КОНФЕРЕНЦІЯ

Підприємці та влада озвучили проблеми, які найбільше турбують платників податків

Ця зустріч стала підсумком всеукраїнського громадського обговорення (ініційованого Асоціацією платників податків), що проходило у жовтні — листопаді 2012 року.  Його учасники — підприємці з усіх регіонів країни, громадські організації, представники різних гілок влади, науковці, експерти окреслювали недоліки податкової системи й висловлювали думки щодо вдосконалення адміністрування податків і надання послуг платникам.

Податкові пільги треба надавати лише тим, хто створює нові робочі місця. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Підприємцям потрібна стабільність

В асоціації мають зауваження до практичного застосування Податкового кодексу (ПК). Як наголосив віце-президент асоціації Олександр Шлапак, зокрема є проблеми з відшкодуванням ПДВ і переплатою податків загалом, часто порушують правила проведення перевірок, працівники ДПС практично не відповідають за наслідки тих дій, якими вони завдають збитків платникам податків. Бізнес, стомлений від постійних податкових змін, чекає стабільного законодавства, чітких, зрозумілих, продуманих правил щодо сплати податків і взаємодії з контролюючими органами. Адже підприємці скаржаться на те, що будь-яке порушення з їхнього боку карається суворою системою штрафів і санкцій. Причому сьогодні не роблять різниці між навмисною несплатою податків і ненавмисно допущеними помилками через нечіткість чинних норм.

Незважаючи на те, що чинний ПК потребує вдосконалення, він уніфікував податкове законодавство й суттєво поліпшив політику в цій сфері, нагадали представники Мінфіну. Кількість податкових зборів скоротилася до 23%. Знижена ставка податку на прибуток: у 2012 році до 21%, з 2013-го — 19 (з цього року платники, доходи яких перевищують 10 млн грн, перейдуть на річний звітний період за таким податком. — Авт.), а з 2014 — 16. З 2014 року і ставка ПДВ буде 17%. Податковий облік податку на прибуток наближений до стандартів бухобліку, що сприяє скороченню витрат підприємців на його сплату, а податківців — на його адміністрування. Зменшений термін реєстрації платників ПДВ, створені умови для дистанційної подачі звітності по ПДВ і податку на прибуток, із уведенням ризик-орієнтованої системи контролю поменшало перевірок. Крім того, реформована спрощена система оподаткування. Це великий плюс, бо коли сплачується єдиний податок, СПД мінімально контактує з податковими органами, що поліпшує умови ведення бізнесу.

Такі зміни вже дали змогу Україні за торішніми показниками у сфері оподаткування суттєво (на 18 пунктів) поліпшити свої позиції в рейтингу Світового банку щодо простоти ведення бізнесу. А за підсумками 2012-го, в якому зокрема скорочено час на подачу звітності й сплату коштів до бюджету, рейтинг стане ще вищим, переконані в Мінфіні. Незмінною залишиться політика зниження податкового навантаження, розвиватиметься безконтактне спілкування платника з податківцями (електронна звітність, дистанційне обслуговування, електронні сервіси). У міністерстві розраховують, що на такі кроки з боку держави платники податків не відреагують тінізацією своєї діяльності. І таким чином економіка збалансовано розвиватиметься: бізнес більше зароблятиме, надходження до бюджету зростуть.     

Пільги інвентаризують

Подальше вдосконалення норм ПК стосуватиметься й податкових пільг. За оцінками Мінфіну, в незалежній Україні щороку ці преференції обходяться державі в кругленьку суму. Так, у 2012 році завдяки дії податкових пільг національні виробники отримають додатковий прибуток розміром 62 млрд грн, а в наступному цей показний сягне 70 млрд. Водночас преференції повинні надавати виключно як стимул для запровадження інвестиційних, пріоритетних проектів, щоб мати швидкий і позитивний результат, вважають у міністерстві. Тобто треба скасувати штучні пільги, які не забезпечують ефекту для розвитку економіки.

За дорученням Президента Віктора Януковича, інвентаризацією пільг займається нині Державна податкова служба. До лютого 2013 року ДПС планує проаналізувати ефективність їх надання окремим підприємствам і цілим галузям промисловості. Обсяг цієї роботи величезний і відповідальний. Тому всі рішення повинні бути зваженими, переконане керівництво служби. До речі, як зауважив під час конференції директор Інституту економіки та прогнозування НАНУ Валерій Геєць, через податкову систему треба надавати пільги лише тим, хто створює нові робочі місця.

