РЕВІЗІЯ

У системі Держлісагентства виявлено порушень на 743 млн грн
 

Планові ревізії фінансово-господарської діяльності підприємств, установ та організацій лісової галузі нещодавно завершила Державна фінансова інспекція. Згідно з Основними напрямками контрольно-ревізійної роботи, затвердженими відповідним розпорядженням Кабінету Міністрів, вона провела перевірки фінансово-господарської діяльності за 2009—2011 роки майже всіх структур, які належать до сфери управління Державного лісового агентства.

Від системних порушень…

— Ревізіями охопили 300 підприємств та установ Держлісагентства, з яких у 293 виявлено порушень майже на 743 млн грн, — повідомив директор департаменту інспектування в агропромисловому комплексі та сфері використання природних ресурсів Держфінінспекції України Володимир Діхтярьов. — Причому  недоотримання фінансових ресурсів становить 175,2 млн грн, витрат, проведених з порушенням законодавства, — на 93,9 млн грн, порушень, що не призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів, — 473,8 млн.

Посадовець наголосив на системних порушеннях. Передусім це ігнорування органами державної влади норм Земельного та Лісового кодексів, що призводить до вилучення у підприємств Держлісагентства цілих земельних масивів та ділянок лісового фонду. Їхня загальна площа становить 740,5 га, а нормативно-грошова оцінка наближається до 69 млн грн. Зокрема, лише внаслідок безпідставного відчуження земельних ділянок лісового фонду, які перебували у користуванні ДП «Севастопольське дослідне лісомисливське господарство», цьому підприємству завдано збитків на  33,3 млн грн, а втрати лісогосподарського виробництва сягнули майже 29 млн грн. Саме стільки недоотримав міський бюджет Севастополя.

Аналогічні порушення виявлено під час проведення перевірок у ДП «Новомосковське лісове господарство» (Дніпропетровська область), в Ялтинському гірсько-лісовому заповіднику (АР Крим), де встановлено безпідставне вилучення земель лісового фонду на загальну суму 54,5 млн гривень. «Погосподарювала» подібним чином і Малоріченська сільська рада (АР Крим), яка без погодження з відповідними органами передала в оренду на 49 років двом обслуговуючим кооперативам 12,3 га земель лісового фонду ДП «Алуштинське ЛГ», чим завдала збитків державі на 14 млн грн.

Вседозволеність дорого обходиться. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

…до тіньової приватизації

Під час ревізій контролери виявили одну зі схем, яка може призвести до приватизації земель лісового фонду. Приміром, ДП «Київське лісове господарство» укладало угоди з фізичними особами та суб’єктами господарювання щодо взаємної охорони і благоустрою лісових ділянок на його території загальною площею 193 га.

Термін співпраці визначили чималий:  від 15 до 49 років. У самих же угодах, здавалося б, все детально прописали:  фізична особа або суб’єкт господарювання за власні кошти можуть надавати допомогу ДП для проведення лісогосподарських робіт з благоустрою лісової ділянки, охорони від самовільних рубок, пожеж, засмічення побутовими та промисловими відходами. Окрім того, вони можуть виконувати відповідні роботи щодо обопільної охорони ділянки (встановлювати за власні кошти тимчасові огорожі, малі архітектурні форми).

— Обстеживши лісові ділянки стосовно виконання умов цих договорів, — зазначив В. Діхтярьов, — ми виявили, що до більшості з них немає вільного доступу. Вони огороджені металевим парканом, діє спеціальний режим в’їзду для автотранспорту, а на території розміщені капітальні будівлі. Тож у цій  ситуації ймовірне подальше відчуження таких земельних ділянок (на підставі рішення суду) на користь суб’єктів господарювання — учасників спільної діяльності.

У тому, що це не виняток, а скоріше правило, свідчать аналогічні випадки, виявлені у Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Луганській, Сумській, Хмельницькій, Харківській, Черкаській та Чернігівській областях.

Незаконні вирубки та заліснення

Набуло поширення й незаконне вирубування дерев. Унаслідок  цього державі, як власнику лісових ресурсів, завдано збитків на 29,5 млн гривень. Приміром, на території природно-заповідного фонду НПП «Святі гори» (Донецька область) без доведених Держуправлінням охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області лімітів чотири держлісгоспи знищили 88,9 га лісового фонду та завдали збитків державі на 12 млн грн. У ДП «Новоайдарське лісомисливське господарство» (Луганська область) контролери виявили 16,4 тис. самовільно зрубаних дерев, що рівнозначно збиткам майже на 8 млн грн.

— Однак проблеми ви-никають не лише із незаконною вирубкою, а й із залісненням, — наголосив В. Діхтярьов. — Наші фахівці зафіксували  використання бюджетних та державних коштів на суму 21,5 млн грн на заліснення підприємствами земельних ділянок, які не включені до матеріалів лісовпорядкування, та на які у держлісгоспів немає правовстановлюючих документів. Таких порушень виявили на суму 4,6 млн грн у восьми підприємствах Хмельницької області, на 2,6 млн грн — у п’яти лісогосподарських підприємств АР Крим. Ще у тридцяти двох підприємствах Вінницької, Волинської, Кіровоградської, Миколаївської та Чернігівської областей з цієї причини недорахувалися 10,3 млн грн.

Потерпає державна скарбниця й від того, що підприємства Держлісагентства реалізують  свою продукцію за ціною нижчою, ніж собівартість (про ринкові ціни навіть не йдеться). Не йдеться і про виконання нормативних документів щодо продажу необробленої лісопродукції на аукціонах. Все це призвело до втрат доходів підприємств на суму 6,9 млн грн.

