Як досягти порядку на дорогах, уберегти їх від руйнувань і не посідати «призових» місць в антирейтингах з безпеки руху? Над цим ламали голову фахівці Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті. Врешті на останньому засіданні колегії запропонували законопроект про підвищення відповідальності автомобільних перевізників за порушення законодавства.

«Висіти» на підніжці маршрутки віднедавна стало ще дорожче. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

За європейськими нормами…

Документ багатоплановий, покликаний наблизити вітчизняне законодавство до міжнародних стандартів. Зокрема запропоновано запровадити європейську систему отримання ліцензії на надання послуг з перевезення пасажирів. Вона грунтується на принципах добропорядності, фінансової спроможності та професійної компетенції ліцензіата. При переході на цю систему доведеться внести зміни до Переліку документів, які додаються до заяви про видачу ліцензії (їх уже напрацьовано).

Не менш важливі й інші питання. Йдеться про виведення з ринку автотранспортних послуг (і пасажирських, і вантажних) перевізників, які працюють поза межами правового поля, видачу дозвільних документів на міжнародні автомобільні перевезення, стан та причини аварійності на наземному транспорті тощо.

Що стосується виведення з ринку нелегальних перевізників, то справа ця не з легких. Проблема досить стара, й досі розв’язати її не вдавалося. Про це свідчить хоча б той факт, що майже 70% автомобільних перевізників працюють у «тіні». Нинішнє керівництво Укртрансінспекції пов’язує це зокрема і з недостатнім державним контролем.

Як стверджує керівник Укртрансінспекції Валерій Черненко, 75% актів перевірки під час виконання перевезень складено на перевізників, які працюють у межах чинного законодавства, тоді як основну увагу потрібно звертати саме на так званих нелегальних перевізників.

На підтвердження його слів — результати перевірок за І квартал 2014 року. Державні інспектори провели 856 перевірок за місцезнаходженням суб’єктів господарювання і виявили майже 12 тисяч порушень законодавства про автомобільний транспорт. З них лише 2,8 тисячі скоєно перевізниками, які працюють поза межами правового поля. Із понад 6,7 тисячі адміністративно-господарських штрафів загальною сумою понад 6,8 мільйона гривень на «нелегалів» припало трохи більш як 1,6 мільйона.

… застосовуючи батіг і пряник

Боротися з «тіньовиками» в Укртрансінспекції будуть не лише каральними заходами. У найкоротший термін тут збираються легалізувати всіх, хто погодиться працювати у правовому полі, дотримуючись всіх чинних правил. У разі невиконання вимог транспортного законодавства вживатимуть жорсткіших заходів — підвищення штрафів та конфіскацію транспортних засобів.

 — Під час внесення змін до законодавчої бази, — наголосив керівник Укртрансінспекції Валерій Черненко, — передусім потрібно врахувати інтереси пасажира й замовника, забезпечити найоптимальніші умови для розвитку економіки держави та бізнесу.

 Тож наводити лад на автошляхах плануються не лише за допомогою впровадження правил, якими керується цивілізований світ. Оскільки в Україні далеко не всі погоджуються дотримуватися їх, без батога не обійтися. Скажімо, до тих, хто не сплачує за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів, габаритні параметри яких перевищують нормативні, збираються застосовувати фінансові стягнення.

— Ми плануємо запровадити накладання штрафів за відмову від проходження габаритно-вагового контролю та невиконання вимог посадових осіб Укртрансінспекції, — повідомив очільник відомства. — Крім того, транспортний засіб у порушника буде затримано до моменту сплати штрафних санкцій, а у разі несплати — конфісковано.

А ще інспектори активізують контроль за виконанням зобов’язань перевізників щодо організації автобусного руху. На переконання Валерія Черненка, регулярність рейсів є одним з основних якісних показників перевезень та рівня обслуговування пасажирів. Однак саме на ігнорування розкладу перевізниками нині надходить багато скарг від пасажирів. Боротися з цим будуть жорстко: у разі недотримання розкладу руху та регулярності на міжобласних автобусних маршрутах загального користування Укртрансінспекція  анулюватиме  дозвільні документи. 

Робитиме вона це на законних підставах, адже згідно з Порядком видачі та анулювання дозволу на перевезення пасажирів на міжобласних маршрутах загального користування до дозволу вноситься інформація щодо показників якості транспортного обслуговування, в тому числі регулярності рейсів.  Якщо такий запис буде, рішення про анулювання дозволу на перевезення прийматимуть протягом 30 днів з дати отримання інформації.

МОВОЮ ЦИФР

Протягом першого кварталу цього року проведено 856 перевірок за місцезнаходженням суб’єктів господарювання і виявлено майже 12 тисяч порушень законодавства про автомобільний транспорт. З них лише 2,8 тисячі скоєно перевізниками, які працюють поза межами правового поля. Із понад 6,7 тисячі адміністративно-господарських штрафів загальною сумою понад 6,8 мільйона гривень на «нелегалів» припало трохи більш ніж 1,6 мільйона.