Експериментальний потяг Україна — Грузія — Азербайджан — Казахстан — Китай дістався кінцевої точки маршруту. З цього приводу Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк провів тематичну нараду. Для докладнішого інформування присутніх у конференц-залі Укрзалізниці встановили конференц-зв’язок із Надзвичайним і Повноважним послом України в КНР Олегом Дьоміним. Активну участь у заході взяли безпосередні виконавці логістичного маршруту: міністр інфраструктури Андрій Пивоварський та в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Олександр Завгородній.

Передовсім глава уряду заявив, що в межах співпраці України з ЄС і реалізації угоди про зону вільної торгівлі до цього Шовкового шляху буде долучено не тільки Україну, Грузію, Азербайджан, Казахстан, Китай, а й країни-члени ЄС. Попередній меморандум із литовськими партнерами щодо об’єднання нового Шовкового шляху з поїздом «Вікінг» уже підписано. «Вікінг» із Клайпеди також зможе постачати свої товари безпосередньо до Китаю, обходячи Росію, — додав Арсеній Яценюк. — Ми залучили наших західних партнерів, щоб брати найактивнішу участь у торговельно-економічній співпраці з тими країнами, які належать до так званої Співдружності незалежних держав».

Товарам краще їхати 10 діб

Прем’єр привітав команду урядовців з успішним прибуттям експериментального потяга та закликав їх працювати з європейським бізнесом. За сценарієм Прем’єра, це має бути буденність. Мовляв, в України є альтернативний маршрут, тож будь-які спроби Росії запровадити торговельне чи то транзитне ембарго завжди отримуватимуть адекватну відповідь.

«Що більше у нас викликів і що більше нам створюють проблем, то сильнішими ми стаємо. Нам вдається будувати самостійну економічну політику, разом з нашими європейськими партнерами доводити, що ми можемо знаходити виходи з найскладніших ситуацій. Нам необхідно далі демонструвати нашу економічну, політичну й фінансову самостійність. І вже зараз — транзитну самостійність», — розширив думку Арсеній Яценюк.

Важливо, щоб Міністерство інфраструктури вивчило можливості скорочення тривалості рейсу новим Шовковим шляхом до десяти днів та зниження собівартості перевезень, тобто скоротити тривалість перебування в дорозі експериментального потяга. «Добре, що цей поїзд ішов 15 днів, а не 30, але нам необхідно скоротити терміни. Якщо вдасться зробити так, щоб «Вікінг» рухався протягом десяти днів, це додатково дасть нам змогу компенсувати витрати на новий транзитний шлях і прискорити постачання українських вантажів», — цитує слова Прем’єра департамент інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату Кабміну.

До речі, в уряді не приховують можливості істотно зменшити собівартість перевезень новим Шовковим шляхом. Нині доставка одного контейнера до кінцевого пункту в середньому коштує 5,5 тисячі доларів. Це трохи перевищує ціну за стандартний шлях транзиту через Росію. Якщо поїзд вдасться завантажити і європейський бізнес разом з українським виявлятиме інтерес до нового шляху постачання товарів, собівартість перевезень одного контейнера зменшиться. Наскільки, Арсеній Яценюк поки що говорити не береться.

Він попросив представників Міністерства інфраструктури завершити весь переговорний процес, остаточно вирішити всі технологічні питання щодо перетину митниці, прискорити перевезення вантажів, спростити їх оформлення.

Нині першочергова мета — максимально залучити бізнес до цього проекту.

А Надзвичайний і Повноважний посол України в КНР в онлайн-режимі повідомив, що цей проект викликав у Китаї великий інтерес і на державному рівні, і в підприємницьких структурах, а також серед громадськості. За його словами, речник МЗС КНР підтримав розширення можливостей нового Шовкового шляху.

Арсеній Яценюк підкреслив, що Україна цінує високу оцінку китайської сторони цього спільного проекту: «Вони на політичному рівні підтримали ідею нового Шовкового шляху».

Бізнес розкладає карти

Опісля Арсеній Яценюк резюмував, що успішне прибуття експериментального потяга новим Шовковим шляхом довело Росії, що економічна і транзитна блокада України провалилася. «Наші торговельні партнери чітко продемонстрували своє бажання разом з Україною побудувати новий транзитний шлях, — сказав він. — Ініціатива міністра інфраструктури Андрія Пивоварського щодо будівництва нового шляху доставки товарів виявилася результативною. Є факт: з Іллічівська вийшов тестовий поїзд. І є так само другий факт: за 15 днів він дійшов до станції призначення. Пророблено дуже складну і велику за обсягами роботу. Тому що йдеться про те, що треба було домовитися із п’ятьма країнами і щонайменше із шістьма різними операторами. У кожного свої тарифна політика, внутрішні регуляції митниці. Але нам вдалося досягти згоди з тим, щоб запустити цей тестовий поїзд і довести Росії, що економічна і транзитна блокада України провалиться. І вона провалилася. Наші торговельні партнери чітко продемонстрували своє бажання разом з Україною побудувати новий транзитний шлях».

Продовжуючи тему, він нагадав, що Російська Федерація після того, коли Україна почала виконувати угоду про зону вільної торгівлі з ЄС, запровадила додаткові торговельні ембарго проти України. На них ми відповіли контрзаходами, не чекаючи на поступки північного сусіди. А те, що поїзд з Іллічівська доїхав до кордону з Китаєм, Прем’єр сприйняв за позитивний сигнал до розблокування торговельної й транзитної блокади, запровадженої Росією.