РЕАЛІЇ

На думку експертів, претензії російської сторони до продукції українських кондитерів мають як економічне, так і політичне підгрунтя 

Мабуть, українським виробникам, які експортують свою продукцію в країни Митного союзу і передусім у Росію, варто бути готовими до того, що в будь-який момент перед ними може загорітися червоний сигнал світлофора. Як це вже траплялося не раз протягом останніх десяти років. І хоча причини таких дій російської сторони можуть лежати і в політичній площині, про це ніхто з керівництва російської влади вголос ніколи не говорить. Основний наголос роблять на турботі про російського споживача.

Не став винятком із цих правил і новий штрих у російсько-українських економічних відносинах, окреслених добре знаним серед українських виробників продовольчих товарів головним санітарним лікарем РФ Геннадієм Онищенком.

Нове-старе обгрунтування

Для тих, хто відстежує розвиток російсько-українських «дружніх» відносин, оприлюднена 29 липня заява голови Росспоживнагляду Геннадія Онищенка про те, що продукція української компанії «Roshen» не відповідає заявленим параметрам, навряд чи стала сенсацією. Як і нове-старе обгрунтування ним заборони українського експорту: «Порушено вимоги до якості і безпеки. Є підстави говорити про системні порушення чинного в нашій країні законодавства про захист прав споживачів». А твердження про те, що «експертизу пройшли зразки продукції й у всіх були виявлені невідповідності заявленим параметрам якості, що дало Росспоживнагляду підстави ввести заборону на ввезення всієї продукції української компанії», вже доводилося чути неодноразово. Приміром, торік воно стосувалося українських експортерів — виробників сирної та м’ясо-молочної продукції. Принагідно нагадаємо, що тоді Геннадій Онищенко так поспішав перекрити шлях українським виробникам, що серед підприємств, які експортують неякісні сири в Росію, назвав навіть ті, які ніколи не були експортерами або давно припинили існування.

Стосовно ж того, чому заборону, ініційовану головним санітарним лікарем Росії, не можна вважати сенсацією, варто згадати, що претензії до продукції «Roshen» і загалом до кондитерських виробів з України у Росспоживнагляду були озвучені ще майже три тижні тому. Одразу після того, як російська сторона на засіданні СОТ у Женеві пригрозила підвищити імпортні мита на українську продукцію, зокрема на шоколад, скло і вугілля. По суті такий крок став відповіддю, як наголосили представники РФ, на підвищення ставок імпортного мита, запроваджених Україною на імпорт автомобілів.  Адже внаслідок таких дій, вважають росіяни, їх вітчизняний автопром зазнає збитків внаслідок зниження попиту в нашій країні на російські авто. Щоправда, при цьому російська сторона проявила забудькуватість стосовно того, що її керівництво стало ініціатором введення утилізаційного збору на імпортні авто. Але тим не менше, саме наступного дня після засідання СОТ та озвученій на ньому позицій російської сторони   головний санітарний лікар РФ заявив, що у Росспоживнагляду викликає велику тривогу кондитерська продукція з України, передовсім компанії «Roshen». І хоч очікувалося, що мито підвищать наприкінці року, Геннадій Онищенко вкотре підтвердив, що він завжди готовий, так би мовити, бігти попереду паровоза.

Політико-економічний вінегрет

При цьому експерти звертають увагу й на те, що заява голови Росспоживнагляду про заборону ввезення на російську територію продукції лідера української кондитерської галузі прозвучала акурат після відвідин президентом РФ Володимиром Путіним України. І зазначають, що такий поспіх міг бути також наслідком чергової і знову невдалої спроби глави російської держави перенаправити вектор руху України з європейського на євразійський.

На думку виконавчого директора Міжнародного фонду Блейзера Олега Устенка, яку оприлюднили інформагенції, заборона експорту в Росію продукції української кондитерської компанії «Roshen» має скоріше політичний, ніж економічний характер. Він вважає, що цим російська сторона намагається показати, наскільки сильно Україна залежить від ринку Російської Федерації й Митного союзу.

«Тому нічого дивного немає в тому, що намагаються впливати саме у тій групі товарів, яка досить чутлива і для росіян, і для українців. Росія показує, що навіть через такі незначні за обсягами експорту порівняно з металургією і хімпромом групи товарів можна впливати на країну. Можливо, одна з цілей — показати, що в неї  є карти для політичного тиску», — зазначає він. А також не виключає  економічної складової в цій ситуації. Зокрема, активізацію захисних заходів усередині Росії для стимулювання внутрішнього товаровиробника та лобіювання саме таких заходів щодо української продукції російськими кондитерами, оскільки на ринку РФ переважає імпортна продукція.

