуються і європейські експерти, підкреслюючи, що укрупнення водоканалів та підвищення тарифів могло б значно змінити ситуацію на краще. Про це йшлося під час зустрічі першого заступника міністра Олександра Аліпова із керівником водної програми для країн Східної Європи, Кавказу та Центральної Азії Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) Лефлевом Ксав’є та керівником регіонального проекту Тетяною Єфімовою.

— Ми плануємо ініціювати укрупнення водоканалів. Проте не можемо розглядати водопостачання окремо від реформування місцевого самоврядування та забезпечення розвитку регіонів. Крім того, питання тарифів не є для Мінрегіону першочерговим пріоритетом. Спочатку потрібні інституційні зміни, спрямовані на поліпшення послуги водопостачання та водовідведення, потім слід залучити дешеві довгострокові фінансові ресурси на модернізацію і тільки потім можна порушувати питання тарифу, — підкреслив Олександр Аліпов.

Перший заступник міністра переконаний, що жодні зміни в галузі не повинні відбуватися без широкої підтримки людей. А зробити споживачів однодумцями можна лише після того, як вони побачать реальні результати успішної діяльності великої водопостачальної компанії. Як саме цього можна досягти у рамках державно-приватного партнерства? На думку Олександра Аліпова, для цього потрібен алгоритм дій, пакет документів, напрацьований регламент, щоб області та міста змогли побачити вигоду від укрупнення водоканалів. Можливо, варто розробити й додаткові стимули для такого об’єднання. Із цим погодився й керівник водної програми для країн Східної Європи, Кавказу та Центральної Азії Організації економічного співробітництва та розвитку Лефлев Ксав’є:

— Безумовно, підвищення якості послуг повинне передувати будь-якому підвищенню оплати. Щодо вироблення стимулів — у ОЕСР є достатній досвід країн-учасниць, яким ми готові ділитися. Крім того, добрим стимулом є доступ до пільгових кредитів та грантів. Є достатня кількість інструментів, які можна пропонувати, але будь-яке об’єднання не можна проводити «згори», перевагу повинні мати економічні, а не адміністративні методи.

ДОВІДКА «УК»

Початок регіонального проекту «Підтримка Водної ініціативи ЄС в країнах Східної Європи, Кавказу та Центральної Азії (Водна ініціатива ЄС СЄКЦА)» — другий етап цієї ініціативи, що реалізується від імені Євросоюзу Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) та Європейською економічною комісією ООН (ЄЕК ООН). Проект фінансується в рамках Регіонального плану дій на 2012 рік Європейської політики сусідства. Його загальний бюджет — 4 млн євро, період реалізації — понад 48 місяців. Внесок ЄС становить 3,2 млн євро, решту фінансують ЄЕК ООН та інші країни-партнери — Фінляндія, Німеччина та Швейцарія.