У концепції реформування податкової системи, презентованій Мінфіном і ДПС, йдеться про ліквідацію пільг, каже заступник директора Науково-дослідного інституту фінансового права Дмитро Серебрянський. Звичайно, зробити це відразу неможливо. Але, якщо проаналізувати законопроекти, які реєстрували в парламенті, то майже 80% з них стосуються податкових преференцій, як правило, для великого бізнесу. Бюджетні можливості не можуть задовольнити такі апетити.

Вирішити це питання, на його думку, можна, скориставшись концепцією податкових витрат, яку застосовують у світі. Оскільки пільги, які держава надає пріоритетним видам діяльності, — це фактично ті кошти, що мають надійти в казну країни, але не надходять, то їх доцільно обліковувати у витратній частині бюджету. Це підвищить відповідальність державних службовців, які ініціюють надання цих преференцій, бо зросте ймовірність збільшення дефіциту бюджету. Водночас і платники податків відповідальніше ставитимуться до пільг, адже будуть зобов’язані звітувати про ефективність їх використання. Також існує велика проблема зі збільшенням обсягів пільгового оподаткування протягом року. Це призводить до того, що ДПС і митниця в автоматичному режимі посилюють податкове навантаження, щоб виконати бюджетні показники. А із запровадженням вищезазначеної концепції не надаватимуть податкові пільги серед бюджетного року, бо вони вже обліковані у витратній частині.

«Ні» корупції

ДПС продовжує викорінювати корупцію з процесу спілкування підприємців і податківців шляхом розвитку електронного обслуговування платників податків. За словами заступника голови ДПС Андрія Ігнатова, електронна звітність по ПДВ досягла 97%, в перспективі — повний перехід на таку звітність за податком на прибуток, земельним податком, податком на доходи фізичних осіб тощо. Це стане можливим після запровадження (заплановано на наступний рік — Авт.) сервісу «електронний кабінет платника податків». 

А ось інтерактивний сервіс «Пульс податкової» уже діє з початку року і стає ефективним інструментом в боротьбі проти непрозорої та нерегламентованої поведінки податківців, вважають у ДПС. 12% усіх звернень від платників податків, що надійшли в службу, стосувалися саме таких непорозумінь із податківцями. А через сервіс «Податковий асистент» вже ДПС інформує платників про податкові ризики, які інспектори виявляють під час моніторингу господарської діяльності і які можна вчасно ліквідувати.

Шокові ідеї

Під час конференції виникла жвава дискусія щодо запровадження податку з обігу. Андрій Ігнатов нагадав, що чимало підприємців підтримали його запровадження. Крім того, він зауважив, що суб’єкти господарювання, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (фізичні та юридичні особи) і платять цей податок, практично позбавлені уваги контролюючих органів, від них майже не надходять скарги щодо взаємодії з податківцями. Тож це можна вважати яскравим прикладом ефективності системи оподаткування.

Водночас заступник голови комітету ВРУ з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва (минулого скликання) Ксенія Ляпіна застерігає від ідеї заміни ПДВ податком з обігу. Це, на її думку, шокова для економіки ініціатива: де гарантії, що він працюватиме краще? Вона переконана, що потрібно викорінити корупцію навколо ПДВ, і тоді він буде економічно обгрунтованим та ефективним для держави. Адже досі ніхто не знайшов кращого способу постійного наповнення бюджету, ніж ПДВ.  

Також Ксенія Ляпіна наполягає на громадському обговоренні ідеї введення обліку доходів і витрат за певними групами спрощеної системи оподаткування. Вона впевнена, що нав’язувати найдрібнішим суб’єктам господарювання касові апарати небезпечно. Бо це прошарок боротьби з бідністю, а не наповнення бюджету. Замінити надходження від великого бізнесу надходженнями від малого ніколи не вдасться. Функція останнього інша — створювати робочі місця і розвантажувати державу від додаткових соціальних видатків. А копійка від нього в бюджет — це просто бонус для держави. Водночас малий бізнес здатний легко йти в «тінь» у разі несподіваних змін. Наприклад, на базарах досі 30—40 відсотків суб’єктів працює нелегально. А завдання держави — створити умови, щоб вони вийшли «на світло».