Коли трапляється надзвичайна ситуація і льотчикам доводиться здійснювати екстрену посадку, баки з пальним повинні бути порожніми — інакше літак може вибухнути. Фахівці ПАТ «Дніпропетровський агрегатний завод» («ДАЗ») розробили насос, який за лічені хвилини може скинути з борту літального апарата 80 тонн пального. Ці механізми встановлено вже на багатьох літаках світових авіакомпаній, і в скрутну хвилину врятували вже не одну машину.

— Ми працюємо у специфічній галузі — авіації, — говорить голова правління ПАТ «ДАЗ» Валерій Бобко. — Тому відповідальність несемо високу. Навіть елементарний болт повинен пройти купу тестів та випробувань перед тим, як потрапити до нашого виробу. Його не можна купити в магазині або в продавця, який не має відповідної системи якості продукції. Ми володіємо такими системами та технологіями, які дають змогу випускати продукцію високої якості та точності. Окремі вузли й агрегати для літальних апаратів створюють тільки в наших лабораторіях. Їх випуск можна освоїти і на іншому підприємстві, але на це потрібно витратити чимало часу, коштів і здоров’я. Бізнесмен, який поважає себе і звик бути ощадливим, не ризикуватиме. Тому намагається плідно та неконфліктно працювати з виробником на кшталт Дніпропетровського агрегатного.

Фото автора

Вигідна кооперація

Голова правління ПАТ «ДАЗ» Валерій Бобко очолює колектив, який справедливо вважається одним із передових на Дніпропетровщині. Фото автораПАТ «Дніпропетровський агрегатний завод» нині — це велике машинобудівне підприємство, яке виготовляє вироби не лише для авіаційної техніки, а й гідроапаратуру для шахт, продукцію загальнотехнічного призначення. Засноване 1927 року як майстерня з випуску шкільного обладнання та поршневих кілець для автомобільних моторів, ДАЗ виріс у конкурентоспроможне сучасне підприємство.

На заводі виробляють понад 100 типів центробіжних насосів для перекачування різноманітних рідин, понад 10 типів аксиально-плунжерних насосів, які працюють на мінеральних та синтетичних маслах, спеціальні та загальнопромислові електроприводи, а також інші агрегати для військової, цивільної авіацій та інших галузей народного господарства. ДАЗ нині — головне підприємство з випуску гідравлічної та паливної апаратури для понад 80 видів машин військової та цивільної техніки в Україні та світі.

Завод бере безпосередню участь у програмах зі створення новітніх українських літаків Ан-140 та Ан-148. Бути його партнерами вважають за велику честь «Мотор Січ», АНТК ім. О. К. Антонова, російські КБ ім. О. С. Яковлєва, ім.

А. М. Туполєва, ім П. О. Сухого, ВАТ «Російська літакобудівна компанія «МіГ», Московський вертолітний завод ім. М. Л. Міля, ВАТ «Камов», ВАТ «Ільюшин», Таганрозький авіаційний НТК ім. Г. М. Бєрієва.

Із 1994 року підприємство взялося за розробку та освоєння випуску гідравлічної апаратури для гірничо-шахтного обладнання. Нині ці вироби використовують на багатьох вугледобувних шахтах України, близького та далекого зарубіжжя.

— Останнім часом, — продовжує розмову керівник підприємства, — у світі спостерігається стійка тенденція до зростання видобутку вугілля. В Україні навіть прийняли довгострокову програму, бо запасів «чорного золота» у нас вистачить ще на 150 років. Але через малу товщину його пластів видобувати вугілля на Донбасі стає важче. Для роботи з такими заляганнями потрібні нові технології та новий рівень автоматизації. Саме тому особливо важливого значення набувають нові розробки нашого заводу — системи електрогідравлічного автоматизованого управління роботи вугледобувних механічних комплексів, які випускаємо спільно з ТОВ «Елміс» та Донецьким інститутом «Автоматгормаш ім. В. Антипова», — зазначає Валерій Бобко.

За його словами, систему вперше укомплектовано електронікою українського виробництва. А комплекс під землею можуть обслуговувати двоє шахтарів. Машина безпечна і значно підвищує продуктивність лави. Головне — не наражає на небезпеку для життя десятки шахтарів. Показати новинку планували на спеціалізованій виставці в Донецьку, але з відомих причин зробити це не змогли.

