ПРЕМ’ЄРА

Але хореографу Олегу Ніколаєву голлівудський композитор дозволив використати свій твір у Дніпропетровській опері безплатно
 

Культурною подією світового масштабу називають у театрі першу прем’єру нового, 39-го, сезону. Адже аналогів дійству «Ісус» на основі музики голлівудського композитора Джона Дебні, яку він створив до знаменитого фільму Мела Гібсона «Страсті Христові», немає. Дніпропетровський академічний театр опери та балету першим ризикнув переповісти історію за євангельськими мотивами за участі одночасно оркестру, балету, хору і оперних солістів. Крім того, автор ідеї й постановник вистави хореограф Олег Ніколаєв переконав Дебні, якого називають композитором-мільйонером (бо продає свою музику недешево), щоб він дозволив безплатно використати його музику у дніпропетровському театрі. Як вдалося створити такий прецедент?

«Ми шукали композитора чотири місяці. Весь час потрапляли на його дилерів, котрі називали скажені суми, за які ми не купили б музику ніколи: від 70 до 500 тисяч доларів, — розповідає Олег Ніколаєв. — Врешті нашому аранжувальникові Вадимові Жаворонкову пощастило вийти на секретаря Джона Дебні. Я поговорив із композитором по телефону, сказав, що грошей у нас нема, країна бідна, театр бідний, але ми дуже хочемо поставити на його музику виставу. Кажу: «А хіба вам не цікаво побачити на свою музику театральну постановку?» — «Так, цікаво». Урешті Джон Дебні погодився. Ми запросили його на прем’єру, але у Дебні все розписано на рік наперед».

У Дніпропетровському академічному театрі опери та балету показали нетипового Ісуса. 
Фото надане прес-службою Дніпропетровського театру опери і балету

Оскільки музичного матеріалу голлівудської зірки для вистави було замало (до того ж, з 9 треків від двох довелося відмовитися), то в «Ісусі» звучить також музика Баха, Моцарта та інших композиторів, у яких не потрібно брати дозволу. Дебні погодився і з цим. 

Головна роль дісталася акторові-початківцю, ви?пускникові академії танцю Лифаря Євгенові Данькову-Белянському. У другому складі Ісуса грає більш досвідчений і не менш талановитий Євген Кучвар. У ролі Марії Магдалини — балетна прима театру Олена Печенюк.

«У мене власна Марія, тим більше, ніхто не знає, якою вона була, — каже Олена. — Створити її образ допомагають музика, танець. Усе приходить, коли виходжу на сцену, де проживаю земну роль цієї жінки».

Історію Ісуса виконавець його ролі Євген Даньков-Белянський трактує як трагедію. На думку ж Олега Ніколаєва, він поставив виставу про стоїка, який цю трагедію витримує. «Цією постановкою хотів дати зрозуміти людям, що можна не приймати релігію, але віру не можна не любити. Принаймні потрібно її поважати», — каже автор унікального дійства.

ПРЯМА МОВА

Олександр ШАРОВАРОВ,
директор Дніпропетровського
академічного театру опери та балету:

— Юридично в нас перша постановка цього музичного матеріалу. Коли до мене прийшов Олег Ніколаєв із цією надзвичайною музикою і своєю ідеєю, я сказав, що насамперед треба розв’язати питання з авторськими правами. І йому вдалося особисто вмовити американського композитора.

Новий сезон ми відкрили у відремонтованій залі. На це нам надали з бюджету 2 млн гривень. Відремонтовано дах над залою,  крісла, яким уже 38 років, тож на їх оновлення пішло 1 млн 100 тис. грн.  До речі, в Україні всього три заводи, що їх виробляють. І ці підприємства не сидять без замовлень. Це свідчить про те, що на глядацькі зали є попит, приходить розуміння того, що театри потрібні.