Світовий ринок нафти і досі лихоманить: з одного боку, нарощування Штатами видобувних потужностей призводить до зменшення ціни на чорне золото, а з іншого — попри його здешевлення, кількість видобутих за добу барелів уперто зростає. Тож заява міністра енергетики Алжиру Салаха Хебрі про те, що країни ОПЕК — в умовах різкого падіння цін на нафту (а з пікового рівня 2015 року вони впали більш ніж на чверть) — зберуться на екстрене засідання набагато раніше від запланованого на 4 грудня, цілком прогнозована. Адже у першій декаді серпня нафта встановила нові антирекорди ціни. Приміром, еталонний сорт нафти Brentу продавали менше 49 доларів за барель, а це — найнижчий рівень упродовж останніх шести місяців. Ще навесні й навіть у червні нафтові ціни танцювали довкола позначки 55—60 доларів за барель. 

Зрозуміло, що стійке падіння нафтових котирувань луною зачіпає й Україну, котра є імпортером нафтопродуктів. 

Наші реалії

Та насправді для нас обвал цін на нафту — новини позитивні. Бо вже з середини липня ціни на бензин і дизельне паливо почали повільно рухатися вниз (про це свідчить не стільки зміна цифр на цінниках, скільки кількість різноманітних акцій, які проводять великі мережі АЗС, коли дорожчий бензин, приміром, у вихідні дні продають за ціною дешевшого тощо).

І експерти ринку стверджують, що в серпні процес здешевлення бензину і дизпалива триватиме. Так, за даними «Консалтингової групи А-95», упродовж липня ціни на дизельне пальне в роздрібній мережі знизилися з середніх по країні 19,83 гривні за літр до 18,95 гривні, тобто майже на гривню. У серпні падіння прискорилося — і в окремих мережах ціна на ДП впритул наблизилася до 18 гривень за літр. При цьому, вважають експерти «А-95», «потенціал зниження при збереженні поточної кон’юнктури зовнішнього ринку становить ще щонайменше 1 гривню на літрі», тобто зрозумілою будь-кому мовою це означає: якщо нафта й далі дешевшатиме, для українців (як мінімум на гривню) подешевшає дизельне паливо.

Проте ціни на бензин поки що з місця не зрушують. Та у «Консалтинговій групі А-95» впевнені, що вже з другої половини серпня не втримаються і вони. Батогом, який пришвидшить цей процес, послужить зменшення світової вартості нафти, яке, у свою чергу, є підгрунтям для зниження оптових внутрішніх цін на нафтопродукти. Так, на оптовому ринку бензин марки А-95 за останній місяць уже подешевшав на 6,5%, що створює передумови для зниження відпускної ціни на гривню-півтори. «Багато мереж, особливо з нижнього цінового сегмента, торгують бензином А-95 за цінами, які дорівнюють собівартості поставки заводського продукту або й нижчі за неї, — зазначає президент Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України Леонід Косянчук. — Та чи бодай хтось здатний повірити, що ці мережі працюють собі у збиток?»

А прибуток за умов такої ціни, стверджує експерт, може бути тільки в тому разі, якщо реалізовувати контрафактне паливо. Так, у 2015 році частка тіньового ринку бензину, за оцінками Леоніда Косянчука, може перевищити 40%. Проте після пожежі на нафтобазі «БРСМ», що розташована під Васильковом, ситуація в цьому сегменті ринку дещо змінилася. Нагадаємо, що однією з версій виникнення великого вогню на цій нафтобазі було саме незаконне виробництво бензину низької якості. І хоча чимало експертів схилялися до думки, що ховати кінці у воду чи то пак — у вогонь, економічно невигідно, диму, даруйте за тавтологію, без вогню не буває.

Після пожежі під Васильковом і блокування міліцією нафтобази «БРСМ» у Переяславі-Хмельницькому власник цих терміналів (мережа «БРСМ-Нафта») перестав отримувати сировину і компоненти для випуску бензину, хоч раніше був національним лідером за цими поставками. Чи надовго? Тим більше, що водночас стабільні поставки специфічної номенклатури продукції, яку зазвичай використовують для випуску моторних палив, спостерігаються на інший термінал, розташований у Миронівці, що теж на Київщині.

А «Укртатнафта» проти

Та попри більш ніж упевнені прогнози фахівців на зниження бензиново-дизельних цін, окремі учасники ринку, керуючись своїми поглядами на ситуацію і, звісно, власними інтересами, роблять спроби дестабілізувати ситуацію й змусити споживачів панікувати. Йдеться передусім про найбільшого українського виробника нафтопродуктів ПАТ «Укртатнафта», який на початку серпня заявив, що ціни на бензин можуть підстрибнути до 35 гривень за літр. На заводі такий прогноз пов’язали передусім з рішенням оператора нафтопровідної системи ПАТ «Укртранснафта» відремонтувати нафтопровід, що з’єднує НПЗ з пунктом накопичення нафти українських родовищ. Мовляв, такий крок потребує зупинення прокачування нафти на кілька днів.

