ПОДІЇ

У «Мистецькому Арсеналі» і PinchukArtCentre відвідувачів шокує, провокує, але не залишає байдужими сучасне мистецтво

Тетяна ЧЕБРОВАдля «Урядового кур’єра»
Володимир ЗАЇКА, (фото) «Урядовий кур’єр»

У «Мистецькому Арсеналі» проходить VII форум сучасного мистецтва ART KYIV contemporary, в якому беруть участь 20 галерей із України, Італії, Франції, Росії, Німеччини, Австрії, а також представлені спеціальні проекти. Наприклад, виставка робіт відомого у світі майстра оптичних ілюзій Віктора Вазарелі — засновника мистецького напряму оп-арт (оптичного мистецтва), яке вплинуло навіть на дизайн і архітектуру. Це — французький митець угорського походження, тому в рамках Угорської платформи проект «Творчий доробок та міф Віктора Вазарелі» на відкритті арт-форуму особисто представляв Надзвичайний та Повноважний Посол Угорщини в Україні Михаль Баєр.

Колаж Вазарелі «Вихор» залишається єдиним витвором мистецтва, який побував у міжзоряному просторі: 30 років тому він був доставлений на борт орбітальної станції «Салют-7». І, мабуть, повернувся на Землю з частинками зоряного пилу...

З мультиків не дорослішають. Фото Володимира ЗАЇКИ

Наші співвітчизники показують новий фігуративний живопис — абстрактні пейзажі. В Матвія Вайсберга вони майже монохромні, з тонкими переходами шляхетних кольорів, а в Анатолія Криволапа, нагородженого у 2012 році Національною премією імені Тараса Шевченка, — вибух жовтогарячого, насиченого фіолетового, малинового. До речі, торік картини Криволапа двічі встановлювали світові рекорди продажів сучасного українського мистецтва на міжнародному арт-ринку: в травні його «Степ» був проданий на аукціоні Phillips de Pury & Co в Нью-Йорку за 98,5 тисячі доларів, а в жовтні на Phillips de Pury & Co в Лондоні роботу «Кінь. Ніч» купили за 124,4 тисячі доларів.

Скульптури італійки Паоли Креми привертають увагу й дорослих, і дітей: перші бачать у цих монументальних химерах глибину міфологічних образів, другі радіють дивовижним людським фігурам із головами биків і птахів.

Другий поверх величезної будівлі «Мистецького Арсеналу» віддано під проект «Х.Десять» російської галереї «Тріумф»: 80 картин арт-дуету Олександра Виноградова й Володимира Дубосарського, які вдвох працюють на одному полотні.

«Це нам суголосне...». Фото Володимира ЗАЇКИ

Загалом ART KYIV contemporary перетворився цього року з головного мистецького ярмарку країни на форум художників, кураторів і мистецтвознавців, де не лише купують чи продають, а й дискутують і

зустрічаються з метрами. В Києві, наприклад, побував московський художник-фотореаліст Ерік Булатов, один із фундаторів арт-напрямку соц-арт (на аукціоні Phillips de Pury & Co його роботу «Радянський космос» продали за 1,6 мільйона доларів).

Скульптури італійки Паоли Креми відвідувачі не ігнорують. Фото Володимира ЗАЇКИ

Якщо в «Мистецькому Арсеналі» зібралися переважно знані майстри, молоді художники з 16 країн світу змагаються за головний приз — престижну міжнародну премію, засновану Фондом Віктора Пінчука у грудні 2009 року. Всього журі розглянуло понад 4000 заявок, отриманих з 134 країн світу й відібрало 21-го претендента на премію Future Generation Art Prize 2012. Серед них і наш земляк Микита Кадан, володар загальнонаціональної головної премії PinchukArtCentre 2011 у сфері сучасного мистецтва для молодих українських художників до 35 років.

Ця виставка перебуватиме у столичному арт-центрі аж до Різдва 2013 року. Ім’я переможця, який одержить 60 тисяч доларів готівкою та ще 40 тисяч у вигляді гранту на створення нових витворів мистецтва, буде оголошено 7 грудня. Його визначить поважне міжнародне журі.

Поки що можна визначитися, за кого з митців голосувати на сайті арт-центру: на трьох поверхах комплексу представлений і відеоарт, і жива змія за склом як перфоманс Яна Ксіна з Китаю, й купи мотлоху, який американка Ебігейл Девілль назбирала на смітниках Нью-Йорка, щоб показати «руйнацію і занепад» великого міста.

 А хтось із глядачів міг би долучитися до цієї галереї Виноградова—Дубосарського своїм портретом? Фото Володимира ЗАЇКИ

Але як на мене, почати огляд краще з персональної виставки Деміена Хьорста — одного з патронів премії Future Generation Art Prize. Художник працював над картинами проекту «Два тижні, одне літо» останні два роки. На них немає черепів, чорних воронів, до яких  звикли глядачі. Втім, птахи є — яскраві папуги. А також, звісно, метелики, які стали візитівкою Хьорста.

У 2009 році PinchukArtCentre представляв виставку «Реквієм» — найбільшу ретроспективу творчості Деміена Хьорста. Тоді монументальний триптих із метеликами «Ворота до Царства Небесного», інсталяцію «Смерть пояснено» (у вигляді розрізаних навпіл акул в акваріумі з формальдегідом) та ще понад 100 робіт, створених Хьорстом у 1990–2008 роках, подивилися понад 300 тисяч людей різного віку, з різним ставленням до сучасного мистецтва, яке шокує, провокує, але нікого не залишає байдужим.