ВИСОКИЙ СЕЗОН

На  святкових канікулах зима не закінчується

Коли восени в Ужгороді проходила десята виставка-ярмарок «Тур’євроцентр Закарпаття», оператори висловлювали стурбованість нижчою, ніж зазвичай, зацікавленістю зимовим відпочинком у горах. Але побоювання не справдилися: ще за півтора місяця до Нового року та Різдва у відпочинкових закладах Закарпаття місць майже не залишалося.

Втім високий сезон, який триває з останніх днів грудня по 9 січня, — це одне, а решта зими — інше. Як утримати туристів і рекреантів у цей період, які є для цього можливості?

Синхронно —  і потреби,  і можливості

Особливість цьогорічного сезону в тому, що задовго до його початку місць у більшості відпочинкових закладів майже немає. Це результат промоційних заходів, до яких вдається менеджмент, і зусиль влади, і публікацій ЗМІ.

Одночасно зі зростанням популярності зимового відпочинку в горах, збільшенням кількості відпочивальників розширюється база з приймання гостей. На Закарпатті основними територіями, де розвивається цей вид туризму й рекреації, є курорт Драгобрат у Рахівському районі, гора Красія у Великоберезнянському та розміщене поряд село Вишка, а також схили Боржавського хребта, що в Міжгірському та Воловецькому районах.

Особливо активно розвивається остання з цих територій, що охоплює села Ізки, Пилипець, Подобовець та деякі інші. На нещодавній сесії Закарпатської обласної ради депутати підтримали проект «Олімпійська надія —2022», згідно з яким на  Боржавських схилах збудують гірськолижний комплекс для змагань із гігантського слалому. Він прийматиме спортсменів світового рівня, і якщо Україна прийматиме зимову Олімпіаду, то обслуговуватиме навіть її. В довколишніх місцях уже тепер діють багато маленьких готельних комплексів, один 4-зірковий готель, а також десятки сільських осель.

У вже згадуваній Вишці є  6 готелів замість колишніх двох, і 25 сільських садиб. З початком сезону стали до ладу додаткові витяги на Драгобраті. Там  поліпшують стан дороги, якою з Ясінів довозитимуть туристів до  верхів’я.

Послуги, які надаються на цих територіях, порівняно з курортами Австрії чи Швейцарії доступніші, якщо йдеться про ціни за нічліг. Так,  стандарт у дні поза високим сезоном — 400 грн за номер для двох осіб, включаючи   сніданок. Утім, у новорічно-різдвяні свята вартість підстрибує щонайменше вдвічі.

Хто «захворів» на лижі, вже ніколи не відмовиться від такого відпочинку. Фото Василя БЕДЗІРА

Залізниця нам — не помічниця…

Та повернімося до того, з чого почали. На новорічно-різдвяні свята — сплеск інтересу до Карпат. Тоді заповнені навіть скромні притулки і маленькі хижки. Та щойно свята минуть і календар посуне далі за 14 січня, як уся картина набуде песимістичного вигляду. Як звичайно, турист прибуває на день-два на власних колесах. Його бажання — спускатися з гори, не більше.

Чому не весь сезон заповнюються приймаючі заклади? Про причини можна говорити багато. Серед головних — труднощі з трансфером. «У цьому сенсі залізниця нам — не помічниця, — сказав начальник управління з питань європейської інтеграції та туризму і курортів облдержадміністрації Олександр Марченко. — Так, Львівська залізниця збирається відмінити прямий поїзд Харків—Ужгород. Брак безпосереднього сполучення регіону з більшістю територій України, насамперед зі сходом і півднем, є основною перепоною для активного розвитку туризму».

А скільки прикрощів завдала відмова залізничників виділяти у передноворічний період та у вихідні додаткові «снігові» поїзди!

Переповнило чашу трансферних негараздів миттєве зникнення квитків у закарпатському напрямку на всі свята, коли оголосили про їх продаж і дозволили купувати через Інтернет. Тепер слід очікувати карколомних цін у перекупників і, як наслідок, нових ускладнень для туристів, які забронювали собі місця в закарпатських готелях і на турбазах.

До речі, в міру здорожчання квитків на залізниці транспортування туристів починає дедалі більше відбиватися на ціні турпродукту. А ще, зважаючи виключно на власні прибутки і не помічаючи потреб відпочивальників, залізничники ліквідували майже всі зупинки на невеликих станціях. Саме на таких станціях сходять чимало туристів, яким не потрібно їхати до міст.

І від шляховиків допомоги мало

В автотуристів відбиває бажання приїздити в глибинку поганий стан шляхів. До футбольної європершості шляховики звертають увагу на  автомагістралі, забуваючи про шляхи місцевого значення. Втім, цими шляхами їздять люди не менш вимогливі, для яких нескладно за півгодини пересікти державний кордон й опинитися в Словаччині з її ідеальними дорогами, навіть у глибинці.

Щодо можливостей туроператорів, то серед них виділяється ЗАТ «Закарпаттурист», який працює на вітчизняного туриста вже 65 років. Генеральний директор Наталія Товтин розповіла: «В області до нашого об’єднання входять десять туркомплексів, наші пропозиції задовольнять будь-якого туриста. Для студента чи учня — номер зі зручностями в коридорі за 50 грн за добу, для бізнесмена — двокімнатний люкс за 280—300 грн (на 2 особи). Ми зберегли кадри гідів-екскурсоводів, культ- масовиків. Узимку з тих комплексів, де немає своїх підйомників, туристів довозять до гірськолижних спусків власним автотранспортом».

Коли підйомники не по кишені

Усе б добре, якби в обіцяній діжці меду не було… чималої ложки дьогтю. Вона прихована в ціновій політиці власників тих транспортних засобів, якими турист піднімається на вершини для спуску. За значну плату відпочивальники отримують послуги посередньої, а то й низької якості.

Наприклад, на одному з найбільших і найсучасніших крісельних підйомників на горі Красія, що у Великоберезнянському районі, торік ціна за один підйом дорівнювала аж 25 грн. Хочеш кататися за абонементом — викладай за один день від 190 грн (дорослі) до 110 грн (діти). А у вихідні ще й вистоювати в 30-хвилинних чергах.

Є варіанти!

Щоб не відбивати бажання у співвітчизників їхати у засніжені Карпати, заспокоїмо: є прийнятні варіанти. Їх слід шукати подалі від найбільших закарпатських міст. Щоправда, підйомники тут бугельні, однак і ціни помірні: за 300 метрів слід викласти від 1 до 3 грн, за 700—800 метрів — до 10 грн. Та й  черг майже немає.

Насамкінець — порада тим, хто запізнився з планами, але дуже хоче сісти на «карпатський зимовий потяг». Можна порадити купувати окремі короткочасні екскурсійні тури — з відвідуванням найцікавіших місцевостей краю та катанням на лижах. Як зазначив президент Асоціації туристичних підприємств Закарпаття Володимир Чепа, 4-денний тур обійдеться від 950 до 1500 грн. У цю суму увійдуть відвідини Мукачівського й Ужгородського замків, виїзд на Красію, новорічна програма і вечеря. Такі пропозиції слід шукати на сайтах закарпатських туроператорів. Місця, кажуть, ще є.