Здавалося б, для зниження вартості є певні передумови, вони загальновідомі у світовому контексті, проте особливості нашого нафтового ринку і певні законодавчі нововведення вносять у цей процес корективи, а ще не останню роль тут відіграє курсова політика Нацбанку.

Експерти прогнозують, що бензин в Україні значно не подешевшає через зниження світових цін на нафту. Адже нещодавнє введення нового п’ятивідсоткового збору може призвести до подорожчання палива на українських автозаправках приблизно на 80 копійок за літр. З них лише 20—30 копійок забере на себе зниження світових цін на нафту, тому що в структурі вартості бензину в Україні на світові ціни припадає близько 55%.

«У другій половині січня роздрібна вартість нафто продуктів на вітчизняних АЗС може збільшитися через зростання податків. Уряд незначно (на 1—2%) збільшив акциз. Однак у зв’язку з новим додатковим збором — податком з роздрібного обороту підакцизних товарів — до місцевих бюджетів стягуватимуть ще 5% понад вартість. За нинішніх цін на пальне це становитиме близько 80 копійок за літр», —  констатує директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

На питання «УК», чи зможе зниження світових цін на нафту згладити цей стрибок у 80 копійок, експерт відповів, що нині нікому не вигідно підвищення ціни, яка й без того захмарна, тому що купуватимуть ще менше. Торік продаж упав більш ніж на 20%, це дуже багато.

«Наш ринок залежить від світової кон’юнктури і досить оперативно реагує на зміни, які там відбуваються. У структурі вартості бензину в Україні на світові ціни припадає майже 55%. Тоді як новий збір стягуватимуть з усіх 100%. Тому вплив нового податку набагато сильніший, ніж сприятлива зовнішня кон’юнктура» — сказав Сергій Куюн.

Крім того, нині АЗС отримують мінімальний прибуток, що не дає змоги істотно знизити вартість пального. Попит на нього продовжує падати. Найбільше це відчули регіональні автозаправки. Як наслідок, частину з них здають в оренду, а з часом викуповують, оскільки коштів на їх утримання у багатьох компаній немає.

Експерти констатують, що за останні місяці спостерігається тенденція банкрутства дрібних гравців, які не витримують валютних коливань та зменшення обсягів продажу  пального.

Як довго триватиме зростання цін на пальне, яких меж воно досягне і чого очікувати від ринку? Заступник директора Науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев відповів, що  вже кілька місяців разом з доларом зростають і ціни на ринку пального України. Бензин популярної марки А-95 подорожчав у середньому на 9%. І нині вартість палива сягнула 17 гривень за літр. Дизельне пальне теж подорожчало, ціна за літр — 16 гривень 80 копійок.

Скільки триватиме падіння гривні, стільки дорожчатиме пальне. «Якби курс долара був на рівні 8 гривень, вартість бензину А-95 становила б не більш як 7 гривень за літр», — вказує на основну причину зростання цін на пальне Сергій Куюн.

Тому зараз законодавчій владі варто зосередитися не на обкладанні ринку нафтопродуктів новими податками, а на спекуляціях на ринку валюти. І  передовсім зупиняти банкірів, які зарвалися, і які за великим рахунком дестабілізують економіку, якій і так нелегко у зв’язку з бойовими діями на сході країни.