ПЕРСПЕКТИВА

Вивести таксоперевезення із тіні та зробити його якісним планують у Мінінфраструктури

Якби не кілька десятків автомобілів із синьо-жовтими прапорами, які час від часу ніби дефілювали біля Будинку уряду, і невеличка група людей, оточена представниками мас-медіа, мирний протест таксистів залишився б непоміченим. Схоже, їхня акція (на якій планували участь не менш як 400 авто) проти монополізації ринку таксоперевезень та змін правил гри на ньому здулась, як мильна бульбашка. Чому? Це вже інше питання.

Таксисти протестували мирно... Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Робоча група —  не закритий клуб

Адже напередодні учасники ринку малювали просто жахливі картинки. Так, приміром, член громадського руху «Спільна справа» Олександр Данилюк припустив: «На прикладі Києва розробляється монопольна схема, яка потім пошириться на решту регіонів держави. Внаслідок цього майже 20 тисяч людей у столиці, які працюють у сфері перевезень, залишаться без роботи. Нововведеннями хочуть витіснити тих гравців ринку, які там давно працюють, — малий і середній бізнес. На їхнє місце зайдуть великі корпорації, які відразу «накрутять» ціни, бо не буде конкуренції, а, отже, й потреби стежити за тарифами конкурентів».

Крім того, вийти з бізнесу змушені будуть власники Daewoo, Сhevrolet та ВАЗів, тобто більшості таксі. Адже у режимі таксі нібито дозволили працювати лише чотиридверним седанам класу D, не старішим за десять років. Як припустили фахівці, внаслідок усіх цих нововведень вартість одного кілометра їзди на таксі становитиме 11 гривень замість нинішніх 2,5 — 6 гривень, а мінімальна вартість проїзду — 65 гривень замість 30.

Насправді ж, як виявилось, ситуація куди прозаїчніша. Просто 95% столичного ринку таксі працює в тіні, й більшість банально не хоче з неї виходити. Саме з цієї метою, а не для монополізації ринку, було створено робочу групу, в яку, крім представників громадських організацій, фахівців КМДА, увійшли й представники Мінінфраструктури, що розробляє нормативно-правову базу цього ринку.

Це у коментарі для «УК» підтвердив заступник голови Громадської ради при КМДА, член робочої групи  «З упорядкування таксомоторних перевезень у місті Києві» Андрій Антонюк, присутній на акції.

— Ринок таксі чекає не монополізм, а повна легалізація. Нині розробляють законопроект «Про таксі», який зобов’яже таксистів працювати легально, встановлювати лічильники і проходити атестацію, мати всю необхідну документацію, — зауважив він.

Зміни будуть  поступовими

На уточнювальне запитання: «Коли чекати змін на цьому ринку?» А.Антонюк відповів: «КМДА не ухвалює закони, ми лише надаємо свої пропозиції Мінінфраструктури. Поки міністерство розробить законопроект, він пройде громадське обговорення і затвердження у Кабміні, його передадуть на розгляд у парламент, мине не один місяць. Про які миттєві зміни говорять наші опоненти? Сьогоднішня подія — певною мірою провокація. Робоча група — не закритий клуб. У ній представлені як великі компанії-перевізники, так і невеликі. Навіть є окремі приватні підприємці з одним автомобілем і всіма допускними документами на право перевезення пасажирів».

Отже, легалізації бояться тіньовики. Встановлення таксометрів, чекових апаратів для них — значна перешкода для заробляння грошей без оподаткування. Видавати чек — це страшний сон для нелегалів. Мало того, що він «світить» свої доходи, то ще й змушений буде надавати якісні послуги. Бо за наявності чека пасажир зможе у будь-який час звернутися по відшкодування шкоди у разі аварії тощо. Від такого нововведення виграють насамперед споживачі, держава і легальні таксисти. За даними КМДА, у столиці сьогодні працює майже 20 тисяч таксистів, але тільки один із двадцяти — легально, з реєстрацією усіх необхідних документів та сплатою податків. До речі, отримати ліцензію і всі інші дозвільні документи для ведення таксобізнесу дуже просто і недорого.

Щодо вже напрацьованих пропозицій, то вони справді цікаві. Наприклад, у законопроекті передбачено скасування загальнодержавного ліцензування, яке зарекомендувало себе не дуже добре і виявилося неефективним. Це право передадуть органам місцевої влади, яка створюватиме правила для міських перевезень. Таксомоторні перевезення —частина загальноміського перевезення. Ця послуга має бути систематизована і прозоро працювати. Про монополію не може йтися, монополісти — це метро, трамваї, тролейбуси. Подібного на ринку таксі апріорі бути не може, тут уже працює кілька сотень компаній, різних суб’єктів господарювання. Домовитися їм надто складно, та й Антимонопольний комітет не дасть створити таку структуру, пояснив А.Антонюк.

Заспокоїв таксистів і голова КМДА Олександр Попов: зміни на ринку таксомоторних перевезень набудуть чинності не раніше, ніж за сім місяців. За його словами, «жодних нормативних чи законодавчих ініціатив поки що не напрацьовано і обмежень не впроваджено», а робоча група КМДА, проти створення якої мітингували таксисти, «лише напрацьовує рекомендації».

«Ідеться не про запровадження конкретних змін у цьому році. Навіть за наявності напрацьованої нормативно-правової бази передовсім її потрібно донести до всіх учасників ринку, отримати зворотну реакцію, дати всім учасникам процесу час підготуватися. Думаю, реальні зміни відбудуться не раніше, ніж на початку наступного року», — цитує бачення О.Попова прес-служба КМДА.

Натомість у прес-службі Мінінфраструктури зауважили, що не знають, які зміни і куди готує КМДА, адже цілу низку змін вносили у міністерський законопроект щодо таксомоторних перевезень ще у 2011 році, й нині він на узгодженні в Мінекономрозвитку. У ньому прописано низку моментів, але аж ніяк не про монополізацію. Єдиної машини таксі чи класу авто він не передбачає. Тільки одного кольору з шашечками і можливістю розплачуватися безготівковою карткою. Закон покликаний упорядкувати ринок, легалізувати його. Крім чеків, буде ще картка таксиста.

ДУМКА ПАСАЖИРІВ І ТАКСИСТІВ

Вадим, працівник інвесткомпанії:

«Для мене важливий стабільний або прогнозований тариф і, звичайно, якість послуги. Я вже давно користуюся послугами однієї і тієї самої компанії. Навіть маю вже певні преференції як постійний клієнт. До речі, чек таксист тут постійно надає».

Олег, легальний таксист:

«Ми працюємо за всіма правилами чесно і прозоро, наші тарифи відомі, сервіс теж. Нарікань від клієнтів не маємо. Ось лише наші так звані колеги, «чорні грачі», ті, хто працює нелегально, псують ставлення пасажирів до нормальних перевізників».

Дмитро, підпрацьовує таксистом нелегально:

«Для мене головний документ — це шашечки на даху авто і вартість пального на АЗС. Людям завжди кудись негайно треба, отже, моя копійка мене завжди знайде. Ми теж багато платимо: і за місце, і за те, щоб не було проблем. Легалізуватися? Ні. Це тільки мороки додасть, а проблем менше не стане».