На цьому під час чергового «круглого столу», присвяченого обговоренню нового проекту закону «Про залізничний транспорт», наголосив міністр інфраструктури України Андрій Пивоварський.

Монетизація відносин

«Документ та підзаконні акти змінять філософію управління залізницею. Приватна тяга, монетизація пільг, соцзамовлення на соціальні напрямки (буде соціальний тариф) від держави та місцевої влади, які й компенсуватимуть збитки, виведуть залізницю на грошові відносини. Після корпоратизації Укрзалізниці (публічному акціонерному товариству нададуть інфраструктуру, якою воно монопольно володітиме) стануть можливими приватна тяга та вагони, які матимуть необмежений доступ до інфраструктури», — каже міністр.   

На такий крок влада йде, бо, за словами урядовця, ні Укрзалізниця (УЗ), ні держава за власний кошт не відновлять залізничне господарство з огляду на зношеність тяги, вагонів, залізничного полотна.   

Директор з реформування та корпоративного розвитку «Укрзалізниці» Євген Кравцов констатував, що багато процесів в УЗ неефективні та непрозорі. «Вони не узгоджуються зі світовими практиками. Але імплементація євродиректив (їх дев’ять) змінить це. Одна з них стосується саме рівного доступу до інфраструктури приватника (намагатимемося імплементувати за 5 років, хоча на введення директив дають 8 років). Правила гри встановлюватиме не закон, а постанова Кабінету Міністрів, щоб у разі необхідності оперативно вносити зміни. А нацкомісія з регулювання транспорту відповідатиме за тарифну політику. Перехід на економічно обґрунтований ринковий тариф буде поетапним (намагатимемося імплементувати євровимоги за два роки). Тариф міститиме витрати й інвестиційну складову. Обидві складові узгоджуватимуться з Нацкомісією. Вона ж контролюватиме цільове використання  інвестицій», — пояснює він.

 І додає, що одна євродиректива стосується саме укладення договорів з перевізниками в соцсегментах. Йдеться не лише про обов’язкову компенсацію збитків, а й про неможливість необґрунтованого лобіювання конкретних напрямків. «Орган місцевого самоврядування змушений буде показати рівень рентабельності напрямку, і лише після цього укладатимуть договори на перевезення, де закладатимуть механізм і суму відшкодування збитків. Це досвід зокрема Німеччини, Голландії», — підкреслив Євген Кравцов.

Робота  над видатками

Присутні на заході підприємці нарікали на те, що вони постійно очікують підвищення тарифів, і цікавилися подальшою тарифною політикою. 

«Нині пільгові пасажирські перевезення обходяться УЗ в 5—8 мільярдів збитків щороку. Грошей у держави на їх відшкодування немає, тому їх покривали за рахунок вантажних перевезень. Це треба змінювати. Щоб пройти цей рік, потрібно підвищити ліквідність УЗ на 1,2 мільярда гривень. І простим шляхом — підвищенням тарифів на вантажні перевезення — Мінінфраструктури не хоче йти. Тому почали працювати над видатками», — пояснив очільник відомства Андрій Пивоварський.

За його словами, з початку року залізниця прозоро проводить закупівлю,  ще більше сприяти економії має реорганізація структури УЗ. «А питання підвищення тарифів — четверте чи п’яте в черзі на обговорення», — запевнив міністр. Щоправда, він нагадав, що українські тарифи залишаються найнижчими. А зношеність колій така, що постійно зменшується швидкість руху, і якість рухомого складу така, що незабаром нічого буде заправляти, хоча пальне є.

Проте заступник міністра Микола Снітко запевнив, що інфраструктура відповідає потребам ринку, а пропускна спроможність використовується на 60%.

Наостанок Андрій Пивоварський окреслив найсприятливіший сценарій реформування в управлінні залізницею. На завершення корпоратизації УЗ він сподівається до кінця літа, на ухвалення законопроекту — до кінця року. За рік армія експертів та юристів має напрацювати якісну базу для модернізації інфраструктури, вагонів, тяги. Міністр не приховує, що на ентузіазмі далеко не заїдеш, тому роботу фахівців потрібно справедливо оплачувати, інакше напрацювання можуть тривати й 2 роки. І ще раз нагадав, що на імплементацію євродиректив Україні дають до 8 років.

Хоча погодьтеся, що чекати стільки часу не вигідно ні державі, ні клієнтам УЗ. Тож сподіватимемося, що модернізація пройде значно швидшими темпами. 

ПРЯМА МОВА

Євген КРАВЦОВ, директор з реформування та корпоративного розвитку «Укрзалізниці»

«Орган місцевого самоврядування змушений буде показати рівень рентабельності напрямку, і лише після цього укладатимуть договори на перевезення, де закладатимуть механізм і суму відшкодування збитків. Це досвід зокрема Німеччини, Голландії».