НОУ-ХАУ

За крок до беззбитковості

Заради того, щоб підвищити якість обслуговування пасажирів через наскрізну автоматизацію всіх процесів перевезень, Державна адміністрація залізничного транспорту  продовжує вдосконалювати єдину автоматизовану систему управління пасажирськими перевезеннями на залізницях України (АСК ПП УЗ), яка діє ще з 2006 року.  Саме завдяки впровадженню передбачених у ній новітніх технологій нині здійснюється аудит пасажиропотоку та відбувається оптимізація руху поїздів.

Ефективність, помножена  на якість

Завдяки функціонуванню системи можна не лише оформити, повернути або ж переоформити квитки в усіх напрямках, сплатити в касі вартість постільної білизни, чаю чи кави, а й здійснювати взаєморозрахунки із залізничними адміністраціями інших держав, вести фінансово-статистичний облік пасажирських перевезень. З удосконаленням системи вводяться нові умови резервування місць та надається змога купувати квитки за 90 діб до поїздки. Буде також можливість варіювати терміни попереднього продажу (45 або 60 днів).

Досить важливим є й той нюанс, що вдається відстежувати зайнятість усіх місць по кожній станції маршруту поїзда. Це дає змогу побачити реальне завантаження кожного поїзда, кількість пасажирів, які здійснюють посадку-висадку на конкретних зупинках, а отже, раціональніше використовувати існуючий парк вагонів.

На переконання заступника генерального директора Укрзалiзницi Валерія Котяя, порядок організації пасажирських перевезень сприятиме ефективнішому використанню вагонів та поліпшенню  обслуговування пасажирів. Саме задля цього були переглянуті та змінені існуючі схеми організації руху пасажирських поїздів. Скасувавши нерентабельні маршрути, Укрзалізниця переходить до нової системи організації пасажирського руху. Йдеться про так звану систему хабів. Це великі транспортні вузли, між якими здійснюватиметься інтенсивний рух поїздів. До них пасажирів підвозитимуть приміські чи регіональні поїзди.

Окрім цього, до Євро-2012 почнуть курсувати денні швидкісні поїзди, у яких пасажирів обслуговуватимуть стюарди, а на перонах працюватимуть спеціальні посадочні бригади. У дорозі пасажир зможе пообідати,  скористатися Інтернетом, почитати пресу. Щоправда, за такий комфорт і платити доведеться більше. 

Швидкісний потяг  приміському  не товариш

Вибирати сервіс згідно зі своєю матеріальною спроможністю буде досить просто. Укрзалізниця вводить нову класифікацію пасажирських поїздів. Скажімо, корейські швидкісні поїзди, які почнуть курсувати напередодні футбольного чемпіонату, належатимуть до класу «Інтерсіті плюс», де пасажири отримуватимуть низку додаткових послуг. Однак там буде два вагони економ-класу. Щодо нічних поїздів, то їх за новою класифікацією передбачено чотирьох типів: окрім звичних плацкартних та купейних, будуть вагони з місцями «преміум» та «бізнес»- класу.

Не такі райдужні перспективи очікують пасажирів приміського сполучення. Нерентабельні поїзди далекого сполучення, які раніше курсували територією їхнього регіону, вже відмінено, а нові приміські не призначено. Цю проблему мали б розв’язати спільними зусиллями залізничники і представники місцевої влади ще до запровадження  новацій. Однак цього не сталося. За недоброю традицією, держадміністрації повною мірою не компенсують витрати на перевезення пільгових категорій пасажирів. Збитки залізниці вже наблизилися до 1,5 млрд грн, і добре, якщо третину цієї суми їм відшкодують.

ДОВІДКА «УК»

Цього року на Укрзалізниці запроваджено ще дві системи:  централізовану автоматизовану систему управління експлуатацією, ремонтом пасажирських вагонів та обслуговуванням пасажирів у поїздах (АСУ ЕРПВ) та автоматизовану систему відбору провідників і поїзних бригад. Перша з них дасть змогу максимально задіяти пасажирські вагони у перевізному процесі, оптимізувати підготовку вагонів у рейс, підвищити безпеку руху. Друга — за принципом випадкових чисел формує бригади провідників на той чи той маршрут та усуває суб’єктивний вплив посадової особи на процес прийняття рішень.