Незабаром історією стане практика, коли міністерства встановлюють тарифи на пасажирські перевезення в містах. З’явиться новий арбітр між перевізниками та пасажирами — місцева влада.  

Про це під час відеоконференції в комунікативному центрі уряду заявив директор департаменту автомобільного транспорту та стратегічного розвитку автомобільних доріг Міністерства інфраструктури України Сергій Доброход. Він повідомив представникам Дніпропетровська, Львова, Одеси, Полтави, Харкова та Чернігова, що органам місцевого самоврядування (ОМС) планують передати повноваження зі встановлення методики розрахунку тарифів на перевезення в межах адміністративних одиниць.

Нові обов’язки 

Директор департаменту нагадав, що у 2006-му профільне міністерство відмовилося регулювати тарифи на міжобласних маршрутах. «Це спрацювало — ринок збалансував попит та пропозицію. Ціни стали не фантастичними, а об∂рунтованими, — каже він. — Вони залишилися регульованими на обласному й місцевому рівнях. Але цього року через високу інфляцію подорожчало пальне, а ОМС не могли оперативно приймати рішення щодо зміни тарифів. Адже треба пройти складну процедуру, яка, як виявилося, спрацьовувала лише в стабільний час».

Місцева влада матиме повне право корегувати ціни за проїзд у комунальному транспорті. Фото УНIAН

За його словами, розроблено законопроект щодо тарифоутворення у сфері міського електричного та автомобільного транспорту. Він вносить зміни до трьох законів (про місцеве самоврядування, автомобільний транспорт, міський електричний транспорт). А відтак формування тарифів стане функцією ОМС. «Але міністерство не самоусувається від цієї теми, воно надаватиме методичні рекомендації, як діяти ОМС залежно від соціально-економічної ситуації в кожному місті. Тож забезпечуватиметься баланс між платоспроможним попитом на послуги та обсягом витрат на їхнє надання, стабільність і прозорість у системі тарифоутворення. Також це поліпшить механізм субсидування з міських бюджетів витрат транспортних підприємств, які повністю не покриваються», — підкреслив Сергій Доброход.   

До речі, законопроект після обов’язкового погодження з тарифною радою при міністерстві оприлюднять для обговорення. Потім слово буде за урядом та парламентом. 

Управа на депутата 

Учасники відеоконференції ще до оприлюднення документа готові надавати свої пропозиції. Так, львів’ян радує, що «тарифні» рішення не затягуватимуть на місяць-два, адже перевізники вже наростили свою кредиторську заборгованість і закривають маршрути, але зауважують, що треба унеможливити практику, коли тарифи змінюватимуться без обговорення їх громадськістю. Харків’яни порушили питання контролю якості послуг, бо ціни зростають, а послуги не поліпшуються. У Полтаві просять пришвидшити законотворчість та оцінити діяльність АЗС, які, як кажуть полтавці, «жирують, а перевізники зазнають збитків». І констатують, що хоч функцію й передають на місця, контроль за тарифоутворенням має залишатися за центром.

А представники Чернігова відкрито кажуть про те, що в місті тарифи необ∂рунтовані. «Усе вирішують не методики, а політика. У нас у депутати йдуть, щоб тримати бізнес. Треба прибрати цей корупційний складник», — констатують вони. Дніпропетровці розвивають тему далі. «А плюс невидача білетів у маршрутках, які до того ж ходять як міський транспорт і не платять ПДВ. І пасажиропотік вивчали аж у 2004 році. Знімуться ці питання, коли не буде грошової оплати (потрібен електронний квиток), тоді перевізники не даватимуть недостовірні дані про кількість пасажирів», — кажуть експерти. І просять переглянути компенсації за пільговими категоріями, адже їхня кількість зменшилася.

«Ми рухаємося до адресної дотації, — пояснює Сергій Доброход. — На підтримку монетизації пільг розробляється відповідний законопроект». А контролювати місцеві ради він пропонує у співпраці з прокуратурою, інспекцією за цінами, Антимонопольним комітетом.

А й справді, громадськість має змогу відстоювати свої права. Треба просто активніше це робити.