Щоб зрозуміти різницю, її треба відчути. Проживши понад десяток років у «хрущовці», по-доброму позаздрила подрузі, котра придбала квартиру по сусідству, у новобудові. Як вона сама підкреслила, це зовсім інша філософія. Перш за все, площа, по-друге — чистота і порядок. Місця загального користування прибрані, біля будинку квітнички, заметено-полито. Упродовж п’яти років працює одна і та ж двірничка — молода жіночка, яка до цього торгувала в кіоску.

Єдиний недолік конкретно в цій новобудові — виходить зависока квартплата. За двокімнатну квартиру 80 з гаком метрів доводиться викладати тисячу кревних. Особливо платіжка лякає, коли снігом замітає і на підмогу викликають важку техніку. Бо це додаткові витрати.

Про те, коли в спеку поливали біля наших трьох «хрущовок», починаю забувати. Щойно в будинку з’явився лічильник води, як від водяного крана, що біля вхідних дверей у під’їзд, залишився лише слід. Ціна на утримання прибудинкової території щороку змінювалася, а комфорту ставало все менше і менше.

В ЖЕО кажуть, що нікому працювати, якщо раз у раз дворову територію прибирають різні двірники з сусідніх ділянок. Не знаю, чи отримують вони за це додаткову платню, а мешканці наших трьох будинків менше за комірне не платять. То що ж входить у поняття «плата за обслуговування будинку», або, як ми це ще за звичкою називаємо, «квартирна плата»? Директор департаменту житлової політики Мінрегіону Сергій Мартинчук роз’яснив «УК» низку нюансів.

Сплачую і сподіваюся.... Фото Володимира ЗAЇКИ

ДОВІДКА «УК»

Послуги з утримання житла,  які мають надаватися  мешканцям в обов’язковому порядку

1. Прибирання прибудинкової території.

2. Прибирання сходових кліток.

3. Вивезення побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення).

4. Прибирання підвалів, технічних поверхів та покрівлі.

5. Технічне обслуговування ліфтів.

6. Обслуговування систем диспетчеризації.

7. Технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем: гарячого та холодного водопостачання; водовідведення; теплопостачання; зливової каналізації.

8. Дератизація.

9. Дезінсекція.

10. Обслуговування димовентиляційних каналів.

11. Технічне обслуговування та поточний ремонт систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем у разі їх наявності.

12. Поточний ремонт конструктивних елементів внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, розміщених на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків).

13. Поливання дворів, клумб і газонів.

14. Прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протиожеледними сумішами.

15. Експлуатація номерних знаків на будинках.

16. Освітлення місць загального користування і підвалів та підкачування води.

17. Енергопостачання ліфтів.

18. Періодична повірка, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки.

Інші послуги, як-от полив газонів тощо, надаються, а отже, і оплачуються тоді, коли мешканці будинку проголосують за це на зборах.

Як розраховується плата  за житлово-комунальні послуги?

Частиною другою статті 16 Закону «Про житлово-комунальні послуги» (далі — закон) встановлено, що перелік житлово-комунальних послуг, що надаються споживачу, залежить від рівня благоустрою відповідного будинку (споруди).

Відповідно до статті 32 закону розмір плати за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій встановлюється залежно від капітальності, рівня облаштування та благоустрою.

У свою чергу, згідно з пунктом 2 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 01.06.2011 № 869 (далі — порядок), зазначені послуги повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього порядку.

Плата за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій розраховується з огляду на розмір тарифу та загальну площу квартири (житлового приміщення).

Зазначений перелік налічує 18 послуг, які мають надаватися для належного утримання та збереження житлового фонду.

Якщо власниками квартир як співвласниками багатоквартирного будинку прийнято рішення щодо, як приклад, самостійного прибирання сходових кліток і забезпечення їхнього належного санітарного стану, вважаємо за можливе виключення зазначеної послуги з тарифу на утримання будинку у встановленому Законом порядку.