Запрограмувати японські верстати в обробному центрі доручають найдосвідченішим працівникам. Фото автора

Поважають за кордоном

ПАТ «Дніпропетровський агрегатний завод» співпрацює нині з понад 100 підприємствами та фірмами України, Росії, Польщі, Чехії, Ірану, Білорусі, Узбекистану. Але найбільший інтерес до його продукції останнім часом виявляють китайські та індійські фахівці. 17 січня 2014 року в Дніпропетровську вкотре побувала делегація з Піднебесної: група фахівців з корпорації «Тай Лі» на чолі із заступником директора ремонтного заводу Лі Ін Гуаном прийняли від українських колег 60 виробів.

— Літальні апарати стають конкурентоспроможними, — продовжує Валерій Бобко, — коли вони переважають подібні вироби за технічними характеристиками та ціною, ресурсом і вагою. Наш завод робить усе, аби Україна — як одна з небагатьох літакобудівних держав світу — мала пристойний вигляд у сфері авіації. Своїми виробами ми пишаємося. Нині кваліфікаційні випробування проходять стартер-генератори для двигунів, які випускає «Мотор Січ». У серію запущено генератор для газотурбінного двигуна. А раніше обидва ці вироби Україна закуповувала в Росії.

Соціально відповідальний

Звісно, щоби бізнес був успішним, потрібно мати добре підготовлені технічні та робітничі кадри. На ПАТ «ДАЗ» цьому приділяють велику увагу: керівництво заводу підтримує постійні контакти (зокрема й на договірній основі) з провідними дніпропетровськими вишами, професійно-технічними навчальними закладами. Студентам (учням) дають змогу не лише пройти виробничу практику на підприємстві, а й у вільний від навчання час «по-дорослому» попрацювати на верстаті, комп’ютері, набути практичного трудового досвіду та отримати за це гідну зарплату. Після такої практики завод відбирає кращих студентів чи учнів, пропонуючи молодим фахівцям працевлаштування.

До речі, на ДАЗі діє унікальний інженерний центр, оснащений новітньою комп’ютерною технікою, яка сприяє швидкому та якісному вирішенню складних конструкторсько-технічних завдань. Кваліфікований спеціаліст тут має додаткову змогу власним розумом, професійною майстерністю та руками суттєво підвищити свою заробітну плату. До речі, її виплачують прозоро і регулярно, вона становить понад 4000 гривень. Коли в країні різко почала «падати» гривня, адміністрація підприємства вирішила підтримати робітників позачерговою зарплатою як безпроцентною позикою. Люди одразу заспокоїлися, бо цю позику було «розписано» на два роки, адже зарплата на Дніпропетровському агрегатному заводі має тенденцію до щорічного зростання не менше ніж на 15—20%.

Один із способів мотивації продуктивної праці агрегатників — нагородження кращих працівників відзнаками та медалями. Останні мають не лише моральне, а й матеріальне заохочення — значна надбавка до зарплати. Тому люди працюють продуктивно, водночас зростають відрахування до бюджету. У середньому ПАТ «ДАЗ» регулярно та в повному обсязі сплачує податки та інші обов’язкові платежі в сумі 8—8,5 мільйона гривень.

Дбають на підприємстві і про здоров’я заводчан. Справжню гордість у агрегатників викликає медико-санітарна частина, зокрема її соляна печера. Не секрет, що за кількістю алергічних та бронхолегеневих захворювань Дніпропетровськ випереджає чимало мегаполісів України. Тому заводські медики обладнали під соляну печеру спеціальну кімнату, де під музику, яку розробили науковці інституту фізіології, щодня проводять лікувальні сеанси. «Ми повністю відтворили мікроклімат соляної печери, — розповідає головний лікар медико-санітарної частини Дніпропетровського агрегатного заводу Майя Глоба. — До кімнати подається повітря, яке проходить підігрів та попереднє очищення італійськими фільтрами. Спеціальні прилади відстежують температурний режим і вологість у кімнаті. Лікування астми та лор-патологій, допомога при легенево-бронхіальних та серцево-судинних захворюваннях, післяопераційна реабілітація тощо».

Лікувальні сеанси заводчани проходять безкоштовно, бо медичне обстеження та обслуговування входить до так званого соціального пакета, затвердженого у колективному договорі — як і оздоровлення та відпустка на берегах Азовського моря і на річці Самара, а також страхування й харчування. Одне слово, на Агрегатному цінують людей, і вони сторицею платять за таку турботу.