Через це «Укртатнафта», яку контролює фінансово-промислова група «Приват», вирішила добиватися звільнення нещодавно призначеного глави нафтопровідної компанії Романа Сидорака і куратора компанії в НАК «Нафтогаз України» Андрія Пасішника. «Наш пріоритет — безпечна експлуатація магістралей. Окрім того, про намір зробити ремонт нафтопроводу керівництву нафтопереробного заводу ми повідомили завчасно, — пояснює «УК» Роман Сидорак, — щоб не створювати зайвих напружених ситуацій. Ремонт провели швидкими темпами і закінчили з випередженням графіка».

«Якщо бурю в склянці зняти камерою під правильним ракурсом, то може здатися, що йде справжній шторм», — написав на своїй сторінці у Фейсбуці голова НАКу Андрій Коболєв, підкресливши, що загрози зупинки заводу не було, оскільки роботи проводили за планом та з повідомленням всіх зацікавлених сторін. Експерти ж відзначають, що хвилюватися насправді немає серйозних причин — «Укртатнафта» не має відчутного впливу на ринок нафтопродуктів і ціни, оскільки поставки в Україну йдуть з декількох великих джерел, які можуть оперативно заповнити нішу, що раптом вивільниться. «Ціни на нафтопродукти залежать не від «Укртатнафти», а від світових котирувань, тож навіть при здійсненні найгіршого сценарію жодних подорожчань бути не могло, тим більше, що вартість нафтопродуктів упевнено знижується», — підкреслив Леонід Косянчук.

Попри позитивні очікування, знавці ринку звертають увагу, що важливим чинником ціноутворення на паливо завжди був і залишається валютний курс. Так, у вартості нафтопродуктів в Україні, за підрахунками експертів «А-95», приблизно 90% припадає на валютну складову — закупівельну вартість з імпорту та податки (акцизи), які встановлені в євро. Зважаючи на це, стає зрозуміло, що кожна копійка у валютному курсі має рівний еквівалент в ціні палива на АЗС. Тож якщо нафта й далі дешевшатиме, а гривня не девальвуватиме, українці справді можуть очікувати на здешевлення бензину.

Офіційно.Державна фіскальна служба України з метою погашення податкового боргу — за дорученням Прем’єра Арсенія Яценюка — розпочала процедуру погашення боргових зобов’язань ПАТ «Укрнафта». Ця компанія — один із найбільших боржників перед бюджетом країни: її борг накопичувався з торішнього серпня. Нині загальна сума боргу сягнула понад 9 мільярдів гривень. Більша його частина сформувалася через несплату рентних платежів, а також ПДВ та податку на прибуток.

ПРЯМА МОВА

Сергій КУЮН,
директор «Консалтингової групи А-95»:

— Упродовж останнього року ринок бензину став важко прогнозованим через зростаючу частку фальсифікату й контрабанди, які живуть за іншими законами. У зв’язку з початком роботи з 1 червня 2015 року Енергетичної митниці, яка взяла на себе оформлення імпорту енергоносіїв, поставки контрабандного палива різко знизилися. Проте досі особливо великі тіньові обсяги імпорту були на півдні, де розташована маса дрібних портів. Але основна проблема — це кустарне виробництво палива усередині країни.

Дмитро МАРУНИЧ,
співголова Фонду енергетичних стратегій:

— Ситуація з «Укртатнафтою» навряд чи якимось чином серйозно вплине на вартість бензину і дизельного пального в Україні — інші гравці ринку його імпортують у достатній кількості. Навіть якщо уявити, що цей НПЗ припинить працювати і їхня мережа АЗС відчуватиме дефіцит пального, ознаки дефіциту можуть виникнути в окремих регіонах України, що в свою чергу може призвести до підвищення ціни, але навряд чи на всеукраїнському рівні. Це передусім стосується Дніпропетровської області, частково — Запорізької, окремі регіони — відверто аграрні. Інша справа, якщо курс гривні не втримається на тих показниках, які він займає нині, це може стати об’єктивною причиною для подорожчання, зокрема й пального. 

А тим часом

Олександр ВЕРТІЛЬ,
«Урядовий кур’єр»

СПРАВА №. Окружний адмінсуд Києва поставив остаточну крапку у справі, яку порушено за позовом Охтирської об’єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Сумській області до ПАТ «Укрнафта». Вердикт Феміди — сплатити 1,043 мільярда нафтових гривень на користь держави. Як повідомила прес-служба відомства у Сумській області, із серпня минулого року підприємство, що видобуває на території краю нафту, природний газ і конденсат, перестало платити податки за користування надрами. Нагадування і позови не давали результатів. Тож «Укрнафта» заборгувала понад мільярд гривень, із яких 819,3 мільйона — рентна плата за видобуток нафти, решта — газу і конденсату.

Свого часу представники фіскальної служби зверталися до Сумської облради та Держслужби геології та надр України з пропозицією призупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами до повної ліквідації заборгованості. За словами керівника ГУ ДФС у Сумській області Юрія Больбіта, фаховий підхід правоохоронців до справи забезпечив позитивний результат, завдяки чому державна скарбниця одержить значні кошти.