На перший погляд, українського обивателя не повинні турбувати, так звані, російсько-українські торгові війни. Оскільки в нас у країні абсолютна більшість співвітчизників, м’яко кажучи, не дуже любить багатіїв, то дехто може навіть по злорадствувати. Мовляв, це головний біль власників підприємств, на ввезення продукції яких час від часу оголошує заборону блюститель захисту безпеки російських споживачів Геннадій Онищенко. При цьому мало хто з пересічних громадян замислюється над тим, що такі дії російської сторони — це передусім мінуси для наповнення і так не дуже багатого державного бюджету нашої країни. Саме тому українська влада не може бути спостерігачем у цій ситуації. Адже в усьому світі держава  підтримує і лобіює, в тому числі на міжнародному рівні інтереси вітчизняних товаровиробників. І саме тому цілком закономірною була реакція віце-прем’єр-міністра Сергія Арбузова на заборону експорту до Росії кондитерських виробів української компанії «Roshen»: «Нині ми займаємося цим процесом. Формуватиметься група, яка розслідуватиме це питання. Думаю, через два-три дні ми розберемося і зможемо зробити заяву».

Продукція рошенівців стала улюбленою як у дорослих, так і в малечі. А київський торт — найбажанішим
гостинцем в близькому і далекому зарубіжжі. І не лише для вихідців з України. 
Фото з сайту roshen.com

А чуби тріщать у споживачів

Не слід також забувати, що заяви на міжнародному рівні про невідповідність стандартам, або небезпечність для здоров’я української продукції є водночас ударом по іміджу держави загалом і конкретного виробника зокрема. У цьому разі — компанії «Roshen», лідера кондитерської галузі України, що входить до другої десятки світових гравців цієї галузі. Адже компанія експортує свою продукцію у країни СНД, Балтії, а також у США, Канаду, Німеччину та Ізраїль. І жодна з держав, де контроль безпеки та якості продукції перебуває на значно вищому рівні, ніж у Росії, не висловлювала своїх претензій до продукції цієї компанії. Тому, оприлюднену в ЗМІ заяву керівника Росспоживнагляду, можна вважати черговою спробою дискредитації українського виробника не лише перед російськими, а й перед споживачами багатьох інших країн, куди поступає продукція компанії «Roshen». Якщо врахувати, що про неї Геннадій Онищенко заявив одразу ж після того, як російська сторона висловила невдоволення підвищенням мита Україною на імпорт авто, то виникає враження, що «наїзд» на українського виробника солодощів був заздалегідь спланованим.

 «Нині ми займаємося цим процесом. Формуватиметься група, яка розслідуватиме це питання. Думаю, через два-три дні ми розберемося і зможемо зробити заяву».

Віце-прем'єр -міністр України
Сергій АРБУЗОВ

Тому офіційна заява «Roshen», у якій зазначено, що «корпорація завжди дотримувалась усіх правил сертифікацій на кондитерську продукцію та виконувала всі необхідні санітарні норми, дотримуючись вимог державної нормативної документації України та Російської Федерації», викликає більше довіри, ніж претензії російської сторони. Окрім того, в документі цілком умотивовано зазначено, що заява Росспоживнагляду про вміст бензопірену в шоколадній продукції компанії не може розглядатись як звинувачення у порушені норм РФ, оскільки таких норм на кондитерські вироби немає ні в Україні, ні в Росії, ні в ЄС. Також у компанії заявляють, що сумніваються у «правильності відбору зразків для проведення аналізів». Адже копії протоколів відбору продукції, які має компанія, навпаки, підтверджують її високу якість.

Тим не менше, можна вважати, що зусилля по дискредитації української продукції російській стороні частково вдалися. Підтвердженням цього є те, що фахівці молдавського Агентства з безпеки продовольства заявили про можливість  проведення вибіркового тестування продукції української корпорації «Roshen». Щоправда, підійшли вони до цього питання більш зважено і не стали «чорного кота в темній кімнаті», оскільки впевнені, що його там немає. Як зазначив  заступник директора Агентства Григоре Порческу, шукати бензопірен  тут не мають наміру, оскільки ця речовина в шоколаді не міститься. Водночас в Молдові мають намір  провести вибіркове тестування продукції корпорації Roshen, щоб переконатися, в чому насправді полягає проблема.

І на закінчення про те кому це вигідно і хто навпаки, змушений буде витрушувати зі своїх кишень додаткові копійки. Зрозуміло, що російський політичний істеблішмент вчергове потішить своє імперське самолюбство, мовляв, показали сусідам хто в домі господар. І що «небожителям» до того, що від таких дій  потерпатимуть передусім пересічні російські споживачі, а не ті, хто замовляє антиукраїнську музику. Як зазначив в інтерв’ю Російській службі Бі-бі-сі директор агентства Europesearch and Consulting Андрій Бесєдін, частка продукції «Ro?shen» на російському ринку кондитерських виробів становить 12%, а в окремих сегментах вона може бути значно більшою: наприклад, компанія претендує на 20% російського ринку шоколаду. Тому він прогнозує, що «відхід цього гравця з ринку може мати негативні наслідки для споживача: є ризик, що ціни зростуть». Адже «Roshen» змушувала інших російських виробників аналогічної продукції працювати теж активно, щоб витримувати конкуренцію. Окрім того, продукція української компанії  на 10—15% дешевша, ніж аналог російської.