Із зекономлених торік завдяки енергоощадност-і комунальних підприємств міста 47,5 мільйона гривень левова частка припадає на КП «Харківводоканал». Лише реалізація інвестиційного проекту «Модернізація каналізаційних насосних станцій м. Харкова та Головної каналізаційної насос-ної станції з впровадженням енергозберігаючого насосного обладнання» дала змогу зекономити електроенергії на 11 мільйонів гривень.

Допомогли міжнародні партнери

Плацдармом стратегії розвитку систем водопостачання і водовідведення стали як грунтовні науково-технічні напрацювання, так і впровадження інвестиційних проектів у межах кластеру «Житлово-комунальне господарство» Стратегії сталого розвитку Харківської області до 2020 року. Таких проектів за 2002—2012 роки втілено шість, з-поміж яких реалізація першої черги найамбітнішого, що має неабиякий економічний ефект, а також проект «Удосконалення системи мулового господарства каналізаційних очисних споруд міста Харкова».

Як повідомив заступник генерального директора — директор департаменту з інвестиційної політики, науки та інновацій КП «Харківводоканал» Іван Корінько, пройдено всі організаційні та договірні етапи реалізації другої черги цього проекту, завершити який планують до 2020 року.

Вартість його становить 85,8 мільйона доларів, і, за словами Івана Васильовича, для комунального підприємства ця сума була б не підйомна, якби не співпраця з Міжнародним банком реконструкції та розвитку і Фондом чистих технологій, які надали кредит «Харківводоканалу». Звісно, стверджує керівник департаменту, значну, якщо не вирішальну роль у цьому відіграла й особиста підтримка міського голови та депутатського корпусу міськради, які сприяли спільному з МБРР інвестиційному проекту «Розвиток міської інфраструктури-2».

Як запевняють фахівці, модернізація системи мулового господарства каналізаційних очисних споруд мегаполіса завдяки технології обробки та утилізації осадку стічних вод дасть змогу продавати частину енергії місту.

— Навіть за найскромнішими підрахунками, на харківських міських очисних спорудах № 2 (по-старому — Безлюдівські) зможемо виробляти чотири мегавати електроенергії на добу, з яких лише два — цілком вистачить для потреб очисних споруд, — зазначив Іван Корінько.

Іван Васильович розповів, що використання альтернативних джерел енергії на підприємстві освоїли ще п’ятнадцять років тому, але через зношеність і моральну застарілість обладнання виробництво теплової та електроенергії зупинили, і тепер там проводять лише обезводнення осаду.

Буде користь і для довкілля

Окрім економічного ефекту, кажуть у «Харківводоканалі», реалізація цього проекту позитивно позначиться на екології міста та приміської зони.

— Нині муловими полями зайнято 127 гектарів, площ критично не вистачає, бо щодоби туди скидають понад 3000 кубометрів осаду, в якому найбільше міститься піску, що зумовлюють і структура місцевого грунту, і змиви з доріг. Це дуже болюча проблема. Очисні споруди, збудовані у повоєнні 1950-ті, не справляються з видаленням піску, який завдає надзвичайної шкоди техніці. Тож наші мулові ставки надміру перевантажені, і якщо не рухатися в бік модернізації, наявні 127 гектарів перетворяться на 300. І це не лише технічна проблема — дошкуляють не надто приємні запахи, забруднення грунтових вод, часті самозаймання за літньої спеки, викиди парникових і шкідливих газів в атмосферу.

Як пояснив директор департаменту, обробка осаду — одне із найскладніших трудових і енергоємних процесів під час біологічного очищення стоків. Її вартість становить у середньому 30—40% загальних витрат на очищення стічних вод. У проекті, розробленому підприємством, закладено технологію і устаткування, що дають змогу під час розв’язання проблеми утилізації осаду значно скоротити обсяги капітальних вкладень, водночас поліпшити економічні й енергоощадні показники. Після завершення будівництва нової системи обробки осаду, в якій передбачено використання закритих камер бродіння з отриманням біогазу, на підприємстві запровадять виробництво теплової та електричної енергії на її основі. Реалізація проекту передбачає комплекс будівельних робіт і заміну старого обладнання на сучасне.

Працює науково-технічна рада

— Передісторія розв’я-за-ння проблеми мулового господарства розпочалася 1998 року, коли ми з Іваном Васильовичем розробили так звану мулову програму, яка має два етапи. З часом вона переросла в конкретні проекти, — каже начальник управління з науки і інновацій КП «Харківводоканал» Сергій Піліграм». — Вони грунтуються на економії, енергоефективності та впровадженні альтернативних джерел енергії. Два роки тому підприємство спільно з Харківським національним університетом міського господарства ім. А. Н. Бекетова і Харківським національним університетом будівництва і архітектури розробили Програму розвитку КП «Харківводоканал» на 2015—2026 роки, в основу якої закладено власні та спільні науково-технічні розробки.

Як приклад Сергій Сергійович навів установку з виробництва мазуту, який отримують під час оброб-лення осаду, і наголосив, що Харківський водоканал — базова організація в Україні з науково-технічних розробок у секторі енергозбереження та створення альтернативних джерел енергії, технологій санації мереж водопостачання та водовідведення, поліпшення якості питної води та освоєння нових інформаційних технологій у системі водопровідно-каналізаційного господарства.

— На підприємстві з 1999 року плідно працює науково-технічна рада, до якої входять вісім докторів та одинадцять кандидатів наук, дев’ять представників вищих навчальних закладів і науково-дослідних інститутів.

Тож нині розробляють понад десять перспективних інвестиційних проектів КП «Харківводоканал», а загалом, зазначив Іван Корінько, інвестиційна програма підприємства розрахована на залучення 418,794 мільйона доларів. І вона працює. Єдино правильним і ефективним шляхом у поліпшенні надання послуг та стримуванні здорожчання тарифів, за його словами, може бути лише впровадження енергоощадних та енергоефективних технологій, інновації та співпраця із зарубіжними партнерами. Реалізація «мулового» проекту дасть змогу якщо не знизити ціни на водовідведення, то принаймні суттєво й надовго їх загальмувати.