Зокрема встановлено, що на внутрішньому ринку у 2009—2011 роках лісгоспи реалізували такої продукції майже на 3,9 млрд грн. З цієї суми тільки 35% отримано від продажу продукції на аукціонах. До чого призводить непроведення аукціонів, показала перевірка семи підприємств Сумської та одинадцяти — Закарпатської області, які при продажу необробленої деревини втратили можливість додатково отримати 1,2 млн грн.

Підприємства лісової галузі Вінницької, Волинської, Донецької, Житомирської, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Львівської, Рівненської, Харківської та Черкаської областей за аналогічних умов втратили 5,7 млн грн. Тільки ДП «Овруцьке лісове господарство» та ДП «Народицький спецлісгосп» (Житомирська область) упродовж квітня—серпня 2011 року сплатили п’ятьом суб’єктам господарювання, які не стали переможцями аукціонних торгів, 0,6 млн грн.

Зазнали втрат (понад 1,3 млн грн) підприємства Держлісагентства і від реалізації деревини на експорт через посередників. ДП «Кремінське лісомисливське господарство» (Луганська область) уклало угоду з LIGO на поставку заготовок пиляних для європіддонів за ціною 100 євро за 1 куб. м. Через необ∂рунтоване зменшення ціни лісопродукції на експорт (від 60 до 78 євро) це підприємство недоотримало доходів на 0,2 млн грн.

Реалізацію лісопродукції за заниженими цінами виявлено в низці інших областей. Скажімо, реалізуючи дуб на експорт, лісогосподарства дали можливість двом зарубіжним фірмам отримати прибутку на 400 — 470 млн грн. І все завдяки тому, що продали іноземцям 154,7 тис. куб. м дуба за середньою ціною 320 євро за куб, тоді як справжня середньосвітова ціна на аналогічну продукцію коливалася від 500 до 600 євро за 1 куб. м.

Вимивання обігових коштів

ДП «Український лісогосподарський центр консалтингу та логістики «Укрлісконсалтинг» за послуги з електронного оформлення, перевірки та інформаційного супроводу документів для отримання сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів на експорт отримувало на підставі укладених договорів плату, загальна сума якої тільки за січень — серпень 2011 року становила 8,6 млн грн. І це при тому, що ці послуги мають надаватися безплатно.

— Через недостатній контроль керівниками використання бюджетних коштів, — зазначив В. Діхтярьов, — майже  в кожному з перевірених держпідприємств без належних підстав або з порушенням чинного законодавства зайво виплачено заробітної плати  на загальну суму понад   2,5 млн грн. Водночас через недотримання норм оплати праці, передбачених Галузевою угодою, працівники лісопідприємств недоотримали близько 6 млн грн.

Так, тільки Львівська державна лісовпорядна експедиція за рахунок бюджетних коштів незаконно виплатила 1,5 млн грн заробітної плати. У той же час через недотримання умов Галузевої угоди працівники  недоотримали 4,4 млн грн доходів.

Масового характеру набула благодійність за чужий рахунок. Спонсорство, не передбачене у фінансових планах або з їхнім перевищенням, сягнуло майже 5,7 млн грн. Приміром, тільки держлісгоспами Сумської області безпідставно надано 1,7 млн грн,  Волинської — на 0,9 млн. Аналогічні порушення виявлено майже у всіх перевірених держлісгоспах України на загальну суму 3,1 млн грн.

Така сама ситуація й зі стягненням дебіторської заборгованості при реалізації продукції без попередньої оплати. Підприємства не поспішають її стягувати. Майже кожне підприємство, реалізуючи продукцію без попередньої оплати, надалі не вживало дієвих заходів для стягнення дебіторської заборгованості, щодо якої термін позовної давності минув. Це призвело до отримання збитків на суму 4,6 млн грн. Як приклад — 12 держлісгоспів  Закарпатської області через це зазнали збитків на суму 1,2 млн грн. І такі порушення не рідкісні на підприємствах Волинської, Житомирської, Івано-Франківської, Львівської, Рівненської, Сумської, Харківської, Хмельницької та Чернігівської областей на загальну суму 2,7 млн грн.

На вітер були викинуті й 3,3 млн грн при закупівлі лісгоспами  поліграфічної продукції (портрети Президента, державну символіку) за завищеними цінами. До того ж її придбали значно більше від потреби й вона припадає пилом на складах.

Заходи впливу

У висновках за результатами перевірки, наданими прес-службою, йдеться про те, що Кабінету Міністрів варто розглянути питання щодо відповідності займаним посадам керівництва Держлісагентства та зобов’язати його разом з Державним агентством земельних ресурсів провести інвентаризацію земель лісового фонду станом на 1 січня 2012 з одночасним установленням її цільового використання. Саме ж Держлісагентство має пришвидшити оформлення землевпорядної документації з видачею держлісгоспам державних актів на право постійного користування земельними ділянками та підготувати пропозиції про внесення змін до Земельного та Лісового кодексів щодо вилучення земель лісового фонду для нелісогосподарських потреб (незалежно від розміру ділянки) виключно з дозволу Кабінету Міністрів.

А ще розробити нормативно-правовий акт щодо забезпечення єдиних методологічних засад ведення обліку лісопродукції та розглянути доцільність існування ДП «Укрлісконсалтинг», яке дублює функції обласних управлінь лісового господарства. Окрім того, посилити внутрішній контроль за рівнем фінансової дисципліни у підпорядкованих підприємствах та розглянути питання про відповідальність посадових осіб, які допустили порушення норм чинного законодавства.