Всеукраїнською нарадою з впровадження роботи прозорих офісів у системі соціальної сфери та пенсійного забезпечення України Міністерство соціальної політики започаткувало практику, за якої соціальні керівники з регіонів вивчають досвід певної області, приймають рішення та впроваджують його в життя. Так, у Вінниці вони ознайомилися з роботою територіальних центрів з надання адміністративних послуг, а затим повели мову про те, як підвищити якість і спростити надання громадянам послуг у системі соцзабезпечення.

Всі питання — одним «дотиком»

«Перший напрямок нашої роботи — це така модель надання соціальних послуг, щоб людина «одним дотиком» — в одному місці, за один візит — могла вирішити всі питання, пов’язані з соціальною допомогою, підтримкою та захистом», — зауважила міністр соціальної політики Наталія Королевська. З її слів, позитивний досвід запровадження такої моделі маємо на прикладі функціонування вінницького «Прозорого офісу», в якому до надання адмінпослуг долучили послуги соціального та пенсійного забезпечення. Цей досвід високо оцінив Президент України під час робочої поїздки до області. І цей досвід вирішили поширити по всій країні.

Вінницький міський голова Володимир Гройсман розповів, що в місті працюють бази даних для обміну інформацією щодо надання соціальних послуг. Міністерство їх враховуватиме під час розроблення власного продукту. «Щодо об’єднання баз даних, то система готова, залишилося її відкоригувати», — сказав він. Напрацювання Вінниці підхопили райони області. У більшості з них вже готові приміщення під дозвільні офіси, а в деяких створено робочі місця як філії таких офісів у сільських і селищних радах. «Ми вже бачимо результат: людина, звернувшись по певну послугу, отримує її протягом 15 хвилин», — зазначив голова облдержадміністрації Іван Мовчан.

Приклади функціонування єдиних центрів з надання соціальних, адміністративних та інших послуг є в багатьох регіонах. «Наша мета — зробити так, щоб люди змогли користуватися послугами таких центрів у всій країні. Щоб їх робота була не винятком, а правилом. Це європейська практика, яка дає можливість громадянам швидко та зручно вирішити усі питання реалізації своїх прав на соціальний захист», — зазначила Наталія Королевська.

Вона пообіцяла не обмежувати органи влади на місцях у виборі конкретної моделі роботи центрів з надання послуг соцзабезпечення. Проте підкреслила, що в кожному має бути обов’язково забезпечено стандарт послуг у таких сферах: соціальна підтримка та соціальний захист населення; пенсійне забезпечення; соціальне страхування; зайнятість населення. Якщо ж зможуть розширити цей перелік, то таку ініціативу лише вітатимуть. Міністр звернула увагу й на забезпечення приміщеннями єдиних центрів. Вона зауважила, що треба використовувати той потенціал, який сьогодні є в обласних адміністраціях, відділеннях Пенсійного фонду, фондів соціального страхування, а також у центрах зайнятості.

Другий напрям роботи — спрощення процедури надання соціальної допомоги та послуг, а також підвищення якості послуг. «Говорячи про спрощення, я маю на увазі те, що людина має прийти в центр надання послуг й отримати будь-яку допомогу, субсидію чи пільгу, лише показавши паспорт. Вже наступного року я вимагаю запровадити такий механізм для видачі житлових субсидій, допомоги малозабезпеченим сім’ям та при народженні дитини», — підкреслила Наталія Королевська. З її слів, часи, коли для цього треба було вистояти 5 черг та отримати 10 довідок, мають залишитися в минулому.

Наприклад, щодо Пенсійного фонду — це запровадження «єдиного вікна» у всіх без винятку відділеннях фонду та якісна робота пенсійного калькулятора. Щодо служби зайнятості — це коли людина отримує роботу у перші 120 днів після реєстрації в центрі зайнятості. Щоб забезпечити максимальну якість послуг, у роботу кожної установи соцсфери треба впровадити єдину інформаційну платформу, яка працюватиме на основі об’єднання баз даних Пенсійного фонду, служби зайнятості, фонду соцстрахування тощо. «Цю роботу маємо закінчити наступного року», — поставила завдання міністр.

Розв’язувати проблему людини

«Підвищення якості надання соціальних послуг та допомог не можливе без запровадження внутрішнього контролю та чітких критеріїв оцінювання ефективності роботи органів соціальної сфери», — зазначила Наталія Королевська. Міністерство розробило чіткі критерії ефективності щодо кожного напряму. Наприклад, щодо служби зайнятості це мають бути не обсяги виданої допомоги з безробіття, а кількість працевлаштованих людей та заповнених вакансій. «Наше основне завдання — розв’язувати проблему людини», — наголосила міністр. Цьому сприятиме й те, що на основі європейського досвіду міністерство створює систему внутрішнього контролю — соціальну інспекцію.

Зі слів міністра, соціальна інспекція захистить право кожної людини на отримання якісної послуги. Зокрема соціальні інспектори постійно контролюватимуть додержання законодавства під час надання пільг, призначення допомог, субсидій тощо. А також перевірятимуть дотримання державних стандартів під час надання соціальних послуг.