Що таке «миття сміттєвих контейнерів»?

Механізм надання суб’єктами господарювання незалежно від форми їх власності послуг з вивезення побутових відходів визначено постановою Кабінету Міністрів від 10.12.2008 № 1070 «Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів» (далі — правила), йдеться в листі Мінрегіонбуду. Відповідно до пункту 3 правил власники або балансоутримувачі житлових будинків, земельних ділянок укладають договори з особою, яка визначена виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, та забезпечують роздільне збирання побутових відходів. Договір про надання послуг укладається відповідно до типового договору, наведеного у додатку 1 до правил (далі — договір). У договорі зазначається перелік послуг, які виконавець надає споживачеві. Крім того, договором передбачено, що споживач зобов’язаний утримувати контейнери відповідно до вимог санітарних норм і правил, а виконавець має право вимагати від споживача належного санітарно-технічного стану контейнерів та контейнерних майданчиків, що перебувають у його власності.

Чи часто треба мити сходові клітки?

Правила утримання жилих будинків та прибудинкових територій (далі — правила), затверджені наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 № 76 та зареєстровані в Мін’юсті 25.08.2005 за № 927/11207, визначають порядок надання послуг з утримання жилих будинків та прибудинкових територій. Так, відповідно до пункту 3.5.11 Правил поливання тротуарів має проводитися в міру необхідності. Рекомендовану періодичність поливання тротуарів у залежності від класу тротуарів наведено в таблиці 3.2 правил.

Скільки разів на місяць чи на рік двірник має мити сходові клітки?

У додатку 1 до Рекомендованих норм часу та норм обслуговування для робітників і виробничого персоналу, зайнятих утриманням житлового фонду, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 04.08.1997 № 59, наведено приклад розрахунку чисельності робітників для прибирання сходових площадок і маршів в житлових будинках, в якому визначено, що миття сходових площадок і маршів повинно виконуватися з періодичністю виконання 24 рази на рік.

Як можна вплинути на комунальників?

Відповідно до статті 19 Закону «Про житлово-комунальні послуги» (далі —закон) відносини у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

Кабінетом Міністрів постановою від 20.05.2009 № 529 затверджено Типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Відповідно до статті 18 закону у разі порушення виконавцем умов договору споживач має право викликати його представника для складення та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо.

Згідно з пунктом 5 частини першої статті 20 закону споживач має право на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством.

Порядком проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 11.12.2013 № 970, визначено механізм проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі.

Що зашифровано у рядку  «утримання прибудинкової території»?

Переліком послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, який є додатком до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 01.06.2011 № 869 не передбачено послуги «утримання прибудинкової території». Натомість до зазначеного переліку послуг включено, зокрема, такі послуги:

  • прибирання прибудинкової території;
  • поливання дворів, клумб і газонів;
  • прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протиожеледними сумішами. 

Як мешканці будинку можуть перевірити надання послуги «прочищання вентиляційних шахт»?

В офіційній відповіді міністерства повідомляється, що відповідно до статті 9 Закону «Про житлово-комунальні послуги» (далі — закон) контроль за дотриманням стандартів, нормативів, норм, порядків і правил у сфері житлово-комунальних послуг здійснюють центральні органи виконавчої влади та інші уповноважені на це органи виконавчої влади, а також органи місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень. Зазначені вище органи можуть залучати до своєї роботи на громадських засадах представників органів самоорганізації населення та членів правлінь об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, молодіжних житлових комплексів тощо.

Результати перевірок відповідності дотримання стандартів, нормативів, норм, порядків і правил у сфері житлово-комунальних послуг та висновки, отримані в результаті роботи комісій, які створені з ініціативи або за участю органів місцевого самоврядування та/чи органів самоорганізації населення та членів правлінь об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, молодіжних житлових комплексів тощо, мають безперешкодно надаватися для ознайомлення цим представникам за їхнім зверненням.