Перевиробництво нафти у світі й далі змушує її дешевшати. Нині вартість бареля чорного золота впала до позначки $36,7, та експерти кажуть, що буде ще менше. За прогнозами Науково-технічного центру «Психея», нині відбувається третій етап зниження цін — аж до $20—25 за барель, а якщо буде запущено так званий інноваційний сценарій, барель нафти може знецінитися до $10—15.

У світі дешева нафта означає зниження цін на бензин та дизпальне. А заодно й здешевлення російського газу, ціни на який прив’язані до вартості нафти. Та українських водіїв цікавить інше питання: чи відреагують адекватним чином ціни на вітчизняних автозаправних комплексах? Експерти, з якими поспілкувався «Урядовий кур’єр», в один голос кажуть: ціни на пальне на наших АЗС від вартості нафти залежать дуже мало.

Дешева нафта на світових ринках — це зовсім не означає, що на наших АЗС дешевий бензин. Фото Володимира ЗAЇКИ

Тенденція —ще не зниження

З одного боку, за словами заступника директора НТЦ «Психея» Геннадія Рябцева, «падіння цін на нафту для країни, яка імпортує близько 80% нафтопродуктів, — позитивний факт, що сформує тенденцію зниження цін на пальне на автозаправних станціях». Але тенденція — ще не саме зниження. І ціни пішли б униз, «якби не валютна нестабільність, а також фінансові ризики, які сформувалися до кінця року в Україні. Оскільки суб’єкти господарювання, які працюють на паливному ринку, не знають, чим їм загрожує нова податкова політика, природно, всі валютні ризики вони перетворюють на націнку, яку закладають у роздрібну ціну». А це означає лише одне: попри зниження цін на нафту, бензин і дизпальне у нас поки що «триматимуть висоту».

Геннадій Рябцев пояснює, що ціни на нафтопродукти на наших АЗС залежать від чотирьох основних чинників: ціни на нафту, курсу гривні (у разі його зниження нафтопродукти дорожчають), попиту на цей товар, який холодної пори року дещо знижується, а також від рівня оподаткування, який поки що невідомий і через це підвищує валютні ризики.

Отже, маємо чотири чинники, два з яких знижують ціну, а два, навпаки, підвищують. Проте їхній вплив на ціну неоднаковий, тож про рівновагу не йдеться. Так, президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів» Леонід Косянчук пояснює, що ціна на бензин у роздрібних мережах на 94% залежить від стану національної валюти. За словами експерта паливного ринку, «80% нафтопродуктів у нашій країні — це імпорт (завозимо за долари, а реалізуємо за гривні). Тому питання про вартість бензину і дизпального — не до операторів паливного ринку, а радше до пані Гонтаревої. Об’єктивно: за останні два місяці нафтопродукти на зовнішніх ринках подешевшали на $50 на тонні, а наша валюта втратила понад 1,6 гривні на доларі. Це відповідає зростанню ціни на 1,5 гривні на літрі, чого насправді не відбулося з інших причин».

Питання якості не втрачає актуальності

Погоджується, що курс долара — це важливий чинник під час формування ціни на нафтопродукти, і директор ТОВ «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн, проте він водночас підкреслює, що стрімке піке цін на нафту Україні як імпортозалежному споживачеві грає на руку. «Приблизно половина вартості бензинів і дизпального у роздрібній мережі — це закупівельна ціна імпортованого пального. Ще до 35% припадає на податки (акцизний збір, встановлений у євро, і ПДВ на суму закупівельної вартості й акцизу). Тож саме девальвація, попри падіння нафтових котирувань упродовж останніх двох років майже втричі, не дає змоги цінам на бензин реагувати адекватно».

Експерт також зазначає, що на тлі високих цін як і раніше актуальним залишається питання якості бензину. Причому вже можна говорити про те, що в 2015 році ситуація лише погіршилася. «За нашими оцінками, — зазначає Сергій Куюн, — якщо в 2014 році частка контрафакту становила близько 20% ринку автомобільного бензину, то в 2015-му досягне 25%. Головним стимулом цього процесу є зростаюча ціна і зростаючі податки на пальне, це автоматично збільшує заробіток тих, хто кустарним способом виробляє нафтопродукти, адже податки з них ніхто не платить. На сьогодні при ціні бензину в середньому 20 гривень за літр податки становлять близько 45%, або 9 гривень на літрі. При цьому ще 2—3 гривні на літрі — це заробіток АЗС. Тож рентабельність торгівлі «лівим» бензином перевищує 50%». Тому основні надії на виправлення ситуації легальні оператори паливного ринку України пов’язують з ухваленням пакета законопроектів у межах Податкового кодексу, які очікують голосування в Раді. Йдеться про розроблений у профільному комітеті ВР законопроект про посилення адміністрування акцизного збору на нафтопродукти. У разі його ухвалення, каже експерт, всі операції з пальним реєструватимуть в єдиній базі даних і здійснюватимуть автоматичний наскрізний контроль сплати паливного акцизу. Трейдер не зможе продати пального більше, ніж придбав, що ускладнить операції з неврахованим пальним, а відповідно — і з його виробництвом.