Полтавці активно обговорюють проект розпорядження Кабміну щодо реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування.
Ця концепція передбачає передачу функцій з управління автодорогами місцевого значення у комунальну власність обласних рад, створення захищеного Державного дорожнього фонду. Також планується внесення змін у законодавство щодо оптимального розподілу обсягів фінансування будівництва, реконструкції, ремонтів та утримання автошляхів державного і місцевого значення, впровадження платних доріг та інших інвестиційних проектів зі створення об’єктів придорожньої інфраструктури. ПАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» реформують з можливістю оптимізації виробництва дочірніх підприємств, подальшої приватизації акцій та продажу надлишкового майна на конкурсних засадах.
Концепція реалізовуватиметься у два етапи, всі передбачені нею заходи мають виконати до 2016 року, коли завершиться продаж майна дочірніх підприємств та роздержавлення акцій ПАТ.
Директор ДП «Полтавський облавтодор» Володимир Іщенко зауважив, що на баланс органів місцевого самоврядування буде передано 75% загальної мережі доріг. За його словами, такий перерозподіл необхідний, оскільки за перше півріччя у цього ДП не найкращі показники, недофінансування. Тож, маючи другого замовника, можна буде профінансувати проведення ремонтних робіт на дорогах.
— Уже розпочато перший етап укрупнення структурних підрозділів облавтодору. Триває оптимізація деяких філій. Наприклад, до Лубенської дорожньо-експлуатаційної дільниці приєднано Хорольський і Чорнухинський райавтодори. На їхній новій базі буде утворено дорожньо-ремонтне підприємство. Тобто самі структурні підрозділи залишаються в районах, щоб можна було обслуговувати і державні, й місцеві дороги. Потім до Лубенського райавтодору приєднають Оржицьке і Гребінківське ДРП. До Решетилівського райавтодору приєднають Шишацьке ДРП. Згодом на Полтавщині створять дев’ять філій облавтодору. Звісно, оптимізація не обійдеться без скорочень, що вже відбувається. Нині в «Полтаваоблавтодорі» працює 1029 людей, а після укрупнення залишиться 863, — каже він.
— Цю реформу запускали у 2013 році, але відклали. Нині відбулася її корекція. Але питання залишається незмінним: де ж таки брати гроші, — каже директор департаменту транспорту та інфраструктури Полтавської облдержадміністрації Сергій Марцишинець. — Гостро нині стоїть і питання збільшення спецфонду, з якого передбачається оплачувати дорожні ремонти. Невідомо і те, які функції братиме на себе адміністрація, оскільки після парламентських виборів почнеться реформа місцевого самоврядування, і те, що тепер розглядають, може зазнати змін.
— А ще концепція передбачає продаж майна, проте немає роз’яснення, як його буде збережено, — каже начальник філії «Семенівський райавтодор» Сергій Коверя. — Місцева сітка доріг уже тепер розпадається, втрачаємо хоч і не висококласних спеціалістів, але тих людей, які розуміються на цьому.
Хвилює фахівця й питання розподілу техніки на райавтодорівських базах. За його словами, державні дороги, що проходитимуть по території області, буде збережено, а місцеві дороги не втримає приватник. Можливо, сільська рада коштом фермерів і відремонтує.
До речі, стараннями дорожніх ремонтників і обласної влади автодороги в Полтавській області нині одні з найкращих у країні.