Уряд України визначився з розподіленням мільярда гривень, передбачених держбюджетом на розвиток інфраструктури об’єднаних територіальних громад цього року. Шість новостворених громад Запорізької області отримають 46,5 мільйона гривень. Найбільше — 9,6 мільйона — піде на рахунок Берестівської сільської територіальної громади Бердянського району, до складу якої входить 4,8 тисячі берестян (усі сільські жителі).

Субвенції розподілено за таким принципом: що більша кількість сільських жителів та площа сільської території, то більший обсяг субвенції для об’єднаної територіальної громади. Тож Берестівська громада вдвічі(!) збільшує свій бюджет. Доходи без урахування трансфертів з держбюджету цієї території в 2016 році передбачено на рівні 5,2 мільйона гривень. Така сама ситуація і в інших новостворених громадах. Тож вигоди від об’єднання беззаперечні.

До речі, за рахунок субвенції з держбюджету на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад Веселівська селищна тергромада отримає 7,7 мільйона гривень, Смирновська сільська та Камиш-Зорянська селищна Куйбишевського району — відповідно 6,4 та 7,6 мільйона, Чапаєвська сільська Пологівського району — 6,9 мільйона, а Преображенська сільська Оріхівського району — 8,3.

Приклад для інших

Прикметно, що раніше система влади всі роки української незалежності наслідувала стару радянську схему, коли місцеві органи влади були насамперед намісниками центральної. У Конституції України записано «місцеве самоврядування», а насправді його до початку процесу децентралізації не було. Саме це та вимоги Євросоюзу спонукали керівників держави розпочати адміністративно-територіальну реформу. Так громади об’єднувалися свого часу в Німеччині, Польщі, інших країнах, де нині люди живуть значно краще, ніж в Україні. А ці шість об’єднаних територіальних громад Запорізької області, створені торік, також мають перевагу: їм почали виплачувати спеціальні кошти з бюджетів, залишають левову частину місцевих податків. Вони першопрохідці й приклад для інших.

Децентралізація у Запорізькій області набирає обертів. Місцеві жителі активно об’єднуються в територіальні громади, починають вирішувати, в яких обсягах фінансувати соціальну інфраструктуру, скільки грошей надавати на ремонт шкіл, лікарень тощо. Децентралізація стала перспективною ідеєю в селі, даючи змогу сконцентрувати ресурси територій на ефективному вирішенні багатьох поточних питань. Делегування частини управлінських функцій з центру громаді — один із фундаментальних принципів системи державного управління європейських країн.

Медичне питання

Як зауважив під час нещодавньої наради в Запоріжжі щодо вирішення соціально-економічних питань Веселівської територіальної громади в. о. голови Запорізької ОДА Костянтин Бриль, звичайно, не всі питання, що нині виникають у новостворених громадах, врегульовано на законодавчому рівні. Тому на місцях варто ставитись із розумінням до всіх проблем і розв’язувати їх спільними зусиллями. Насамперед увагу потрібно приділяти раціональному використанню коштів, а також потребам людей, для чого і здійснюють усі ці реформи.

На нараді йшлося про забезпечення діяльності закладів охорони здоров’я на території громади та району загалом.

За даними директора департаменту охорони здоров’я Запорізької ОДА Вікторії Клименко, новостворена територіальна громада налічує 13 тисяч осіб. Кошти на фінансування медико-санітарної допомоги населенню надають через медичну субвенцію з держбюджету. Проте через брак у громади власних закладів медицини первинної й вторинної ланки люди користуються послугами районних лікарень та ФАПів. Їхнє фінансування лягло на плечі влади Веселівського району.

Голова Веселівської РДА Іван Мігуля вважає, що фінансування енергоносіїв та зарплат медпрацівникам збиткове для райбюджету. Тож доки громада не створить власних закладів охорони здоров’я, вона має укласти договори на обслуговування населення у медичних закладах району.

Керівник об’єднаної територіальної громади Петро Кіяшко впевнений, що створювати ще одну центральну райлікарню нема сенсу. Отже, кошти на лікування членів громади буде перераховано в повному обсязі. У майбутньому розвиток ЦРЛ здійснюватимуть спільними зусиллями влада району і громада. Створення ж власного центру надання первинної медико-санітарної допомоги планують уже цього року. Функціонуватиме заклад на кошти, надані об’єднаній тергромаді з державного бюджету.

Сторони досягли певних домовленостей: доки громада не створить власних закладів охорони здоров’я, населення користуватиметься медзакладами району з відповідним перерахуванням коштів за всі надані послуги до районного бюджету. А Костянтин Бриль вважає: щоб уникнути соціального напруження, перехід медзакладів з району у власність громади має бути плавним.