До останнього часу Миколаїв був одним із міст України, де тарифи на перевезення пасажирів залишалися низькими та незмінними. Так, поїздка на тролейбусі чи трамваї коштувала одну гривню, а в маршрутних таксі — 2,25—2,50. Про підвищення тарифів говорили не один місяць. Звісно, ініціаторами нововведень виступають фірми-перевізники та КП «Миколаївелектротранс». Рішення щодо цього міська влада то затверджувала, то скасовувала під впливом громадської думки. Два місяці тому вирішено було провести експертизу обґрунтованості економічних розрахунків тарифів на перевезення одного пасажира в миколаївських маршрутках.

Експертиза — за

Незалежні аудитори у своїх висновках зазначили обґрунтованість підвищення вартості проїзду в маршрутках міста Миколаєва. Як зауважила генеральний директор аудиторської компанії міста Києва Наталя Гаєвська, перевірили діяльність восьми перевізників, які обслуговують 69 маршрутів. За її словами, тариф отримали шляхом суми планової собівартості послуги та планового прибутку, яку потім розділили на річний обсяг перевезень. Також аудитори перевіряли відповідність нормованих витрат (на паливо і запчастини) встановленим величинам. Обчислювалися й ненормовані витрати, як от управління підприємством і операційна діяльність. До висновків аудиторів прислухалися в Миколаївському міськвиконкомі. І розглянули питання про вартість проїзду в електротранспорті та маршрутках.

Майже одностайно члени виконкому проголосували за встановлення для КП «Миколаївелектротранс» економічно обґрунтованого тарифу на перевезення одного платного пасажира та багажу на підставі поданих вищезазначеним підприємством калькуляційних матеріалів  у розмірі 1,50 гривні.

Під час засідання до членів виконкому звернулися перевізники Миколаєва з проханням розглянути питання, яке стосується вартості проїзду у миколаївських маршрутках, з урахуванням фактів, за якими неможливе подальше здійснення безперебійних пасажирських перевезень. Йшлося і про те, що на один день в селищі Корениха три автобуси припинили роботу. Тож виникають складнощі з перевезеннями. Подібна ситуація і в мікрорайоні Матвіївка. Перевізники просто відмовляються працювати.

Більшість городян не задоволені подорожчанням проїзду. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Не допустити зриву перевезень

Загалом представники транспортного бізнесу говорили,  що в разі непідвищення тарифу вони не зможуть надалі безперебійно здійснювати пасажирські перевезення. «Є гостра необхідність перегляду існуючих у місті Миколаєві тарифів, — зазначив керівник підприємства «Еталон авто» Микола Анщербак. — Інакше підприємства-перевізники, які здійснюють обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування, будуть не в змозі забезпечити перевезення пасажирів за умовами договорів та надати для перевезення необхідну кількість рухомого складу. Серед причин зриву перевезень — неможливість забезпечити автобуси паливом, виплачувати зарплату водіям і адміністрації, виконувати вимоги чинного законодавства України щодо технічного стану автобусів».

Начальник управління транспортного комплексу, зв’язку та телекомунікацій Іван Присяжний нагадав про результати  аудиторської перевірки обґрунтованості вартості проїзду в  міських маршрутках. Вердикт аудиторів: розрахунки перевізників за основними аспектами тарифу зроблені достовірно. Крім того, він зазначив, що на сьогодні серед українських міст у Миколаєві — найнижчі тарифи на проїзд у маршрутках. Вислухавши ці доводи і взявши до уваги критичність ситуації з пасажирськими перевезеннями в Миколаєві, члени виконкому внесли до порядку денного порушене питання. І після обговорень вони таки прийняли непопулярне рішення. Тепер вартість проїзду автобусів «маршрутне таксі» до десяти кілометрів становить 2,75 гривні, до 20 кілометрів — три гривні. До мікрорайонів Велика Корениха та Мала Корениха, Матвіївка — від 3,50 до 4,50 гривні.

Коментуючи прийняте рішення, Миколаївський міський голова Юрій Гранатуров зазначав, що ситуація насправді склалася критична. «Не можна допустити того, щоби люди замерзали на зупинках і щоб місто паралізували транспортні проблеми».

Звісно, більшість городян незадоволені прийнятим рішенням. Ті ж, хто ставиться з розумінням, бажають одного — щоб підвищилася не тільки вартість проїзду, а й якість транспортного обслуговування.