Ухвалений закон про реформування системи управління українською газотранспортною системою (ГТС), розроблений відповідно до Генеральної угоди з торгівлі послугами,  не порушує зобов’язань України в межах Світової організації торгівлі (СОТ). Так прокоментував  документ Урядовий уповноважений з питань європейської інтеграції Валерій Пятницький під час прес-конференції в столиці.

«Як і раніше, українська ГТС залишається під юрисдикцією держави Україна. Згідно із законом, прозорим недискримінаційним способом визначено умови щодо оператора ГТС і жодним чином не обмежено доступ до послуг з транспортування для членів СОТ», — констатував він. Тому твердження окремих представників російської влади та заангажованих експертів щодо так званих  порушень безпідставні.

Як повідомляли, уряд як автор законопроекту про реформування ГТС планує створити дві компанії, що обслуговуватимуть підземні сховища газу (ПСГ) і ГТС, за участі американських і європейських партнерів. Документ знімає обмеження на передачу в оренду чи концесію магістральних газопроводів і ПСГ підприємству/підприємствам на платній основі без права відчуження для здійснення функцій оператора ГТС і/або ПСГ.

Ця передача майна в оренду може здійснюватися виключно з метою та на виконання зобов’язань, взятих Україною відповідно до Закону «Про ратифікацію протоколу про приєднання України до договору про заснування Енергетичного Співтовариства» на підставі договору і на умовах, затверджених Кабміном, з урахуванням принципів дотримання економічної безпеки держави.

При цьому функції оператора єдиної ГТС України можуть бути закріплені за підприємством, засновником і власником якого може виступити виключно держава, державне підприємство (володіння не менш як 51% корпоративних прав) або юридична особа (юридичні особи), що належить і її контролюють резиденти країн Європейського Союзу, США чи Європейського енергетичного співтовариства, а також є оператором системи транспортування газу або членом Європейської мережі операторів системи транспортування газу, сертифікованим відповідно до вимог статті 10 директиви 2009/73/ЄС Європейського парламенту та Ради стосовно спільних правил для внутрішнього ринку природного газу.

Такі самі умови потрібно застосовувати і щодо оператора ПСГ.

Систему магістральних газопроводів і 12 підземних сховищ газу країни експлуатує Укртрансгаз, 100% акцій якого належать НАК «Нафтогаз України». Пропускна спроможність ГТС України на вході становить 288 мільярдів кубічних метрів, на виході — 178,5 мільярда кубічних метрів.

Нагадаємо: 14 серпня парламент України ухвалив закон про залучення іноземних інвесторів до модернізації та експлуатації ГТС.  За словами Прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка, ГТС та ПСГ залишаться в повній власності держави, компанія-оператор ГТС також на 51% належатиме Україні. Інвесторів оберуть на публічному конкурсі у присутності народних депутатів України. Брати участь у ньому зможуть лише сертифіковані компанії з ЄС і США «із прозорою структурою власності».

КОМПЕТЕНТНО

Стратегічний інтерес

Клаудія КЕМФЕР,
спеціаліст з енергетики
Німецького інституту
економічних досліджень: 

— Україна ухвалила закон, який  дає змогу здавати в оренду систему магістральних газопроводів і ПСГ.  Який інтерес для Німеччини і ЄС становить українська ГТС? Він не так економічний, як стратегічний. Через Україну в Євросоюз надходить приблизно половина всіх газових постачань. Європа зацікавлена ??в забезпеченні стабільності цього постачання на свою територію. Саме з цієї причини Євросоюз у цьому разі може підтримати Україну і так допомогти модернізувати старий газопровід.

 Україна ухвалила цей закон лише для того, щоб хтось допоміг їй відновити газопровід. З економічних причин Україна лише з великими труднощами може самостійно модернізувати свій газогін. Тому їй потрібні інвестори та фінансові партнери. З іншого боку, українська влада прагне запобігти повному переходу газопроводу у власність Росії.

Потрібні гарантії

Валентин ЗЕМЛЯНСЬКИЙ,
незалежний  енергетичний експерт:

— Українська ГТС цікава лише в тому разі, якщо буде російський газ. І що більше його буде, то більший буде прибуток. Європа вже робила схожі заяви. Ще в 2011 році заявляла, що без Росії не модернізуватиме українську ГТС. Тому кошти для модернізації ГТС України можна отримати, якщо Росія гарантує певний обсяг транзиту газу через територію України протягом десяти років. Тоді інвестори розумітимуть, що їхні інвестиції не тільки окупляться, а в ідеалі дадуть прибуток. А якщо таких гарантій немає, ніхто не інвестуватиме в українську ГТС.