Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва ГогольFest-2016 стартував у Києві 16 вересня. Його підтримало Міністерство культури, Київська міськдержадміністрація надала кошти на технічне оснащення. Фест знову змінив локацію — нарешті вдало. Певна віддаленість компенсує компактність майданчиків на величезній території Арт-заводу «Платформа», де створюють «правильну атмосферу, щоб талановиті відчували підтримку і натхнення».

Тут знайдуть собі місце театр, цирк, опера, медіа-арт, хореографія, кіно. Функціонуватимуть книжковий ярмарок і базар ширвжитку, виставкові бокси «продажного» візуального мистецтва і різноманітний гастрономічний ряд.

Щоб потрапити до цього буйства для очей, вух, шлунка та тіла загалом, треба пройти чотири рамки з перевіркою сумочок та наплічників. Але їх виявилося замало. На відкриття о 21 годині перед касою й рамками утворилися 30-метрові черги. І цікавих не ставало менше — суцільна вервечка тяглася від метро «Лісова».

У проекті «Литовський фокус» актор Юозас Будрайтіс, відомий широкій публіці за стрічками «Даунхаус», «Ніхто не хотів помирати», «Колекціонер», зіграв у виставі одного з найяскравіших європейських театральних режиссерів Оскараса Коршуноваса «Остання стрічка Креппа». Фото з сайту facebook.com.ua1

Над входом графічний портрет Гоголя. На стінах цехів яскраві сюрреалістичні мурали. Серед натовпу бродять міми в чорному та в масках Гоголя. Впадає в око дисонанс між викоханою стриженою травичкою з м’якими безформними кріслами, дерев’яними гойдалками і простими гамаками й облупленими доремонт?ними цехами з чистою підлогою. Загалом цьогорічний Фест — майдан контрастів із цін та оцінок, такий собі базар креативу — від визнаних творів до витребеньок ситого соціуму, якому не до війни.

 Владислав Троїцький позиціонує себе як засновник фесту і режисер знакових програм, у яких він досліджує міф про Вавилон. Митець, який працює в європейських країнах і відмовився від постановок у Росії, актуалізує тему про стовпотворіння народів і можливу катастрофу: «Чи можна подолати цей фаталізм у нашій країні й світі загалом?». Він радить «іронічно ставитися до чогось поганого, і таким чином знімати з себе печатку жертви».

Гогольфесту виявилося тісно в означених 10 днях. Вже 15 вересня показали найкращу вільнюську виставу 2010 року «На дні». На відкритті відбулася київська прем’єра хореодрами «Близькість», яка присвячена померлій дружині північноірландського режисера. Історію втілила молдавська трупа Voices.

О 22-й відкриття спецпроекту «Химери при надії». 16 скульпторів «плодили синтетичні символи та знаки, які відбивають уявлення про концентрат надсили». Зокрема Василь Тарнавський у «Діалогах» — наочний символ залізного спілкування за столиком. У «Поширенні» дует скульп?торів об’єднав два поверхи цеху плетивом зі скотчу. Єгор Зігура представив «Колос, що пробуджується».

Та глядачі сипали на перформенс Влада Троїцького «Шоу В.». На головній сцені — чотири майданчики і поліекрани — режисер поєднав музику, цирк, оперу, медіа-арт і виступ своїх «дочок «Даху» — Dakh Daughters — з новою програмою. Дівчата в яскравих париках, як завжди зі струнними та смичковими, порвали площу з тисячним натовпом напередодні європейських гастролей.

У фіналі відкриття під супровід 50 барабанів спалюють триметрового ідола, який ?уособлює негатив у кожному з нас.

Завершило перший офіційний день відкриття виставки «2036. Продажне мистецтво» під гаслом «Гогольфест знищує час».

«Мистецтво знижує спілкування з людьми» — накреслено на аркуші в коридорі до «Продажного». До виставки на 3 000 квадратних метрів веде лаз в огорожі. В боксах виставлені зірки українського сучасного живопису і початківці. Профспілка художників з Андріївського узвозу в повному складі та картини Владислава Шерешевського, Михайла Демцю... Найдорожча робота з відомих мені коштує 8 тисяч доларів. Цікава мозаїка з фарбованого скла тіффані — репродукція «Демона» Врубеля коштує 2 тисячі доларів.

Дев’ятий Гогольфест має перенасичене наповнення. Зацікавлює освітня програма щодо створення, менеджменту та оцінки сучасного культурного продукту. В першій половині дня діє творча дитяча програма від «нульового віку».

На фестивалі міцна театральна програма. Проект «Литовський фокус» на чолі з хедлайнером Вільнюським міським театром Оскараса Коршуноваса привіз ще й «Останню стрічку Крепа» нобеліата Беккета з Юозасом Будрайтісом, який 20 років виношував ідею вистави. Інтригує опера для 10 касирок супермаркету від «Операманії». Кілька вистав відбудеться у межах «Театру переселенця».

Насичена хореографічна програма з андеграундом, що постав мейнстримом. Центровим буде «Козар данс театр» на чолі з суперфіналістом телешоу Василем Козаром.

Академічна музика, поєднана з автентичним українським співом, зазвучить у звичайному бункері. Творча майстерня Мирослави Которович підготувала новий перформенс. А на центральному майданчику планують виступ «Бумбокса».

Найширше увійшли в тло фестивалю візуальні роботи: картини, скульптури, інсталяції та фото. Найтитулованіший з авторів 78-річний Борис Михайлов зробив собі ім’я на Заході, розглядаючи впритул і зверхньо роздягнені радянську людину.

Кінопрограма діє в трьох кінозалах. На 25 вересня призначено прем’єру «Моя бабуся Фанні Каплан» Олени Дем’яненко за участю М. Слабошпицького. В програмі «Кіноклас» акцент зроблено на продюсування і створення фільму — від сценарію до роботи режисера з актором.

Пафосна червона доріжка веде крізь «Кураж базар». Серед 350 продавців узрів травесті Монро, який продавав за 150 гривень свою книгу «Хорошо, что я не баба». Як персонаж вписується у формат базару? «Усе, що діє в Україні, — мій формат. Я проти формату як такого. Його вигадали ті, хто ділить людей». — «Чому книга російською?» — «Як тільки в Раді приймуть закон, що наше телебачення повинно перейти на українську, я теж перейду».

Від барахла і антикваріату до нових дизайнерських розробок. Величезна пропозиція платівок від 1957 року, м’які іграшки, парфумерія, посуд. І, звісно, одяг. Представлені цікаві світильники, зокрема кубоподібні дерев’яні з вільхи, обробленої льняною олією, від 900 гривень. Люстри з каркасом із гвіздків початку ХХ століття та класичними лампами Едісона від 1000 гривень.

Загалом ГогольФест став занадто… ціновим, наче намагається сподобатися тим, хто розкидається грошима. Та організатори розщедрилися на гнучкі знижки. Вхід на відкриття коштував 150 гривень. В окремі дні — від 25. Дітям і пенсіонерам безкоштовно. 

Георгій-Григорій ПИЛИПЕНКО
 для «Урядового кур’єра»