Митники продовжують напрацьовувати механізми, які дадуть змогу максимально спростити і прискорити процедури з оформлення вантажів, не знижуючи ефективності контролю. Зокрема, було напрацьовано низку змін у Митний кодекс, які уможливлять спрощення процедури оформлення товарів для уповноважених економічних операторів. Про це під час брифінгу повідомив заступник голови Державної фіскальної служби України Анатолій Макаренко. Водночас він зазначив, що потрібно посилювати правоохоронну функцію митної служби, щоб протистояти правопорушенням і мати можливість якомога результативніше боротися з контрабандою.

Контролерів поменшає

У Митному кодексі цілий розділ присвячено уповноваженим економічним операторам — суб’єктам зовнішньоекономічної діяльності, які зможуть претендувати на преференції під час митного оформлення товарів. Суть змін до Митного кодексу, які нині підготовлено, фактично в тому, щоб запустити реальний механізм, за якого найдобросовісніші імпортери та експортери матимуть спрощену процедуру митного оформлення.

«Крім констатації, що цей статус може бути, його потрібно наповнити конкретним ресурсом. Ми хочемо створити так званий клуб прихильників економічних уповноважених операторів», — заявив Анатолій Макаренко.

Нагадаємо, що питання надання статусу уповноважених економічних операторів обговорюють відтоді, як ухвалили Митний кодекс, проте такий інститут і досі не запрацював. Крім того, у межах змін до кодексу Анатолій Макаренко пропонує переглянути діяльність усіх контролюючих органів на кордоні. Зараз, за його словами, на кордоні працюють близько 10 органів, які з-поміж іншого проводять радіологічний, санітарно-епідеміологічний, ветеринарний та фітосанітарний контроль.

«На кордоні мають бути тільки захисні органи, а не ті, які не приносять користі, — зазначив пан Макаренко. — У нас недавно в Одеському порту був прецедент під час ввезення цитрусових. Одна зі служб затримала оформлення товару на тиждень».

На його думку, функцію радіологічного контролю можуть здійснювати й митники. «Ми виписали цей документ і будемо звертатися в Міністерство фінансів», — повідомив він.

Розповідаючи про результати роботи митної служби, пан Макаренко зазначив, що у січні — листопаді 2014 року митники перерахували в державний бюджет України 107 мільярдів 93 мільйони гривень.

«Ми з початку року (в першому кварталі) мали відставання в «мінус» — 4 мільярди. Ситуація не поліпшилась, і це відставання ми не покрили», — сказав Анатолій Макаренко. — Тільки через війну на сході ми втратили 3,193 мільярда гривень. А щоб бути об’єктивними, то тільки в листопаді втратили в зоні проведення АТО 93 мільйони доларів митних платежів. Це якщо порівнювати з тим самим періодом минулого року».

Разом з тим заступник голови ДФС підкреслив, що надходження в бюджет повністю відображають картину надходжень імпортних товарів у країну. «Якщо порівнювати показники і «відняти» об’єктивні втрати (і по Криму, і по сходу), то фактично оподаткування в доларовому еквіваленті відповідає тим обсягам імпорту, який приходить у країну», — наголосив Анатолій Макаренко.

На сторожі кордону — й чотирилапі шукачі контрабанди. Фото Укрiнформу

Заслін «сірому» імпорту

Щоб усунути недобросовісну конкуренцію, яка заважає легальним імпортерам, митники приділяють особливу увагу виявленню та ліквідації схем, створених для того, щоб мінімізувати або взагалі не платити податки. Зокрема, вони всерйоз взялися за схеми незаконного ввезення в країну автомобілів. «Через Ягодинську митницю авто ввозили в розібраному вигляді. Ми цю схему ліквідували, і всі автоімпортери про це знають», — розповів Анатолій Макаренко.

За його словами, це ненормально, коли автомобіль ввозять частинами. Адже це не лише втрати для економіки, а й перш за все безпека людей. «Десь у гаражі такий автомобіль потім збирають, він виїжджає на наші дороги і вбиває людей, тому що це не авто заводської збірки», — розповів заступник голови ДФС.

Крім того, митники мають намір почати боротьбу з переоснащенням мікроавтобусів, які в підпільних майстернях на території України з вантажних перетворюють на пасажирські. «Я вважаю, що це трагедія, це зброя проти наших же громадян. Адже ці «автобуси» переоснащують кустарним способом, і вони потім виїжджають на маршрути», — каже Анатолій Макаренко.

Державна фіскальна служба України також активізувала зусилля, спрямовані на детінізацію так званого сірого ринку мобільних телефонів. За словами Анатолія Макаренка, найчастіше в Україну нелегальним шляхом ввозять смартфони luxury-сегмента: iPhone, Lenovo і BlackBerry. Він повідомив, що завдяки зусиллям співробітників митних органів за останній час цей сегмент ринку вдалося частково легалізувати. «Я поставив собі амбітну мету — повністю вивести цей ринок з тіні. Зараз ми спільно з податковою міліцією проводимо рейди по торгових точках електроніки і досягли з продавцями порозуміння, тож вони не викладають на полиці нелегальний товар», — зазначив пан Макаренко.

Він також сказав, що в листопаді цього року митники склали 14 протоколів за фактом порушень митних правил: йдеться про незаконне переміщення 3,049 тисячі мобільних телефонів (смартфонів), з яких 27% припадає на пристрої Apple, а 25% — Lеnovo.

За словами Анатолія Макаренка, митну службу потрібно поповнити силовими підрозділами по боротьбі з контрабандою. Він підкреслив, що українська митниця єдина на європейському просторі серед країн СНД, яка не має правоохоронної функції. «Я прихильник того, що в Україні з такими кордонами й нинішніми викликами часу нашій митниці слід мати зовсім інший статус. Потрібно зміцнити силовий блок — підрозділи боротьби з контрабандою, порушенням митних правил», — сказав він.

Нині боротьбою з контрабандою займається податкова міліція, а не митниця. І, на думку заступника голови ДФС, це неправильно.